زخم‌های کهنه لردگان

"در گذشته شهرداری بسیار طرح تفکیک انجام داده و بابت آن از مردم حق تفکیک اخذ کرده است، این اعتبارات می‌توانست در همان طرح تفکیک هزینه شده و موجب رونق طرح شود اما نشد."

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیریت شهری نقش بسزایی در توسعه شهر دارد به شرط آنکه صحیح و تخصصی عمل کند؛ از نظر حقوقی جامعه نیازمند وجود مقرراتی است که روابط تجاری، اموال، مالکیت، شهرسازی و سیاسی را در نظر گرفته و سامان دهی می‌کند اما اگر قانون نادیده گرفته شود پیامدهای ناگواری به دنبال خواهد داشت.

اگر اعضای شورای شهر و مجموعه مدیریت شهری به جای رفع مشکلات و قدم برداشتن در راستای جذب اعتبارات به اموری بپردازد که سرمایه شهر را نابود کند این گونه مسئولیت به درد هیچ شهری نخواهد خورد لذا توجه به عواقب یک تصمیم یا بی‌تفاوت ماندن نسبت به مدیریت دوره‌های گذشته می‌تواند شهری مانند لردگان را با چالش‌های جدی مواجه کند مواردی که اکنون هم مردم شهر را درگیر کرده و مدیریت شهری باید قدم جدی برای رفع آن و عبور از آداب و روش گذشته بردارد.

بی‌توجهی به منافع شهر و شهروندان و اهمال در انجام پروژه‌های شهری، زخم‌های کهنه بسیاری را به تن لردگان یکی از بزرگترین شهرهای چهارمحال و بختیاری باقی گذاشته است. محمد نادری رئیس شورای اسلامی این شهر در دوره پنجم و عضو شورای ششم در گفت‌وگو با ایمنا بعضی از این معضلات را تشریح کرده که در ادامه می‌خوانید:

بعضی معضلات شهری لردگان ریشه در سال‌های گذشته دارد. به نظر شما چرا حل بعضی موضوعات در این شهر زمان بسیاری می‌گیرد؟

دخالت سیاسیون در امور شهر لردگان و شهرداری آن موجب شده تا شایستگان در زمان ثبت نام برای کاندیدای شورای شهر شدن، قدمی برندارند و جرأت حضور در این عرصه نداشته باشند. شایستگان باید بسیاری موارد را به جان بخرند تا ثبت نام کنند و بعد از آن هم باید تلاش زیادی داشته باشند تا موفق به پیروزی در انتخابات شوند.

این بنیان از چه زمان گذاشته شده و چه زیان‌هایی را متوجه شهر کرده است؟

این رسم از گذشته بوده و تنها با رجوع به وجدان درست برای تأیید صلاحیت یک کاندید یک مرحله از کار درست خواهد شد. در شهر لردگان همچنان بافت قومی قبیله‌ای زنده است، همه ساکنان با هم نسبت خویشاوندی دارند و به همین دلیل از مسئول در شهرداری و شورای شهر انتظار دارند که عوارض از آنها دریافت نشوند و یا کمتر بپردازند، حتی حاضر هستند آن را به صورت رشوه اما با میزان نصف مبلغ اصلی پرداخت کنند.

یکی از درآمدهای شهرداری اخذ عوارض است اما به موقع توسط شهروندان پرداخت نمی‌شود و نیمی از مردم انتظار بیجا دارند. البته با گذر زمان این رفتار رو به بهبود رفته است. مردم گمان می‌کنند با این روش سود کرده‌اند اما در حقیقت به شکل غیرمستقیم به ضرر خودشان است زیرا شهرداری می‌تواند با این اعتبار خدمات بهتری در شهر ارائه دهد.

شهرداری لردگان حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد. در سالیان گذشته مسئولان در شهرداری لردگان درست عمل نکردند. در گذشته شهرداری بسیار طرح تفکیک انجام داده و بابت آن از مردم حق تفکیک اخذ کرده است، این اعتبارات می‌توانست در همان طرح تفکیک هزینه شده و موجب رونق طرح شود اما نشد.

مهاجرت به لردگان به ویژه در سال‌های اخیر باعث بروز بسیاری از معضلات شهری بوده است، در این خصوص توضیح دهید.

