۵ مطالبه اساسی کلانشهر اهواز از استاندار ویژه خوزستان

"استاندار ویژه دسترسی سریع‌تر و راحت تری به هیئت دولت دارد، پیام و صدای مردم استان راحت تر به رئیس جمهور و اعضای دولت می‌رسد و به فراخور و اقتضا می‌تواند در جلسات هیئت دولت شرکت کند که این یک فرصت استثنایی و برای استان و کلانشهر اهواز بی سابقه است."

به گزارش خبرنگار ایمنا، استان خوزستان یکی از استان‌های ثروتمند و شاید ثروتمندترین استان ایران است که با وجود درآمد مالی زیادی که دارد از بسیاری جهات توسعه نیافته و مردم این استان هر ساله با مشکلات و معضلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

یکی از راهکارهای برون رفت استان خوزستان از این مشکلات انتخاب استاندار ویژه با اختیارات ویژه است و باید ببینیم، دولت سیزدهم که از همین ابتدا مدعی است نگاه ویژه‌ای به استان خوزستان داشته، با انتخاب خلیلیان به عنوان استاندار ویژه چه میزان در توسعه این استان و برآورده کردن مطالبات مردم موفق خواهد بود.

حجت الله زارع زاده نایب رئیس شورای اسلامی شهر اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره مطالبات شورای شهر اهواز از استاندار ویژه خوزستان گفته که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

نظر شما درباره انتخاب خلیلیان به عنوان استاندار خوزستان چیست؟

انتخاب دکتر خلیلیان به عنوان استاندار خوزستان را به فال نیک می‌گیریم زیرا پس از انقلاب تاکنون برای اولین بار است که فردی با تجربه با بالاترین مراتب اجرایی در حد وزارت و بالاترین سطوح علمی، استاندار خوزستان می‌شود. از طرفی با توجه به دغدغه‌مندی مقام معظم رهبری و رئیس جمهور نسبت به مشکلات خوزستان، فرصت مناسبی است که چهره‌ی استان خوزستان و کلانشهر اهواز عوض شود.

ویژه بودن چه استاندار و چه تأثیری در برآورده کردن مطالبات مردم دارد و نقش نمایندگان در برآوردن مطالبات چیست؟

استاندار ویژه دسترسی سریع‌تر و راحت تری به هیئت دولت دارد، پیام و صدای مردم استان راحت تر به رئیس جمهور و اعضای دولت می‌رسد و به فراخور و اقتضا می‌تواند در جلسات هیئت دولت شرکت کند که این یک فرصت استثنایی و برای استان و کلانشهر اهواز بی سابقه است.

از طرفی استاندار به تنهایی قادر به انجام یک جراحی بزرگ برای برطرف کردن مشکلات استان و شهرهای تابع نیست و باید با رویکردی جهادی و توجه ویژه به انتصابات در دستگاه‌های اجرایی در سطوح مدیران کل و فرمانداران توجه کرده و با یک تیم بسیار قوی در استانداری و توجه به ظرفیت اقوام و شایسته گزینی فارغ از مسائل قومی زمینه را برای کار بزرگ و تحقق بخشین به مطالبات به حق مردمی فراهم کنند.

نمایندگان هم قطعاً باید در کنار استاندار کمک کنند تا یک تیم بسیار قوی برای پاسخگویی به منویات مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری و مطالبات مردمی تشکیل شود و تا مادامی که یک تغییر اساسی در بدنه مدیریت فعلی استان اتفاق نیفتد، نمی‌توان انتظار داشت که اتفاق خوبی در جهت رفع مشکلات رخ دهد.

با توجه به توضیحاتی که بیان کردید چه مطالباتی از استاندار ویژه خوزستان دارید؟

مشکلات ما در کلانشهر اهواز به دلیل انباشت آن در سالیان گذشته بسیار زیاد است و نقش استاندار به عنوان عالی‌ترین نماینده دولت با توجه به اختیارات ویژه و حضور در جلسات دولت قطعاً بی‌بدیل خواهد بود. بر همین اساس من به عنوان نایب رئیس شورای شهر اهواز مطالباتی در پنج محور مختلف از استاندار محترم دارم و اگر این محورها در طول دوره چهارساله دولت و استانداری در اهواز به آنها پرداخته شود بخش مهمی از نیازها و مطالبات مردمی پاسخ داده می‌شود.

