اقدامات موفقیت‌آمیز کشورهای دوستدار کودک

کودکان از حقوقی برابر با سایر شهروندان برخوردار هستند اما متاسفانه در بسیاری از نقاط دنیا، نیازهای این قشر آسیب‌پذیر در طراحی شهری مورد توجه قرار گرفته نشده است؛ دانمارک، ایتالیا، ایران و آلمان در رده کشورهای دوستدار کودک قرار دارند که طی دو دهه اخیر، تدابیر مهمی برای رعایت حقوق این قشر اندیشیده‌اند

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، متأسفانه در بسیاری از نقاط دنیا حق کودکان به عنوان شهروند نادیده گرفته شده و برنامه‌ریزی‌ها و حتی طراحی‌های شهری اغلب در راستای رفع نیاز افراد بزرگ‌تر و نه کودکان و نوجوانان انجام شده است. این در حالی است که مدیران در بسیاری از شهرهای جهان نیز کودکان را هم‌تراز با افراد میانسال و سالمند مورد توجه قرار داده و آن‌ها را از حقوقی برابر برخوردار کرده‌اند. در این نقاط دنیا، کودکان نه تنها از رفاه جسمی و روانی بهتری برخوردار هستند، بلکه زمینه کافی برای پرورش استعدادهای آن‌ها فراهم آمده است و در نتیجه، بسیاری از آن‌ها موفقیت را در مسیر زندگی خود تجربه می‌کنند. در ادامه به معرفی اقدامات موفقیت‌آمیز کشورهای دانمارک، ایتالیا، ایران و آلمان پرداخته می‌شود که آن‌ها را در لیست نقاط دوستدار کودک جهان قرار داده است.

اقدامات موفقیت‌آمیز کشورهای دوستدار کودک

سهیم‌سازی کودکان و نوجوانان دانمارک در تصمیم‌گیری‌های مهم

دولت دانمارک در پیاده‌سازی اهداف دوستدار کودک خود تصمیم گرفته است مدیران هر شهر را در شناخت نیازهای کودکان ساکن حمایت کند تا از این طریق به رفع نیازهای آنان بپردازد. بدون شک، سهیم سازی کودکان در تصمیم‌گیری‌های مهم و حتی طراحی‌های شهری یکی از بهترین شیوه‌هایی است که این قشر را به ابراز خواسته‌های خود ترغیب می‌کند و به مدیران در رفع آن‌ها کمک می‌کند. دولت دانمارک مقامات هر شهر را به اتخاذ این شیوه دعوت کرده و از آن‌ها خواسته است در اغلب امور شهری سهمی به انتقادات و پیشنهادات کودکان و نوجوانان اختصاص دهند.

این روزها بسیاری از شهردارهای دانمارکی به ارتباط مستقیم با کودکان و خانواده‌های آن‌ها می‌پردازند تا از این طریق، نیازهای این قشر را شناسایی و به رفع آن‌ها کمک کنند.

اقدامات موفقیت‌آمیز کشورهای دوستدار کودک

رعایت حقوق کودکان ایتالیا در سطح محلی

مدیران ایتالیا از سال ۱۹۹۶ جنبش خود تحت عنوان "ایجاد شهرهای دوستدار کودک" را آغاز کرده و به موفقیت‌های زیادی در این زمینه دست یافته‌اند. دولت ایتالیا از آن زمان تا به امروز حمایت خود از مدیران هر شهر را در زمینه ترویج عقاید دوستدار کودک دریغ نکرده با این حال، از آن‌ها خواسته است بسته به شرایط ویژه، اقدامات دوستدار کودک را در سطح محلی اجرا کنند.

شهردارهای هر منطقه مهم‌ترین نقش را در برآورده کردن نیازهای کودکان و نوجوانان ایفا می‌کنند با این حال، کمیته ملی این افراد را در طراحی استراتژی‌های مناسب جهت افزایش رفاه کودکان و نوجوانان تحت حمایت خود قرار داده و از هیچ اقدامی در این زمینه دریغ نکرده است. علاوه بر این، رئیس کمیته ملی ایتالیا با پیروی از دستورالعمل‌های یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل متحد) به طور پیوسته راهبردهایی را برای ایجاد شهرهای دوستدار کودک در اختیار مدیران هر منطقه قرار داده و داوطلبان را به پیاده‌سازی این طرح‌ها در عوض بهره‌مندی از مزایا دعوت کرده است.

