مزیت «داده نمای اصفهان» برای شهر چیست؟

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان گفت: در داده‌نما شاخص‌های کلانشهر اصفهان در ۱۰ بخش مانند سلامت، گردشگری و مشارکت اجتماعی تعیین شده و در درگاه مربوط به آن قابل مشاهده است.

مصطفی نباتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با رونمایی آزمایشی از داده نمای اصفهان اظهار کرد: این داده نما یک داشبورد شاخص‌های شهری و از اولین محصولات رصدخانه شهری اصفهان است که به نوعی تجلی اقدامات نرم افزاری رصد خانه نیز محسوب می‌شود.

وی داده نمای اصفهان را یک پنجره واحد اطلاعات دانست و افزود: در داده‌نما شاخص‌های کلانشهر اصفهان در ۱۰ بخش مانند سلامت، گردشگری و مشارکت اجتماعی تعیین شده و در درگاه مربوط به آن قابل مشاهده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: تلاش این است که تمامی داده‌ها بروز بماند، سپس تقویت یافته و توسعه پیدا کند؛ حتی در نظر داریم که سایر دستگاه‌های اجرایی که مرتبط با موضوعات شهری هستند نیز در این خصوص تا حدی پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: فراوانی این داده‌ها باید به حدی باشد که بتوان بر روندها تحلیل کرد و با روند پژوهی به اداره شهر کمک کنیم.

نباتی‌نژاد افزود: منبع جمع‌آوری این داده‌ها گزارش‌های رسمی دستگاه‌های اجرایی است و این داده‌ها در سایت بارگذاری شده و داده‌های ثبتی هستند.

وی تصریح کرد: نتیجه بخشی از همکاری‌های گذشته در اداره آمار شهرداری به صورت داده‌های قابل استفاده وجود داشته و به صورت سالنامه در کتابی تحت عنوان آمارنامه شهر اصفهان به چاپ می‌رسد و سالانه بروز رسانی می‌شود؛ داده نمای اصفهان به ما کمک می‌کند در بازه‌های دیگری هم بتوانیم این کار را انجام دهیم و در عین حال داده‌ها برخط باشد.

نباتی نژاد تاکید کرد: داده و آمار برای همه، چه بخش خصوصی و چه سیاست گذاران مبنای برنامه‌ریزی بوده و به ارتقای شاخص‌های شفافیت کمک می‌کند؛ به عبارتی پاسخگویی مسئولان در خصوص وظایفی که دارند را بیشتر کرده و مردم و رسانه‌ها آگاهانه‌تر از مسئولان سوال می‌کنند.

وی گفت: هر سازمانی داده‌های حوزه مدیریتی خود را تحت تملک دارد و به هر روش می‌تواند آن را منتشر کند، اما وجه تمایز داده نمای اصفهان، وجود پنجره واحد اطلاعات شهری است که پیش‌تر وجود نداشته و به همت شهرداری و به ابتکار رصدخانه شهری راه اندازی شد لذا به سبب وجود این مزیت بعید است که موازی کاری در انتشار داده‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی پیش آید.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 521984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.