۱۱ سپتامبر؛ ۲۰ سال هزینه برای افغانستان

عرصه روابط بین‌الملل در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مهم و چشمگیری از نیمکره شرقی تا غربی بود که در این مطلب به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی بین‌المللی طی هفت روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

بیانیه اتحادیه اروپا درباره تشکیل دولت جدید لبنان

کمیسیون امور خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: اتحادیه اروپا از امضای حکم تشکیل کابینه لبنان توسط میشل عون، رئیس جمهور و نجیب میقاتی، نخست‌وزیر این کشور استقبال کرده و آمادگی خود را برای حمایت از این کشور در عبور از بحران‌های پیش‌رویش اعلام می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در لبنان به صورت چشمگیری در ماه‌های گذشته رو به وخامت رفته و نبود حاکمیت و کمبود سوخت بر مشکلات موجود افزود، بنابراین همه طرف‌های مسؤول باید اراده و قدرت حل‌وفصل را نشان داده و بدون هیچ تعللی اقدامات لازم برای رفع نیازهای فوری و خواسته‌های قانونی مردم لبنان را در پیش بگیرند از جمله اینکه با صندوق بین‌المللی پول به توافقی برسند.

اتحادیه اروپا در ادامه بر لزوم آغاز مقدمات برگزاری آزاد، پاک و شفاف انتخابات شهرداری‌ها، پارلمان و ریاست جمهوری در سال آتی تاکید کرد و گفت: در این راستا از اظهارات نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان و تاکید او بر برگزاری این انتخابات در تاریخ مقررش استقبال می‌کنیم، ما از تلاش‌های لبنان برای مقابله با چالش‌های پیش‌رویش حمایت می‌کنیم.

عون و میقاتی روز جمعه در کاخ بعبدا حکم تشکیل کابینه را با حضور نبیه بری، رئیس پارلمان امضا کردند.

کابینه میقاتی تعهد داد اصلاحات لازم برای نجات لبنان و مقابله با فروپاشی اقتصاد این کشور در پی انفجار بندر بیروت در چهارم اوت سال گذشته را در پیش بگیرد.

ترامپ: اتفاقی که بایدن بی‌کفایت در افغانستان ایجاد کرد شبیه ۱۱ سپتامبر بود

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا با اشاره به حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آن را یک روز تلخ و وحشتناک در تاریخ آمریکا دانست اما به یک هفته وحشتناک در تاریخ معاصر این کشور نیز اشاره کرد و ادامه داد: اتفاقی که همین اواخر به دست جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در افغانستان رخ داد دقیقاً مشابه همانی است که ۲۰ سال قبل اتفاق افتاده و این بزرگترین شرمساری در تاریخ کشور ماست.

ترامپ گفت: هیچوقت چنین شرمساری در تاریخ آمریکا وجود نداشته است. دقیقاً مثل این بود که ما فرار کردیم و تمامی اینها به دلیل وجود یک فرد بی کفایت به عنوان رئیس جمهوری آمریکاست.

رئیس جمهوری سابق آمریکا که با طالبان توافق کرد تا در مه ۲۰۲۱ نیروهای این کشور را از افغانستان خارج کند، همچنین ادامه داد: این چنین اتفاقی هرگز با ریاست جمهوری من رخ نمی‌داد. من حتی به این مساله فکر هم نمی‌کردم چون می‌خواستم تا اول مه از افغانستان خارج شوم و وقتی طالبان شرایط را نقض کردند، بمب بر سرشان می‌ریختم و کارهای دیگری هم انجام می‌دادم. آنها به یک شرط پای‌بند بودند و اینکه آمریکایی‌ها یا سربازان را نباید بکشند.

ترامپ افزود: ما در ۱۸ ماه حتی یک سرباز یا آمریکایی را در افغانستان از دست ندادیم و این خیلی خوب بود.

رئیس جمهو سابق آمریکا همچنین ادامه داد: طالبان هرگز نزدیک ما هم نمی‌شد. این اتفاقی که امروز شاهدش بودیم، اصلاً رخ نمی‌داد و آنها جایی را هم تصرف نمی‌کردند. آنها می‌دانستند که اگر این کار را انجام دهند، آنجا را بمباران می‌کنیم. آنها این را می‌دانستند و برای همین هرگز برای پر کردن این خلأ وارد عمل نمی‌شدند.

ترامپ گفت: وقتی بایدن شروع به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان کرد، ما یک زخم بزرگ را ایجاد کردیم، ما یک خلأ ایجاد کردیم و طالبان برای پر کردنش آمد و ظرف ۲۴ ساعت، کنترل تمام کشور را به دست گرفت. وقتی شنیدم آنها ارتش را بیرون می‌کنند، برایم غیرقابل باور بود.

وی با اشاره به اینکه پس از مأموریت خروج نظامی آمریکا از افغانستان یکسری از شهروندان آمریکایی و متحدان افغان آنها در این کشور باقی مانده‌اند، گفت: آنها هرگز نباید اول ارتش را از افغانستان خارج می‌کردند بلکه باید اول تمامی مردم را بیرون می‌آوردند. نباید حتی یک زن و یک مرد در افغانستان می‌ماند. اما ما هزاران نفر را در افغانستان جا گذاشتیم.