اولین محور که بسیار اهمیت دارد تعیین و تکلیف قطار شهری اهواز است که قریب به ۱۵ سال می‌شود که مردم اهواز چشم انتظار راه اندازی آن هستند و چشم‌انداز روشنی هم در این زمینه وجود ندارد بنابراین انتظار می‌رود با عنایت استاندار ویژه بحث پیمانکار این پروژه تعیینِ تکلیف شود و با توجه به اینکه برای افتتاح حداقل دو فاز آن نیازمند کمک‌های دولتی هستیم، باید پیگیری‌های لازم انجام شود.

دومین محوری که از مطالبات مهم مردم اهواز است، تقویت ناوگان حمل و نقل شهری است که به شدت فرسوده و از نظر تعداد و کیفیت با توجه جمعیت شهری و استانداردهای لازم در فقر کامل قرار دارد و برای رفع این مشکل، حمایت استاندار ویژه برای اختصاص اعتبارهایی که سال‌ها از اهواز دریغ شده است را می‌طلبد.

سومین محور رفع مشکل فاضلاب شهری و شبکه دفع آب‌های سطحی است که به معضل بزرگی برای مردم تبدیل شده و برای رفع این مشکل هم به مدیران قوی و جهادی و هم جذب و تخصیص اعتبار لازم برای طرح جامع فاضلاب شهری نیاز داریم.

اهواز به عنوان یک شهر صنعتی علیرغم اینکه باید مردم آن از بهترین امکانات و شرایط رفاهی برخوردار باشند اما اینچنین نشده است. اجرا نشدن صحیح و کامل تعهدات اجتماعی به ویژه توسط برخی صنایع بزرگ، اهواز را هر روز درمانده‌تر از قبل می‌کند. از آنجایی که یکی از راه‌های توسعه اهواز و سامان دادن به مشکلات آن جذب درآمدهای پایدار است، مطالبه جدی ما به عنوان منتخبان مردم در شورای شهر اهواز از استاندار موظف کردن صنایع و شرکت‌ها به خصوص صنایع بزرگ مثل نفت به تمکین و پرداخت حق آلایندگی است، این حق مسلم مردم است.

حق آلایندگی صنایع یک رقم بسیار بزرگی است که تا به امروز برخی صنایع بزرگ از پرداخت آن سرباز زده‌اند و اگر ما موفق شویم در دوره استانداری دکتر خلیلی این حق مسلم مردم اهواز را از صنایع دریافت کنیم، در جهت رفع مشکلات اهواز تغییرات بسیار خوبی ایجاد می‌شود.

پنجمین و آخرین محور مطالبات از استاندار ویژه فراهم کردن بستر امن سرمایه گذاری در اهواز است چون سرمایه گذاران داخلی و خارج استان هیچ انگیزه‌ای برای حضور در اهواز ندارند. بنابراین رویکرد جدید مدیریت عالی استان می‌تواند این باشد که اعتماد از دست رفته را با در نظر گرفتن جوانب امر به جای خود برگرداند و تا مادامی که سرمایه گذاران به اهواز وارد نشوند نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که گام مهمی برای توسعه شهر اهواز برداشت شود.

چه شرکت‌های حق آلایندگی خود را پرداخت نمی‌کنند و اگر پرداخت شود صرف چه اموری می‌شود؟

مهمترین صنعتی که حق آلایندگی خود را پرداخت نمی‌کند صنعت نفت است که سال‌ها پرداخت نکرده است. رقمی که باید پرداخت کند بسیار بزرگ است و علیرغم پیگیری‌ها در دوره‌های قبل که موجب بسته شدن حساب‌های آنها شد همچنان از دریافت حق آلایندگی برخی صنایع مانند نفت محرومیم برخی صنایع نیز میزان پرداختی آنها با میزان قانونی که باید پرداخت کنند برابر نیست.

