اهمیت ایجاد مدیریت یکپارچه در شهرها

یک دکترای طراحی شهری گفت: مدیران شهری در راستای رسیدن به رویکردی جامع و نیل به مدیریت یکپارچه شهری باید برای همه پروژه‌های شهری پیوست اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و گردشگری تنظیم کنند.

حسن سجادزاده در گفت‎وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مهمترین مباحثی که باید در اداره صحیح شهرها مورد توجه قرار بگیرد، مدیریت یکپارچه است به نحوی که فرآیندها و روندهای شهری طی یک خطی مشی مشخص و از پیش تعیین شده، زمینه را برای توسعه و رشد شهر فراهم کند.

وی افزود: در این نوع مدیریت، شهردار قاعدتاً نباید تحت تأثیر فشارها و تهدیدها قرار بگیرد بلکه باید تعاملی متناسب میان سازمان‌ها و نهادهای مختلف شهری برقرار کند تا منافع همه ذی نفوذان و کاربران شهر تأمین شود.

این دکترای طراحی شهری خاطرنشان کرد: برای پیاده سازی این نوع از مدیریت شهری البته نیاز است ساختارها و بسترهای قانونی، فرهنگی و اجتماعی نیز فراهم شود و شهرهای ما به سمت انسان محور بودن حرکت کند.

سجادزاده ادامه داد: رویکرد مدیریت یکپارچه و واحد به شهر، رویکردی علمی، تخصصی و مسئله محور است تا مدار برنامه‌ها بر روی توسعه راهبردی شهر قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: مدار توسعه راهبردی در هر شهری بر مبنای ویژگی‌ها و پتانسیل‌های همان شهر تعیین می‌شود به طور مثال شهری توریستی و گردشگری است در حالی که ممکن است شهری دیگر صنعتی باشد لذا نیاز است در تهیه برنامه‌ها و طرح‌های شهری حتماً به ظرفیت‌ها توجه شود.

این دکترای طراحی شهری تصریح کرد: در شهری که با مدیریت یکپارچه اداره می‌شود، قطعاً از نقطه نظرات همه شهروندان از جمله نخبگان، اساتید و دانشگاهیان استفاده می‌شود لذا نیاز است همه شهروندان به خصوص متخصصان در حوزه‌های مختلف شهر از جمله در زمینه مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مشارکت داشته باشند.

سجاد زاده گفت: تک محوری و تک بعدی نگاه کردن به مسائل شهری نمی‌تواند در فرآیند مدیریت یکپارچه شهری مورد توجه باشد چرا که دیدگاه در مدیریت واحد شهری سیستمی است.

وی افزود: در شهری که با مدیریت یکپارچه اداره می‌شود، استقلال فردی مدیران شهری، اهمیت دادن به نظرات علمی و ارتباط مؤثر با مراکز علمی و دانشگاهی مورد توجه است تا رویکرد نسبت به اداره شهر رویکردی جامع باشد.

این دکترای طراحی شهری تاکید کرد: مدیران شهری در راستای رسیدن به رویکردی جامع باید برای همه پروژه‌های شهری پیوست اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و گردشگری تنظیم کنند و رویکرد انسان محور را در همه پروژه‌های شهری مورد توجه قرار دهند.

کد خبر 521389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.