روز پنجشنبه کاخ سفید اعلام کرد تخلیه امن آمریکایی‌ها از کابل به قطر صورت گرفته و گفت: طالبان در این روند همکاری داشته و حرفه‌ای عمل کرده است.

اما ترامپ در واکنش به این رویکرد دولت بایدن گفت، واشنگتن احمق به نظر می‌رسد و این لفاظی‌ها را "ناراحت کننده و رقت‌انگیز" توصیف کرد و ادامه داد: اینها همان‌هایی هستند که برج‌های تجارت جهانی را با خاک یکسان کردند. اینها همان‌هایی هستند که با مردم غیرانسانی و خیلی بد رفتار می‌کنند. ما ۲۰ سال است که با آنها نبرد کردیم ولی حالا فکر می‌کنیم که قابل اعتماد شده‌اند.

ترامپ همچنین از بایدن بابت باقی گذاشتن ۸۵ میلیارد دلار از تجهیزات جنگی و نظامی آمریکا در افغانستان به شدت انتقاد و پیش‌بینی کرد که طالبان تجهیزات تخریب شده آمریکا را برای تعمیر به چین و روسیه می‌فرستد.

ترامپ با زیر سوال بردن این مساله که دولت بایدن یکسری هواپیمای نظامی آمریکایی را در افغانستان برجای گذاشته، گفت: ما قدرت هوایی چشمگیری داشتیم که حالا در دست طالبان است و این قابل باور نیست.

بایدن از خروج آمریکا از افغانستان دفاع کرد

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ در بازدید از سه منطقه‌ای که حملات صورت گرفته بود، از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و پایان نبرد ۲۰ ساله در این کشور که به طولانی‌ترین جنگ آمریکا معروف شده، دفاع کرد و در پاسخ به این سوال که آیا احساس می‌کند این ۱۱ سپتامبر یک دوره جدید است چون دیگر هیچ نیروی آمریکایی در افغانستان حضور ندارد، گفت: من با این مساله موافقم. آمریکا نباید پس از کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده در افغانستان می‌ماند.

وی ادامه داد: آیا القاعده برمی‌گردد؟ بله اما حدس می‌زنید چطور. خوب این گروه به دیگر مناطق برگشته است. استراتژی چیست؟ در هر منطقه‌ای که وارد شود ما حمله می‌کنیم و می‌مانیم؟ نه این‌طور نیست.

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که بسیاری از آمریکایی می‌خواستند ما از افغانستان خارج شویم اما روشی را که ما این کار را انجام دادیم، دوست نداشتند.

وی افزود: توضیح دادنش کار دشواری است. مثلاً اگر در تاجیکستان بودیم همه را سوار بر یک فروند هواپیمای باری C-۱۳۰ می‌کردیم و بیرون می‌آوردیم. اما در افغانستان افرادی بودند که از چرخ‌های هواپیما آویزان شدند.

هشدار رئیس اداره امنیت داخلی انگلیس درباره حملات تروریستی مشابه ۱۱ سپتامبر

رئیس اداره امنیت داخلی انگلیس «MI۵»، گفت، نگرانی بزرگی که از افغانستان می‌آید، در کنار تأثیرات درونی آن، این خطر است که تروریست‌ها بازسازی شوند و بار دیگر از طریقی توسعه یافته‌تر و با توطئه‌های پیشرفته‌تر از آنچه در یازدهم سپتامبر با آن مواجه شدیم، در برابر ما خودنمایی کنند.

رئیس «MI۵» گفت: تردیدی نیست که رویدادهای اخیر در افغانستان برخی از افراط‌گراها را دلگرم و جسور کرده است، از این رو هوشیاری ما دقیقاً در مورد این قبیل خطرات، در کنار طیفی از دیگر تهدیدها، چیزی است که سازمان (تحت مدیریت) من بر روی آن تمرکز دارد.

کن مک‌کالم، رئیس اداره امنیت داخلی انگلیس هشدار داد که اتفاقات اخیر در افغانستان می‌تواند باعث "جسور شدن" تروریست‌ها در بریتانیا شود.

مک‌کالم، روز جمعه ۱۰ سپتامبر به مناسبت بیستمین سالگرد حملات یازدهم سپتامبر در یک برنامه رادیویی بی‌بی‌سی صحبت می‌کرد گفت که تهدیدات تروریستی ظرف یک شب تغییر نمی‌کند اما روی کار آمدن طالبان در افغانستان می‌تواند «تقویت روحیه‌ای» برای افراط گرایان باشد.

او گفت که انگلیس باید نسبت به «افزایش احتمال اقدامات تروریستی الهام گرفته» هوشیار باشد.

به گفته این مقام امنیتی بریتانیا، طی ۴ سال گذشته «۳۱ توطئه حمله تروریستی» در بریتانیا در مراحل نهایی کشف و خنثی شده است.

کد خبر 521751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.