یکی از موارد مهم مصرف حق آلایندگی امکانات و امور رفاهی مردم است. توجه داشته باشید که تنها پارک شهر یک میلیون نفری اهواز پارک قدیمی و فرسوده پادادشهر است که عمر آن به ۴۰ سال می‌رسد و غیر استاندارد بودن وسایل و محیط پارک سبب شده است بارها توسط سازمان استاندارد پلمپ شود و مجدد برای استفاده مردم باز شده است. یکی از مهم‌ترین مسائلی که از دریافت حق آلایندگی می‌توانیم توسعه همین موارد است.

در مطالباتی که بیان کردید صحبت از قطار شهری شد، مشکل قطار شهری اهواز چیست؟ مگر قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار جدید آن سال گذشته مشخص نشد؟

مشکل قطار شهری اهواز هنوز رفع نشده و در سال گذشته برای خلع ید شرکت «کیسون» اقدام قانونی انجام شده است و با دستور مقام قضائی این امر اتفاق افتاد اما به دلیل شکایت و اعتراض این شرکت، پرونده هنوز بسته نشده و حاضر به تحویل و تخلیه کارگاه‌های خود نیست و این امکان که پروژه به شرکت دیگری واگذار شود هنوز فراهم نشده است.

ضرر و زیان این مسئله را مردم اهواز در طی ۱۵ سال اخیر پرداخت کرده‌اند و هنوز هم چشم‌انداز روشنی برای آن وجود ندارد برای رفع مشکل قطار شهری اهواز ابتدا باید وضعیت پیمانکار آن مشخص شود و سپس با تزریق بودجه برای تکمیل آن بعد از یک سال می‌توانیم شاهد افتتاح فاز یک و دو آن باشیم.

خبرگزاری ایمنا قبلاً در مورد ناوگان حمل نقل شهری اهواز و ایستگاه‌های اتوبوس اهواز مطالبات مردم را منعکس کرده است. شورای شهر چه طرح و برنامه‌ای برای این موضوع به خصوص مجهز کردن ایستگاه‌ها به سیستم خنک کننده دارد؟

جزئیات این موضوع را می‌توانید از اعضای کمیسیون حمل نقل شهری سوال کنید با این حال می‌توانم بگویم علاوه بر ایستگاه‌های اتوبوس حتی کیفیت پایانه‌های مسافربری مرکز شهر اهواز هم در شأن مردم مرکز استان نیست، تعداد کمی از ایستگاه‌های اتوبوس به سیستم خنک کننده مجهز شده‌اند، تعداد اتوبوس‌های سازمان حمل و نقل شهری اهواز بسیار ناکافی و جوابگوی جمعیت شهر اهواز نیست و طبق آمار حدود ۱۱۰ اتوبوس فعال در شهر اهواز وجود دارد درحالی که بیش از ۲۰۰ اتوبوس در حال تعمیر هستند.

از آنجایی که تولید اتوبوس در داخل متوقف شده و هزینه خرید اتوبوس از خارج هم بسیار سنگین است توان خرید اتوبوس برای سازمان اتوبوسرانی وجود نداد. طبق قانون باید ۸۰ درصد بودجه خرید اتوبوس از اعتبارات دولتی باشد که در یک دهه گذشته هیچ اعتباری دریافت نشده است.‌

سخن آخر…

در کلام آخر از استاندار محترم توقع داریم که برای پیشبرد برنامه توسعه اهواز و رفع مشکلات و تنگناهای موجود حامی خادمان و منتخبین مردم در شورای شهر اهواز باشد و با اشراف خود بر مسائل اهواز موجب تسهیل و تسریع برنامه‌های تحولی در این کلانشهر باشد.

گفت‌وگو از فرشاد صفرزاده خبرنگار شهری ایمنا - اهواز

کد خبر 521743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.