فولاد مبارکه لوکوموتیو ۳ هزار واحد صنعتی کشور است

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: این شرکت محصولات خود را در قالب فولاد عریض عرضه می‌کند که در بخش صنعت خودرو، وزارت نیرو، قطعه سازان، پروفیل سازان و سایر صنعتگران کاربرد داشته و در واقع فولاد مبارکه لوکوموتیو سه هزار واحد صنعتی در کشور است، تا کنون نیز مبارکه به نحوی عمل کرده که حامی سایر صنایع باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا عظیمیان، امروز _ دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰_ در یک گفت و گوی اینستاگرامی اظهار کرد: از سال ۹۳ در هیئت مدیره فولاد مبارکه حضور داشتم و از مهر ماه ۹۷ نیز به عنوان مدیرعامل شرکت فعالیت می‌کنم، دو هفته پس از اینکه به سمت مدیرعاملی برگزیده شدم با تحریم‌های STM آمریکا مواجه شدیم و آمریکا در سه سال گذشته یک اطلاعیه عمومی و دو اطلاعیه خاص برای این مجموعه توسط صادر کرده و فولاد مبارکه را به شدت مورد تحریم‌های تروریستی قرار داد.

وی افزود: صادرات و واردات ارتباطات تکنولوژیکی و جا به جایی‌های ارزی مشکلاتی ایجاد کرد اما این موضوع منجر به توقف و رکود فولاد مبارکه نشد؛ صادرات ادامه یافت و منابع ارزی نیز به بهره برداری رسیده و در برخی موارد در اختیار سایر بخش‌های کشور نیز قرار داده شد.

تأمین ذخیره الکترود گرافیکی تا سه سال آینده

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه الکترود گرافیکی یکی از کالاهایی است که علاوه بر صنایع اتمی و موشکی در فولاد نیز کاربرد دارد، گفت: در مهر ماه ۹۷ ذخیره این کالا کم بود، بر اساس توصیه بخش‌های امنیتی و وزرات صمت فولاد مبارکه موظف شد ذخیره این کالا را فراهم کند، شرکت فولاد مبارکه اکنون سه سال ذخیره الکترود داشته و از این بابت نگرانی نداریم؛ بنابراین بخشی از مشکلات حل شده اما هنوز هم بخشی از پول‌ها و کالاهای خریداری شده فولاد مبارکه در سایر کشورها بلوکه شده که حدود ۱۰۰ میلیون یورو پول نقد و ۶۰ میلیون یورو کالا است، چندین طرح دعوی نیز در مراجع قضائی آلمان و ایتالیا برای بازگرداندن این دارایی‌ها انجام شده که بخشی از آن به نتیجه رسیده و برای مابقی در آینده رأی صادر می‌شود.

عظیمیان اضافه کرد: در طول این سه سال فولاد مبارکه با چالش‌های زیادی مواجه بود، در این سال‌ها برای وزارت صمت پنج وزیر مختلف تعیین شد که چالش‌های زیادی را ایجاد کرد؛ از طرفی فولاد مبارکه یک شرکت کاملاً بورسی است که محصولات خود را در قالب فولاد عریض عرضه می‌کند که در بخش صنعت خودرو، وزارت نیرو، قطعه سازان، پروفیل سازان و سایر صنعت گران کاربرد داشته و در واقع فولاد مبارکه لوکوموتیو سه هزار واحد صنعتی در کشور است؛ تا کنون نیز مبارکه به نحوی عمل کرده که حامی سایر صنایع باشد و نقش آن در صنعت کشور کاملاً مشخص است.

وی تصریح کرد: فولاد مبارکه حدود ۶.۵ میلیون تن فولاد تولید می‌کند؛ بیشترین تولید ۳۰ سال گذشته در سال ۹۶ بوده که شش میلیون و ۹۴ هزار تن بوده است؛ در روز آخر اسفندماه ۹۹، از میزان تولید هفت میلیون تن عبور کردیم و در زمستان ۹۹ با وجود قطعی همزمان برق و گاز رکورد تولید در این مجموعه نیز شکسته شد.

با وجود تحریم‌ها تولید فولاد مبارکه افزایش نیز داشته است

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: تولید فولاد مبارکه نه تنها افت نداشته بلکه افزایش نیز یافته است؛ همچنین ابر پروژه بزرگ نورد گرم دو از سال ۸۹ تعریف شده که به دلیل تحریم‌ها تا کنون به پایان نرسیده است؛ در آخرین قراردادی که با یک شرکت آلمانی بسته شد این شرکت از اجرای پروژه خودداری زد و اکنون قرارداد این پروژه با یک شرکت جدید بسته شده که به بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد؛ این پروژه به نام شهید سردار سلیمانی نامگذاری می‌شود و در سه سال آینده راه اندازی شده و کشور را از واردات ورق فولادی بی نیاز می‌کند.

