کاهش بزهکاری مناطق حاشیه‌ای ایلام در اولویت قرار دارد

مدیر دفتر تسهیلگری و توسعه محلی مناطق حاشیه ای شهر ایلام گفت: مطالبه‌گری، توانمندسازی، کاهش بزهکاری و ناهنجاری‌های اجتماعی مردم مناطق حاشیه نشین از مهمترین اهداف این دفتر است.

به گزارش ایمنا، نگار محمدیاری اظهار کرد: این دفتر در پنج بخش حقوقی، مددکاری، اجتماعی، شهرسازی و اقتصادی ساکنان مناطق سبزی آباد، بانبور و کارخانه نمک شهر ایلام را تحت پوشش فعالیت‌های خود قرار داده است.

وی افزود: در طرح‌های دفتر تسهیلگری و توسعه محلی در گام اول افراد آسیب پذیر، در معرض آسیب، آسیب دیده، زنان و بچه‌های بی سرپرست یا بد سرپرست، زنان مطلقه یا در شرف طلاق، معتادان بزهکاران و دیگر افراد جامعه هدف شناسایی می‌شوند.

مدیر دفتر تسهیلگری و توسعه محلی مناطق حاشیه‌ای شهر ایلام ادامه داد: این دفتر با افراد جامعه هدف و خانواده‌های آنها ارتباط برقرار می‌کند و راه‌های اصولی مطالبه‌گری و پیگیری حقوق اجتماعی را آموزش می‌دهد و در این راستا دفتر تسهیلگری با ۱۷ دستگاه از جمله فنی و حرفه‌ای، بهزیستی، کمیته امداد و نیروی انتظامی تفاهم نامه همکاری دارد.

محمدیاری تصریح کرد: دفتر تسهیلگری زیر نظر مدیرکل اجتماعی استانداری به عنوان کارفرما فعالیت می‌کند و مجری طرح نیز جهاد دانشگاهی است و بنا بر ابلاغیه استانداری ادارات مربوطه موظف به همکاری با این دفتر هستند.

وی خاطرنشان کرد: دفتر تسهیلگری و توسعه محلی از سال ۹۸ تا کنون در مناطق حاشیه‌ای سبزی آباد، بانبور و کارخانه نمک فعالیت می‌کند و تا سال ۱۴۰۱ نیز به فعالیت خود در این مناطق ادامه می‌دهد تا مشکلات ساکنان این مناطق کاهش یابد.

مدیر دفتر تسهیلگری و توسعه محلی مناطق حاشیه‌ای شهر ایلام اضافه کرد: مددکاران باید در هر ماه بیش از یک کارگاه با موضوعات مرتبط در این مناطق برگزار کنند تا آسیب‌ها و نیازهای ساکنان شناسایی و پیگیری و نیز سطح مهارت‌های فرهنگی، خانوادگی، اجتماعی و معیشتی خانواده‌ها تقویت شود و محل برگزاری این کارگاه‌های آموزشی و مهارتی مدارس یا مساجد خود این مناطق است.

محمدیاری کمک به اشتغال‌زایی، معرفی افراد جویای شغل به کارگاه‌های تولیدی، بازگشت زوجین به زندگی مشترک، کارگاه‌های مهارت آموزی زندگی، شناسایی معتادین و معرفی به کمپ و درمان رایگان آنها، تلاش برای افزایش خدمات شهری به ساکنان نظیر پیگیری ایجاد خط ایستگاه اتوبوس و نصب سطل‌های زباله از جمله خدمات دفتر تسهیلگری در این مناطق دانست.

وی با تاکید بر این نکته که مشکلات و ناهنجاری‌های موجود در مناطق حاشیه نشین بر روی بافت درون شهری تأثیر غیر قابل انکار دارد، گفت: با توجه به حجم زیاد مشکلات در مناطق حاشیه شهری، انتظار همکاری بیشتر از دستگاه‌های مختلف به ویژه شهرداری برای افزایش ارائه خدمات شهری و بهداشتی به ساکنان این نقاط می‌رود.

مدیر دفتر تسهیلگری و توسعه محلی مناطق حاشیه‌ای شهر ایلام اظهار کرد: طی بررسی‌های مطالعاتی انجام گرفته مهمترین آسیب‌ها و ناهنجاری‌های موجود در مناطق حاشیه‌ای شامل خودکشی، ازدیاد طلاق، اعتیاد، کمبود خدمات شهری و بهداشتی، بیکاری، فقر مالی و اقتصادی است.

محمدیاری افزود: این دفتر با ارائه خدمات متعدد رایگان یا با حداقل هزینه، اعتماد ساکنان این مناطق را جلب کرده و برای افزایش برنامه‌های کمی و کیفی و نیز کاهش یا رفع مشکلات این نقاط به همکاری و همراهی بیشتر دستگاه‌ها به خصوص دستگاه‌های طرف قرارداد نیاز دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 522232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.