۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۷
آفتی به جان درختان شهر

همواره، رشد و نمو گیاهان و درختان شهری تحت تاثیر عوامل محدود کننده‌ای همچون آفات و بیماری‌ها قرار می‌گیرد و سمپاشی اصولی و آفت‌زدایی، نقش مهمی در جلوگیری از خشک شدن و حفظ شادابی آنها دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گیاهان و درختان فضای سبز آلاینده‌ها و گرد و غبار را از هوا فیلتر کرده و با ایجاد سایه موجب کاهش دمای مناطق شهری شده و از فرسایش خاک جلوگیری می‌کنند. هر شهروندی می‌تواند با مراقبت از فضای سبز اطراف خانه خود، علاوه بر ایجاد منظره‌ای زیبا، از مزایای زیست محیطی آن نیز بهره مند شود.

مراقبت از فضای سبز می‌تواند بسیار ساده باشد، اما نیازمند رعایت اصول و شناسایی روش‌های نگهداری از آن است. سمپاشی گیاهان و درختان یک اصل مهم در از بین بردن آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز است. سمپاشی گل‌ها و گیاهان به مواردی مانند انتخاب نوع سم، دمای هوا، زمان مناسب سم پاشی و سایر عوامل بستگی دارد. سمپاشی کارآمد، باید توسط کارشناس و با استفاده از ابزار مناسب سم پاشی، به صورت یکنواخت انجام شود.

سمپاشی گیاهان و درختان شهری در واقع یک نوع مراقبت به حساب می‌آید، زیرا باعث طول عمر بیشتر فضای سبز می‌شود. در واقع اگر سمپاشی در زمان مناسبی یعنی قبل از اینکه آفات به گیاهان و درختان حمله کنند، انجام شود باعث جلوگیری از خشک شدن گیاهان و درختان و مانع از ایجاد خسارت می‌شود.

علت زردی برگ درختان چیست؟

«شایان ناصری» معاون خدمات شهری شهردار آستارا در این باره به ایمنا می‌گوید: در حال حاضر سرانه فضای سبز این شهر ۹ مترمربع و مجموع فضای سبز شهری آستارا ۶۷ هکتار است که از این مقدار ۳۵ هکتار شامل پارک‌ها می‌شود.

وی می‌افزاید: سمپاشی درختان و گیاهان شهری به منظور مبارزه با آفاتی همچون شپشک، سفیدک، قارچ، کرم برگ خوار و راب در ماه‌های اردیبهشت، شهریور و اسفند در چندین نوبت انجام می‌دهیم.

معاون خدمات شهری آستارا می‌گوید: سمپاشی گیاهان و درختان شهری توسط پیمانکار بخش خصوصی و کارشناس کشاورزی به صورت کاملاً کارشناسی و استاندارد در انتخاب نوع سم و مقدار دوز مورد نیاز، با بکارگیری یک تانکر یک هزار ۵۰۰ لیتری و یک دستگاه موتور پمپ و شلنگ یک صد متری در بامداد و هنگام خلوتی معابر شهری انجام می‌شود تا برای شهروندان مشکلی به وجود نیاید.

وی ادامه می‌دهد: سمپاشی و آفات زدایی بر روی گیاهان دائمی، زینتی و درختان شهری آستارا ازجمله لاوسن، رزماری، رز، انواع شمشاد، برگ پهن، نارون، چنار کرج و انواع مرکبات انجام می‌شود.

ناصری با بیان اینکه خشکی برگ بعضی از درختان شهری مثل نارون، آفت کرم برگ خوار است، تصریح می‌کند: بسیاری از شهروندان با مشاهده ظاهر خشک شده برگ درختان، فکر می‌کنند علت آن آبیاری نشدن درختان توسط شهرداری است در حالی که علت خشک شدن برگ‌های درختان آفت کرم برگ خوار بوده که بعد از سمپاشی دوباره سبز می‌شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای فصل تابستان تاکنون شمشاد جنگلی، گل رز و درختان نارون در سه مرحله برای مبارزه با آفت برگ خوار سمپاشی شده‌اند و یک مرحله نیز در مهرماه سمپاشی خواهند شد، خاطرنشان می‌کند: بعضی از درختانی مثل مرکبات با آب و هوای آستارا سازگار نیست و اگر سالی دو تا سه مرحله سمپاشی نشوند آفات این درختان را از بین می‌برد.

ناصری، وجود درختان غیربومی در شهر آستارا را از بزرگترین مشکل واحد فضای سبز برای نگهداری آنها می‌داند و تصریح می‌کند: در سال‌های گذشته درختانی مثل پالم و فینیکس در فضای سبز شهری آستارا کاشته شده که متعلق به مناطق کویری و گرمسیری بوده و نیاز به مراقبت زیادی دارد زیرا با آغاز فصل سرما و کوچک‌ترین یخبندان خشک شده و از بین می‌روند.

آفات و بیماری‌ها فضای سبز شهری مناطق شمالی

«وحید یکتایی» کارشناس فضای سبز شهری درباره نحوه سمپاشی گیاهان و درختان می‌گوید: هر ساله با فرا رسیدن فصل بهار و رشد گیاهان و درختان، فعالیت آفات و بیماری‌ها آغاز می‌شود که پس از بازدیدهای میدانی از فضای سبز و پایش آن، تمهیدات لازم برای مبارزه با آفات اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه آفات و بیماری‌ها فضای سبز شهری مناطق شمالی با بالا رفتن رطوبت افزایش می‌یابد، می‌افزاید: شته، کنه، ملخ‌های مهاجر، کرم سفید (پروانه آمریکایی) شپشک، کرم برگ خوار، کنه تارتن و راب از مهمترین آفات گیاهی در منطقه گیلان به شمار می‌روند که به تمامی گیاهان و درختان بومی منطقه حمله ور شده و موجب خسارت می‌شوند.