احداث ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه توسط فولاد مبارکه

عظیمیان اضافه کرد: اکنون نیز بخشی از این پروژه فعال است اما در سه سال آینده تکمیل می‌شود. همچنین طرح افزایش ۳.۷ میلیون تن افزایش تولید فولاد خام در کشور نیز در مجموعه فولاد مبارکه تعریف شده که با سرمایه گذاری در واحدهای موجود انجام می‌شود،. با توجه به کمبود برق در ماه‌های گذشته با همکاری وزارت نیرو سه مجموعه نیروگاهی ۵۰۰ مگاواتی در اصفهان، چهارمحال و بختیاری و هرمزگان ساخته خواهد شد. روزانه هزار و ۴۶۰ مگاوات در فولاد مبارکه برق مصرف می‌شود که این واحد را به یکی از بزرگترین مصرف کنندگان برق کشور تبدیل کرده است.

اجرای طرح تحول دیجیتال با بودجه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی

وی تصریح کرد: انقلاب چهارم صنعتی در بخش‌هایی از دنیا اتفاق افتاده که گوشی‌های هوشمند یکی از محصولات آن است؛ فولاد مبارکه در دهه ۶۰ ساخته شده و نسل سوم انقلاب صنعتی است، در نسل چهارم انقلاب صنعتی کل یک سازمان به صورت هوشمند اداره می‌شود، فولاد مبارکه نیز در نظر دارد با اجرای طرح تحول دیجیتال بهره‌وری شرکت را شش تا هشت درصد افزایش دهد؛ در همین راستا تجهیزات نسل پنجم تلفن همراه در فولاد مبارکه حال نصب بوده و آموزش کارکنان نیز با همکاری دانشگاه اصفهان در حال برگزاری است که هدف از اجرای این طرح در دست داشتن بازار در آینده است، سرمایه گذاری این طرح نیز هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: مبارکه هیچ گونه نیاز ارزی و ریالی ندارد و برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای فقط با برخی از موانع برای دریافت مجوز رو به رو بوده است؛ این پروژه‌ها بیش از ۶۰ هزار اشتغال ایجاد می‌کند و از دولت نیز بودجه‌ای دریافت نمی‌کند؛ بین یک تا چهار سال آینده این پروژه‌ها به منابعی برای افزایش سودآوری شرکت تبدیل می‌شود.

عظیمیان اضافه کرد: بخش عمده محصولات فولاد مبارکه به کارخانه‌ها و انبارهای تولید کنندگان می‌رسد و بسیاری از صنایع فعال از آن استفاده می‌کنند، اما باید توجه شود به دلیل حجم بالای نقدینگی سرگردان موجود در جامعه ممکن است واسطه‌گری و فعالیت‌های سودجویانه بر محصولات فولاد مبارکه نیز انجام شود؛ شرکت نیز سعی می‌کند بازار را آرام نگه دارد تا محصول به دست تولید کننده واقعی برسد، علاوه بر این در زمان‌های التهاب بازار فروش بورس را به صورت نقدی انجام می‌دهد.

اعطای ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار به مشتریان

وی تصریح کرد: شرکت فولاد مبارکه حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار به مشتریان خود داده است تا تولید کنندگان این امکان را داشته باشند که کالا را دریافت، تبدیل به محصول نهایی کرده به فروش برسانند و سه ماه بعد پول فولاد مبارکه را باز گردانند.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: در بورس کالا بر اساس تعیین سهمیه و سامانه بهین یاب افراد می‌توانند خرید کنند، قیمت نیز بر اساس خریدی که توسط کارگزاران تعیین می‌شود کشف می‌شود، همواره از مسئولان خواسته‌ایم برای جلوگیری از سفته بازی در بازارها، توزیع محصول به گونه‌ای انجام شود که فولاد مبارکه بتواند ۸۰ درصد نیاز مصرف کنندگان واقعی را تأمین کند، در این صورت جایی برای سفته بازی باقی نخواهد ماند.

