اندر حکایت یک استعفا

رئیس دانشگاه شهید چمران اخیرا از مقام خود استعفا داد؛ آنگونه که از گفته‌های وی پیداست این اقدام اعتراضی بوده به تضییع حقوق این دانشگاه که البته حواشی زیادی را هم به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چندی پیش غلامحسین خواجه، رئیس دانشگاه شهید چمران پس از یک دوره شش ساله، استعفای خود را تسلیم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کرد. او علت استعفای خود را اختلاف با دانشگاه علوم پزشکی اهواز و تضییع حقوق دانشگاه شهید چمران ذکر کرد. این استعفا مورد قبول وزیر وقت قرار نگرفت و خواجه در سمت خود باقی ماند، اما این اقدام او حواشی زیادی در برداشت که از جمله آن می‌توان به صدور بیانیه‌ای از طرف برخی از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز طی روزهای گذشته اشاره کرد.

حالا خبرنگار ایمنا به سراغ غلامحسین خواجه، رئیس دانشگاه چمران و پرهام ورپشتی، دبیر انجمن اسلامی دانشجوی این دانشگاه رفته است تا از جزئیات بیشتر این وقایع پرس و جو کند:

حق دانشگاه شهید چمران تضییع شده است

غلامحسین خواجه رئیس دانشگاه شهید چمران به خبرنگار ایمنا می‌گوید: استعفای بنده در اعتراض به وزارت علوم نبود؛ بلکه در راستای حراست از منافع و مصالح دانشگاه در رابطه با مسئله مالکیت اراضی کوی دانشگاه استعفای خود را تقدیم وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری کردم که البته مورد موافقت قرار نگرفت.

وی با اشاره به اینکه هنوز در سمت خود مشغول به کار هستم، ادامه می‌دهد: استاندار سابق خوزستان منافع دانشگاه شهید چمران را نادیده گرفت و با ابلاغ یک دستور غیر قانونی به جای ارجاع اختلاف میان دانشگاه‌های شهید چمران و علوم پزشکی به مرجع ذی‌صلاح، دستوری مبنی بر صاحب حق بودن دانشگاه علوم پزشکی صادر کرد.

خواجه اضافه می‌کند: از سالیان گذشته میان دانشگاه شهید چمران و دانشگاه علوم پزشکی در مورد برخی اراضی اختلاف نظر وجود داشت و براساس توافق صورت گرفته میان رؤسای وقت دو دانشگاه در سال ۱۳۹۰، قرار بر تقسیم بندی اراضی مشترک میان دو دانشگاه شد به‌صورتی که دو سهم زمین‌ها برای دانشگاه شهید چمران و یک سهم برای دانشگاه علوم پزشکی در نظر گرفته شود.

وی در ادامه می‌گوید: دانشگاه شهید چمران اهواز با حسن نیت به دانشگاه علوم پزشکی نمایندگی داد که صدور سندهای هر دو دانشگاه را پیگیری و دریافت کند، اما متأسفانه دانشگاه علوم پزشکی سند کوی دانشگاه را به صورت کامل به نام خود اخذ و برخی اراضی مشترک میان دو مرکز علمی در کوی دانشگاه را نیز به عنوان فضای آموزش و پژوهشی خود ثبت کرد؛ در حالی که بر اساس صورت جلسات گذشته نباید در محدوده کوی دانشگاه ساخت و ساز و کار عمرانی انجام شود.

رئیس دانشگاه شهید چمران می‌افزاید: این دانشگاه اعتراض رسمی خود را اعلام و از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در این اراضی ممانعت به عمل آورد. استانداری بر اساس قانون صلاحیت بررسی و صدور حکم در این زمینه را نداشته، بلکه باید این اختلاف را به کمیسیون رسیدگی به اختلافات دستگاه‌های اجرایی در معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارجاع دهد.

وی با اشاره به اینکه در نهایت استاندار خوزستان حق مالکیت اراضی را به دلیل داشتن سند به دانشگاه علوم پزشکی داد، می‌گوید: این اتفاقات در حالی صورت پذیرفته که اعتراض ما نسبت به تخلف دانشگاه علوم پزشکی در دریافت تمام اسناد زمین‌های مشترک به نام خودش بوده و از یک ماه پیش دلایل و مستندات دانشگاه شهید چمران را به صورت مکتوب به استانداری خوزستان برای لغو دستوری که خلاف قانون ابلاغ شده، اعلام کرده‌ایم ولی تا کنون هیچ‌گونه پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

خواجه تصریح می‌کند: نهایتاً با مشاهده تضییع حقوق دانشگاه شهید چمران و عدم پاسخگویی استانداری خوزستان در این مورد، استعفای خود را طی نامه‌ای به دلایلی که ذکر کردم به وزیر علوم وقت تحویل دادم و وی نیز با توجه اینکه در دوران گذار میان دو دولت قرار داشتیم با استعفا مخالفت کرد. اکنون نیز با صحبت‌هایی که با وزیر جدید علوم انجام شده قرار است پیگیری‌های جدی در این خصوص صورت گیرد. لازم به ذکر است که بنده به وزیر علوم جدید هیچ نامه‌ای مبنی بر استعفا نداده‌ام و با پیگیری‌های صورت گرفته قرار است که موضوع مورد اختلاف در معاونت حقوقی ریاست جمهوری بررسی شود.