شهر لردگان رشد جمعیتی زیادی دارد که به دلیل مهاجرت روستاییان به این شهر است زیرا آنان با خشکسالی و کم آبی مواجه هستند و شرایط کشاورزی در روستاها برایشان فراهم نیست. شهرستان لردگان با وجود بیش از ۳۰۰ روستا، بیشترین تعداد روستاهای استان چهارمحال و بختیاری دارد لذا مهاجرت به مرکز شهرستان زیاد است و مهاجران با ورود به شهر لردگان خواستار زمین برای سکونت هستند که باید طرح تفکیک انجام می‌شد و این مهم توسط شهرداری انجام شده است اما وقتی بررسی می‌کنیم که درآمد آن کجا رفته است، می‌بینیم که درست عمل نشده است.

طرح‌های تفکیک که در گذشته انجام شده هنوز آسفالت نشده و همان طرح ناقص مانده، حتی کارخانه آسفالت، سنگ فرش خیابان، کشتارگاه صنعتی متعلق به شهرداری، غسالخانه و آرامستان درست و حسابی و درخور مردم برای شهر تدارک دیده نشده است تا درآمدی هم برای شهرداری باشد. شهرداری لردگان در حال حاضر هیچ درآمدی ندارد و متأسفانه برخی از مردم هم از شهرداری شکایت کرده و آن را محکوم کردند.

دلیل این شکایت اخذ بیش از حق شهرداری از مردم در زمینه طرح‌های تفکیکی بود، سوال این است که درآمد این طرح‌های تفکیکی کجا هزینه شده است که شهرداری اکنون از ماشین آلات محدود و فرسوده‌ای برخوردار بوده و سرمایه‌گذاری و پس اندازی هم ندارد.

به کشتارگاه اشاره کردید، این مکان مورد اعتراض خیلی از اهالی لردگان است، دلیل اعتراض‌ها به وجود کشتارگاه چیست؟

کشتارگاه شهر لردگان که متعلق به شهرداری است در ورودی و شمال شهر قرار دارد که این منطقه مسکونی است و فعالیت کشتارگاه با اعتراض ساکنان اطراف روبرو شده است. کنار کشتارگاه شهربازی قرار دارد و در مقابل آن فضای سبز شهر است که مردم به دلیل اینکه فضای سبز چندانی در شهر نیست ناچار هستند که شب‌ها در آن محل اوقات بگذرانند؛ این درحالی است که به دلیل وجود کشتارگاه در این محل سگ‌های ولگرد زیادی وجود دارد و بهداشت و سلامت مردم را تهدید می‌کند. همچنین کلاغ‌ها و دیگر پرنده‌ها به دلیل وجود کشتارگاه در این محل تجمع می‌کنند.

شورای دوره قبل بارها پیگیر شد تا کشتارگاه به مکان دیگری منتقل شود و اداره منابع طبیعی هم آمادگی واگذاری زمین رایگان را داشت اما مشکل اصلی تأمین اعتبار برای ساخت و تجهیز کشتارگاه صنعتی است.

در این خصوص چه برنامه‌ای دارید؟

در شورای ششم زمین اخذ خواهد شد تا سرمایه‌گذار برای آن جذب شود و با احداث کشتارگاه جدید محل فروش دام‌های زنده در شهر هم جمع‌آوری و همه در یک محل تجمیع شود. کشتارگاه فعلی در گران‌ترین قسمت شهر بوده و لردگان به آن سمت در حال توسعه است پس به چندین دلیل باید کشتارگاه جابجا شود و با توجه به جمعیت شهر و تعداد کشتارهای آن، این کشتارگاه جوابگوی شهر نیست.

تغییر کاربری کشتارگاه به کارگاه صنعتی در نظر است اما اوضاع شهر به گونه‌ای نیست که بتوان آن را به هتل آپارتمان اختصاص داد با اینکه این شهر دارای ظرفیت‌های گردشگری است اما در این زمینه تاکنون کاری نشده که حضور و ماندگاری گردشگر را در شهر کم می‌کند.

به‌طور کلی مشاغل مزاحم و نیمه مزاحم باید به قطب صنعتی شهر حرکت کنند که این مهم از برنامه‌های شورا است. در خصوص بهبود امکانات تفرجگاهی شهر نیز برای پارک رحیم آباد که در ورودی شهر و در مسیر جاده خوزستان و بروجن قرار دارد را مدنظر قرار خواهیم داد. یک طرح برای این پارک آماده شده و مشاور در حال اصلاح آن است تا به پارک جنگلی تبدیل شود.

کد خبر 521072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.