فولاد مبارکه می‌تواند از سفته بازی در بازار فولاد جلوگیری کند

عظیمیان اضافه کرد: فولاد مبارکه تولید کننده بوده و توزیع کننده نیست، بنابراین مسئولیتی در قبال فروش محصولات خود در بازار ندارد؛ گاهی به دلیل اشکالات نظام توزیع مشکلاتی نیز ایجاد می‌شود. در دی ماه سال گذشته شیوه نامه‌ای برای فروش محصولات فولادی تنظیم شد که لازم است اصلاح شود وزیر فعلی نیز قول داده‌اند که اشکالات موجود و امضاهای طلایی را بر طرف کنند.

وی تصریح کرد: اگر تفاوت قیمت بورس و بازار تهران زیاد بوده و کالا وجود نداشته باشد، بازار آشفته می‌شود، بنابراین با جلوگیری از این مشکلات می‌توان جریان سالم تولید را در بازار ایجاد کرد، فولاد مبارکه تولید کننده ۹۳ درصدی و انحصاری ورق فولادی کشور است، بنابراین تلاش می‌کند التهابی در بازار ایجاد نشود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: یک اصل روشن و واضح در اقتصاد دنیا وجود دارد که بر اساس آن هرگاه رابطه عرضه و تقاضا شفاف باشد رانتی ایجاد نخواهد شد. بازار به دخالت دولت‌ها عکس‌العمل منفی نشان می‌دهد؛ اگر کنترل بازار و تأمین نیاز تولید کنندگان و مشتریان به فولاد مبارکه سپرده شود این مجموعه می‌تواند کاری کند قیمت فولاد مبارکه با بازار کمتر از ۱۰ درصد بوده و ۸۰ درصد نیاز بازار را نیز تأمین خواهد کرد.

در تعیین قیمت حامل‌های انرژی الگوهای جهانی بومی سازی شود

عظیمیان اضافه کرد: الگوهای جهانی باید محلی سازی شود، کشور ما از ذخایر بزرگ انرژی برخوردار است، برای حفظ اشتغال و توسعه سرمایه گذاری و افزایش ظرفیت‌های موجود نحوه تأمین انرژی برای واحدهای صنعتی به صورت محلی در نظر گرفته شود. در بودجه ۱۴۰۰ قیمت حامل‌های انرژی برای فولاد سازان بیشتر شده و به قیمت‌های جهانی نزدیک شد، نباید فقط الگوهای جهانی ملاک باشد و این رفتار کاملاً درست نبوده و باید همزمان نفع دولت، صنعت و مردم در نظر گرفته شود.

مبارکه می‌تواند رکورد تولید سال گذشته را جا به جا کند

وی با تاکید بر اینکه فولاد مبارکه بازیگر بدون رقیب بازار فولاد است و می‌تواند این بازار را آرام نگه دارد، تصریح کرد: حدود یک و نیم میلیون تن فولاد توسط این شرکت صادر می‌شود که آخرین قیمت آن حدود ۹۰۰ یورو بر تن بوده است. در پنج ماه گذشته تولید فولاد خام سه میلیون و ۱۲۰ هزار تن بوده که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد کاهش یافته است، در بخش کلاف گرم نیز ۱۴ درصد کاهش تولید داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: در مجموع ۴۱۸ هزار تن کاهش تولید ناشی از عدم تأمین برق مورد نیاز تجربه کرده و در تیر و مرداد ماه گاهی تولید آن به یک کوره در روز هم رسیده است، در هفته گذشته روزها تا چهار کوره نیز فعال بوده و این روند رو به افزایش است، اگر قطعی‌ها ادامه نیابد می‌توان به رکوردهای تولید سال گذشته نیز رسید.

قیمت فولاد تا سال ۱۴۰۱ به حدود هزار دلار می‌رسد

عظیمیان با بیان اینکه در دنیا هر سال بیش از دو میلیون تن فولاد تولید می‌شود که بیش از یک میلیارد تن از آن در چین تولید می‌شود و ایران دهمین تولید کننده فولاد دنیا است، بازیگر اصلی بازار فولاد که تعیین کننده قیمت سنگ آهن است، چین است، گفت: پیش بینی می‌شود روند قیمت فولاد مثبت بوده و بازار آن مجدداً رونق بگیرد به طوری که فعالان آن آینده خوبی را در پیش خواهند داشت بنابراین مشکلات سرمایه گذاری در این بازار در آینده تکرار نخواهد شد و قیمت فولاد تا سال ۱۴۰۱ به حدود هزار دلار می‌رسد.