این کارشناس فضای سبز با بیان اینکه قبل از سمپاشی گیاهان و درختان باید نسبت به خصوصیات آنها آشنایی کافی داشته باشیم که این امر نیازمند کسب دانش و تجربه است، می‌افزاید: یکی از نکات مهمی که در هنگام سم پاشی گیاهان باید رعایت کرد، استفاده از سم مناسب و سازگار با آنها و زمان مناسب سم پاشی گیاهان نسبت به نوع واریته گیاهی و شرایط اقلیمی متفاوت آنهاست.

وی با بیان اینکه برای سمپاشی از سموم داخلی و گوارشی (سیستمیک) و سموم خارجی یا تماسی (بیولوژیک) استفاده می‌شود، می‌افزاید: سم و مقدار دوز آن باید نسبت به نوع گیاه و آفتی که آن را درگیر کرده، انتخاب شود تا کارایی و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

این کارشناس می‌گوید: معمولاً سمپاشی در محیط شهری زمانی انجام می‌شود که آفت در آستانه آسیب رساندن به گیاهان و درختان است و در ابتدای فصل رویش، از سموم سیستمیک که امکان نفوذ به داخل گیاه وجود دارد جهت پیشگیری و مبارزه با آفات استفاده می‌شود، گیاه به این ترتیب ضدعفونی شده و در زمان گل دهی مورد هجوم آفت و بیماری قرار نمی‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه اولین نکته برای سمپاشی رعایت نکات ایمنی و استفاده لوازم محافظتی مثل لباس مناسب، عینک، دستکش و ماسک است، می‌گوید: عملیات سمپاشی به صورت دستی و موتوری انجام می‌شود و نازل‌های مختلفی برای سم پاشی وجود دارد که باید متناسب با گیاهان و درختان انتخاب شود زیرا استفاده از نازل مناسب، باعث افزایش کیفیت کار سمپاشی می‌شود.

یکتایی تصریح می‌کند: اگر به هنگام انتخاب سم برای گیاه دچار اشتباهی شویم این اقدام به راحتی باعث آسیب و از بین رفتن گیاه می‌شود زیرا درجه سازگاری انواع درختان و گیاهان نسبت به سموم مختلف، متفاوت بوده و در سموم داخلی یا گوارشی سم وارد شیره گیاه شده و در کل گیاه حرکت می‌کند، اما سموم خارجی ترکیبی است که از راه پوست جذب بدن حشرات شده و آنها را از بین می‌برد.

وی با بیان اینکه پیش از آغاز سمپاشی نوع آفت، نوع سم و مقدار دوز آن نیازمند بررسی توسط کارشناس است، می‌افزاید: از مهم‌ترین اشتباهاتی که احتمال می‌رود در زمان سمپاشی مرتکب شویم تغییر دادن مقدار دوز توصیه شده است.

این کارشناس فضای سبز می‌گوید: کارشناس براساس نوع گیاه، آفت و بیماری که وجود دارد مقدار سم را تعیین می‌کند در صورتی که بیشتر از مقدار تعیین شده، مورد استفاده قرار گیرد باعث آسیب به درختان شده و مصرف کمتر از حد آن نیز تأثیری بر روی آفات نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه سموم کشاورزی معمولاً به صورت مایع و یا جامد، برای نابودی آفات مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر کدام از سموم تولید شده دارای اثر بیولوژیک خاصی هستند که باعث از بین رفتن آفات، بیماری‌ها و علف هرز می‌شود، می‌افزاید: بعضی از سموم در آب حل می‌شود در صورتی که لایه اپیدرمی که روی برگ گیاهان وجود دارد یک لایه چربی است و این کار باعث می‌شود سم به شکل قطره روی گیاه بماند و جذب آن نشود، اما به جهت استفاده بهینه از آفت کش‌ها می‌توان موادی بنام ادجوانت ها را به سموم اضافه کرد تا باعث چسبندگی آن به سطح برگ یا ساقه و جذب اپیدرم گیاه شود.

وی با بیان اینکه با مشاهده هر نوع آفت در درختان و گیاهان باید بلافاصله سمپاشی را آغاز کرد، می‌افزاید: توجه به وضعیت آب و هوایی اهمیت ویژه ای دارد زیرا اگر بعد از سم پاشی باران ببارد تمام سموم را شسته و از بین می‌برد.

این کارشناس فضای سبز معتقد است: «سمپاشی گیاهان و درختان در هنگام وزش باد اقدام درستی نیست زیرا اگر این کار انجام شود علاوه بر از بین بردن سموم، باعث آسیب به سلامت افراد شده و تنفس آنها را درگیر می‌کند و چنانچه این سموم توسط باد به سایر گیاهان که در اطراف وجود دارد سرایت کند موجب آسیب دیدگی و سوختگی آنها نیز می‌شود.»

وی می‌گوید: بهترین زمان برای سمپاشی درختان در ساعات خنک بعد از غروب خورشید، یا هوای مرطوب صبح زود و دمای زیر ۲۷ درجه سانتی گراد است.

گزارش از محمدرضارشیدی خبرنگار سرویس شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا

کد خبر 521604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.