کاهش آنتی بادی ناشی از تزریق واکسن کوواکسین

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که آنتی بادی ناشی از دریافت واکسن کوواکسین پس از گذشت دو ماه کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی کاهش آنتی بادی ناشی از دریافت واکسن کوواکسین و کووی‌شیلد مطالعه جدیدی انجام دادند و ۶۱۴ نفر را مورد ارزیابی قرار دادند. ۳۰۸ نفر (۵۰.۲ درصد) از افراد شرکت کننده در مطالعه واکسن کووی‌شیلد را دریافت کرده بودند، در حالی که ۳۰۶ نفر (۴۹.۸ درصد) دیگر واکسن کوواکسین را تزریق کرده بودند. ۸۱ نفر از کل افراد شرکت کننده در مطالعه پس از دریافت واکسن کرونا به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده بودند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که آنتی بادی ناشی از دریافت واکسن کوواکسین پس از گذشت دو ماه کاهش پیدا کرده بود، در حالی که این مدت زمان برای واکسن کووی‌شیلد سه ماه بوده است. این مطالعه از ماه مارچ سال جاری آغاز شده است، محققان افراد شرکت کننده در مطالعه را به مدت ۶ ماه مورد ارزیابی قرار داده‌اند و قصد دارند این کار را برای مدت زمان طولانی‌تری انجام دهند تا متوجه شوند که آنتی بادی تولید شده در بدن آن‌ها تا چه زمانی ماندگار است.

محققان معتقدند که آنتی بادی تولید شده در بدن افراد پس از دریافت دو واکسن کوواکسین و کووی‌شیلد پس از گذشت هشت ماه به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد که لازم است افراد دوز تقویت کننده واکسن کرونا را دریافت کنند تا در برابر بیماری کووید -۱۹ ایمنی کافی را کسب کنند. البته لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده مورد تأیید قرار گیرد.

کد خبر 521979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.