جهش نرخ ارز کمک ویژه‌ای به افزایش حاشیه سود فولاد کرده است

وی تصریح کرد: تولید، کنترل هزینه‌ها، شفافیت تراکنش‌ها و فعالیت‌های مالی، بازدهی سرمایه گذاری‌ها و رونق بازار فولاد دلایل مهم افزایش حاشیه سود شرکت فولاد مبارکه در سال گذشته بوده که جهش نرخ ارز نیز به آن کمک ویژه‌ای کرده است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: خرید سهام خزانه راهکاری بود که توسط سازمان بورس مطرح شد تا هیجان بازار سرمایه کنترل شده و شرکت فولاد مبارکه توانست حدود یک میلیارد و ۱۵ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۸۳۶ سهم را با هزار و ۵۴۴ میلیارد تومان خریداری کند. شاید این سرمایه از شرکت کم شده باشد اما در مقابل از سال ۹۷ تا کنون سه مرحله افزایش سرمایه واقعی از ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که از محل سود انباشته سهام داران بوده و با اوراق سهام جدید در اختیار سهامداران قرار گرفته است؛ بنابراین این زیان جبران شده و اصل سرمایه سهامداران نه تنها در سهام خزانه حفظ شده از ریزش کلی بورس نیز جلوگیری شده است.

فولاد مبارکه چشم‌انداز خوبی را برای سهامداران ایجاد کرده است

عظیمیان با بیان اینکه سهام مبارکه همواره در اوج است و ارزش سهام آن در جایگاه دوم شرکت‌های بورسی است که چشم‌انداز خوبی را برای سهامداران ایجاد کرده است، اضافه کرد: منشور توافق شده ننوشته‌ای در ۳۰ سال گذشته در مبارکه بوده است که بر اساس آن مبارکه از رشته تخصصی خود خارج نشده و همه سرمایه گذاری‌های آن در زنجیره فولاد از سنگ آهن تا ورق رنگی بوده با توجه به اینکه فولاد هم همچون سایر کالاها در حال حرکت به سمت تکنولوژی روز است، سرمایه گذاری به این روش منجر به افزایش ارزش افزوده شده که رضایت سهامداران را به دنبال داشته است.

پیش بینی سود ۵۰ هزار میلیارد تومانی در سال جاری

وی تصریح کرد: در پنج ماهه ۱۴۰۰ حدود ۶۰ هزار میلیارد فروش داشته‌ایم، مبلغ فروش فولاد مبارکه در سال گذشته کل فروش ۸۰ هزار میلیارد تومان بوده و بر این اساس پیش بینی می‌شود، این شرکت در سال جاری ۵۰ هزار میلیارد سود خالص داشته باشد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: در راستای مسئولیت‌های اجتماعی، از زمان شیوع ویروس کرونا، فروش اکسیژن را متوقف کرده و بیش از ۲۰ هزار تن اکسیژن مجانی در اختیار بیمارستان‌های سراسر کشور قرار داده است، همچنین سال گذشته حدود ۱۳۰ میلیارد تومان تجهیزات بیمارستانی خریداری شده و امسال هم ۱۰۰ میلیارد تومان برای کمک به مبارزه با این بیماری اختصاص داده شده است.

اعلام همکاری در طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال

عظیمیان با بیان اینکه سال ۹۹، مبارکه در همه بخش‌ها رکورد زد، ۱۳۶ ذوب در ۲۴ ساعت به رکورد ۱۴۱ ذوب در همین زمان رسید که با تلاش همگانی همکاران ما محقق شده است، اضافه کرد: فولاد مبارکه آماده هر گونه همکاری با دولت سیزدهم برای تأمین مصالح مورد نیاز برای ساخت یک میلیون مسکن در سال است.

وی تصریح کرد: کل برداشت سالیانه فولاد مبارکه از آب رودخانه زاینده رود اکنون فقط یک درصد است و برای به حداقل رساندن آن، این شرکت پساب ۹ شهر اطراف را خریداری کرده که ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در آن شده است، علاوه بر این با سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد تومانی این آب در شرکت بازچرخانی شده و تا زمانی که به لجن تبدیل نشود دور ریخته نمی‌شود؛ علاوه بر این با استفاده از تکنولوژی‌های جدید در نظر داریم مصرف آب را به حداقل برسانیم.

مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اینکه اخیراً آقای رئیس جمهور به تحول نظام پیمانکاری اشاره کرد که این امر در فولاد مبارکه در حال انجام است تا مشکلات این قشر نیز به حداقل برسد، گفت: روزهای خوب، آینده خوب و پیشتازی فولاد مبارکه را در کشور در خدمت به مردم نظام و سهام داران نوید می‌دهم. تفاوت بین مدیران زمانی مشخص می‌شود که با وجود مشکلات همواره رو به جلو و توسعه حرکت کرد که این روحیه در میان مدیران فولاد مبارکه وجود دارد.

کد خبر 521851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.