نحوه مکان‌یابی کاربری‌های حیاتی شهر

یک کارشناس سنجش از راه دور گفت: تمامی اطلاعات مرتبط با مکان یابی کاربری‌های شهری باید به صورت جامع و در قالب یک شبکه اطلاعاتی مورد بررسی قرار بگیرد تا این معیارها در ارتباطی منطقی و متناسب با یکدیگر دید روشنی از چشم انداز آینده شهر به مسئولان ارائه کند.

هادی عبدالعظیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مکان‌یابی کاربری‌های شهر از بخش‌های مهم تهیه طرح‌های شهری است که همه برنامه ریزان و مدیران شهر به نحوی درگیر آن هستند.

وی افزود: تبعات مکان گزینی نادرست کاربری‌ها برای شهر و شهروندان ممکن است جبران ناپذیر باشد لذا نیاز است در مرحله مطالعات طرح، توجه کافی به این مسئله بشود.

این کارشناس سنجش از دور خاطرنشان کرد: نیاز است برنامه ریز نقشه وضع موجود شهر را در مقیاس بزرگ و در قالب مناطق و محلات مختلف شهر داشته باشد تا در ابتدا نیازمندهای هر منطقه و هر ناحیه از شهر را در ابعاد مختلف تشخیص دهد و سپس اقدام به برنامه‌ریزی به منظور رفع آن نیازمندی‌ها کند.

عبدالعظیمی تاکید کرد: کاربری‌های شهری به خصوص کاربری‌های خدماتی باید به صورت متوازن در همه مناطق شهر توزیع شده باشد و در این راستا توجه به پارامترهایی مثل جمعیت، موقعیت قرارگیری ناحیه و منطقه، فاصله از سایر کاربری‌های خدماتی و تعداد فعلی کاربری‌های خدماتی بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: از میان کاربری‌های خدماتی توجه به کاربری‌های آتش نشانی و اورژانس اهمیت زیادی دارد لذا علاوه بر جانمایی صحیح این کاربری‌ها بنا بر مساحت منطقه و جمعیت آن، نیاز است مسیرهای دسترسی نیز مورد توجه قرار بگیرد.

این کارشناس سنجش از دور به استانداردهای مکان‌یابی کاربری‌ها در محیط‌های شهری اشاره و تصریح کرد: بسته به نوع کاربری شهری، معیارهای مشخصی در نظر گرفته می‌شود، تراکم جمعیت، وضعیت بافت شهری، وجود تأسیسات و تسهیلات و وضعیت دسترسی‌ها، از جمله این معیارها است.

عبدالعظیمی گفت: تمامی این اطلاعات باید به صورت جامع و در قالب یک شبکه اطلاعاتی مورد بررسی قرار بگیرد تا این معیارها در ارتباطی منطقی و متناسب با یکدیگر دید مناسبی از چشم‌انداز آینده شهر به برنامه ریز و مدیر شهری بدهد.

وی تاکید کرد: وجود اطلاعات صحیح، جمع‌آوری مناسب و دسته بندی اطلاعات، تجزیه و تحلیل اطلاعات در قالب شبکه و توسط نرم افزارهای تحلیلی، سپس استفاده از نتایج و پیاده سازی طرح‌های تهیه شده، زمینه را برای توزیع عادلانه کاربری‌ها به خصوص کاربری‌های حیاتی در سطح شهر فراهم می‌کند.

کد خبر 522176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.