بیانیه صادره به نام دانشجویان دانشگاه شهید چمران فاقد اصالت است

خواجه در خصوص بیانیه منتسب به برخی از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز این‌گونه توضیح می‌دهد: وقتی بیانیه ای صادر می‌شود باید مشخص شود این بیانیه را چه کسی صادر کرده است و اصالت آن مشخص شود. در این بیانیه مشخص نشده است چه تشکل یا تشکل‌های دانشجویی آن را امضا کرده اند و تنها به ذکر جمعی از دانشجویان دانشگاه چمران بسنده کرده است که یک دانشجو هم می‌تواند چنین بیانیه ای صادر کند که البته این حق را داراست.

وی در خصوص تنزل رتبه دانشگاه چمران اهواز که در بیانیه به‌آن اشاره شده، تصریح می‌کند: موضوع تنزل رتبه دانشگاه چمران اهواز کذب محض است؛ رتبه این دانشگاه از ابتدای مدیریت بنده از ۲۲ در سطح کشور به رتبه زیر ۱۰ رسیده که این امر پس از انقلاب بی سابقه بوده است و مستندات آن نیز در پایگاه اسنادی علوم جهان اسلام قابل مشاهده است.

انجمن اسلامی دانشجویی از نوشتن بیانیه بی خبر بود

پرهام ورپشتی دبیر انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: دلیل استعفای خواجه از ریاست دانشگاه شهید چمران به گفته خودش عدم رسیدگی منصفانه توسط نهادهای ذی‌صلاح و دخالت مراجع فاقد صلاحیت مثل استانداری است و بررسی دلیل استعفا خیلی مهم‌تر از زمان آن است.

ورپشتی اضافه می‌کند: به عنوان کسی که چهار سال تحصیلی خود را در دوره مدیریت خواجه گذرانده ام همچنین مطالباتی داشته و دارم، اما برای بررسی عملکرد یک مدیر باید تمام ساختارها بررسی شود و برآیند همه آن‌ها می‌تواند به عنوان نمره عملکرد یک مدیر مورد ارزیابی قرار گیرد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص بیانیه منتشر شده، تصریح می‌کند: به بهانه این استعفا باید به طور جدی و ریشه‌ای به این بحث ورود شود، دلایل و مشکلات ایجاد شده بررسی شود، چه تضمینی وجود دارد که در صورت قبول استعفا رئیس بعدی با چنین مشکلاتی مواجه نشود و قضاوت در این مورد هنوز زود است.

وی ادامه داد: ادبیات بیانیه ای که تحت عنوان بیانیه جمعی از دانشجویان دانشگاه شهید چمران در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده است پسندیده و مناسب شأن دانشجو نیست و بهتر بود با ادبیاتی مناسب‌تر بیان شود.

وی تصریح می‌کند: در قسمتی از بیانیه پنج مورد خودکشی و مرگ مشکوک در دانشگاه شهید چمران اهواز اعلام شده که طبق خبرهای منتشر شده تعداد صحیح چهار مورد است و مربوط به هر دو دانشگاه شهید چمران و علوم پزشکی است. منصفانه این بود که دانشگاه علوم پزشکی هم مورد انتقاد قرار گیرد نه اینکه تمام این اتفاقات متوجه دانشگاه شهید چمران شود. اینگونه شایعات زیبنده فضای دانشجویی نیست؛ مطالب باید با جزئیات بهتر و منصفانه بیان شود.

وی می‌گوید: در خصوص انحلال و رکود تشکل‌های دانشجویی در بیانیه بدان پرداخته شده است؛ به نظر بنده نویسندگان بیانیه خیلی با فضای فرهنگی آشنا نبوده‌اند زیرا در سال دوم ریاست خواجه در دانشگاه شهید چمران تشکل انجمن اسلامی دانشجویی که به مدت دو سال در حالت تعلیق بود، مجدد مجوز فعالیت خود را دریافت کرد و اگر تشکلی منحل شده درست این است که اسم و مشخصات آن بیان شود.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویی تصریح می‌کند: مفاد این بیانیه به دلایلی که ذکر کردم را به طور کلی دلسوزانه و در راستای تصحیح فرآیندها نمی‌بینم؛ بهتر بود دلایل و ریشه‌های این استعفا مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبر 521025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.