اقدامات موفقیت‌آمیز کشورهای دوستدار کودک

سهیم‌سازی کودکان ایرانی در پروژه‌های دوستدار کودک

اگرچه مردم ایران از زمان‌های دور به رسم عادت و باورهای دینی خود، جایگاه کودکان در جامعه را بسیار ارزشمند دانسته‌اند با این حال، اصطلاح "شهر دوستدار کودک" اخیراً در میان مدیران کشور شکل گرفته و به محبوبیت دست یافته است. به عنوان مثال، مدیران تهران نوآوری "َشهردار مدرسه" را در سال ۱۹۹۳ آغاز کردند که البته همچنان در اغلب مراکز آموزشی دولتی اجرا می‌شود. در این پروژه، دانش‌آموزانی در هر مدرسه به عنوان شهردار انتخاب می‌شود تا به عنوان زبان گویای شهر عمل کنند و با ارتباط مستقیم با مدیران پایتخت ایران، انتقادات کودکان و نوجوانان را از طراحی‌های شهری به گوش سران برسانند. هدف اصلی مدیران تهران از اجرای این پروژه، تمرین مردم سالاری و آموزش مسئولیت‌پذیری، تفکر، تعهد و همراهی در ۴۴۰ مدرسه پایتخت بوده که دستاوردهای زیادی نیز به ارمغان آورده است.

اقدامات موفقیت‌آمیز کشورهای دوستدار کودک

پس از زلزله بسیار بزرگی که در سال ۲۰۰۳ شهر بم کرمان را به خرابه تبدیل کرد، یونیسف با همکاری دولت ایران، تعداد ۱۱۰ دانش‌آموز را از ۱۱ مدرسه شهر به ایجاد یک منطقه دوستدار کودک دعوت کرد که این پروژه شامل احداث یک مدرسه، مرکزی اجتماعی و زمین‌های بازی متعدد، همگی برای کودکان بود. یونیسف در تلاش است اقدامات خود در ایران را گسترش دهد و به ایجاد شبکه‌ای از شهرهای دوستدار کودک در آن بپردازد تا از این طریق، معماران و مدیران را به طراحی شهرهایی سوق دهد که حقوق کودکان به بهترین شکل ممکن در آن‌ها رعایت شده است.

اقدامات موفقیت‌آمیز کشورهای دوستدار کودک

آگاه‌سازی عموم از حقوق کودکان و دعوت آنان به اجرای پروژه‌های دوستدار کودک در آلمان

اگرچه دولت آلمان رسماً از سال ۲۰۱۲ به شبکه کشورهای دوستدار کودک پیوسته با این حال، اقدامات مدیران شهرهای مختلف در راستای رعایت حقوق این قشر بسیار موفقیت‌آمیز بوده است.

دولت آلمان به منظور ایجاد شهرهای دوستدار کودک دو هدف اصلی را مورد نظر قرار داده است؛ آگاه‌سازی مدیران، سیاستمداران و حتی کودکان از حقوق این قشر در اولویت برنامه‌ها قرار دارد ضمن این که قرار است زمینه‌سازی لازم برای مشارکت داوطلبانه کودکان و نوجوانان در توسعه شهری فراهم آید.

در حال حاضر ۲۱ شهر در سراسر آلمان به عضویت شبکه شهرهای دوستدار کودک در آمده اما در پی تلاش‌های دولت و حمایت‌های بی‌دریغ یونیسف انتظار می‌رود در آینده نزدیک مدیران بیشتری در آلمان به این نوآوری بپیوندند و رفاه کودکان و نوجوانان را در مناطق شهری خود بهبود بخشند.

اقدامات موفقیت‌آمیز کشورهای دوستدار کودک

ترجمه از: زهرا عباسپور، مترجم ایمنا

کد خبر 521606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.