واگذاری‌های غیر قانونی در لوای زمین‌های دولتی به افراد سودجو

شهردار دوگنبدان گفت: در این شهرستان با پدیده واگذاری غیر قانونی در لوای قانون زمین های دولتی با کاربرهای خدماتی به افراد سود جو روبرو هستیم.

به گزارش ایمنا، مسعود ظفری اظهار کرد: متأسفانه پدیده‌ای که در شهر دو گنبدان با آن مواجه هستیم واگذاری غیر قانونی و در لوای قانون زمین‌های دولتی با کاربری‌های خدماتی به افراد سودجو می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی و دیگر قوانین مربوطه‌، واگذاری اراضی دولتی با کاربری فضای سبز به اشخاص حقیقی و حقوقی تخلف بوده و مشمول مجازات قانونی می‌شوند.

شهردار دو گنبدان تصریح کرد: افراد سودجو با نفوذ به اداره راه و شهرسازی و ایجاد رانت اقدام به خریداری غیر قانونی این اراضی می‌نمایند.

ظفری تاکید کرد: نکته قابل تأمل اینجاست که با واگذاری این اراضی دولتی علاوه بر اینکه از سرانه‌های خدماتی اهالی کسر می‌شود، خریدار با پرداخت مبلغ ناچیزی، مبلغ واریزی را به حساب اداره راه و شهرسازی شهرستان نیز واریز نمی‌کند.

وی گفت: این به معنای واقعی تضییع حقوق شهروندی شهروندان گچسارانی در لوای قانون است.

شهردار دو گنبدان تصریح کرد: یکی از رسالت‌های شهرداری ایجاد فضای سبز و کاشت درخت در زمین‌های است، که بر اساس طرح تفصیلی ابلاغی اداره راه و شهرسازی به عنوان فضای سبز اعلام شده است.

ظفری اضافه کرد: انجام این مهم علاوه بر ایجاد فضای سبز، حس پویایی و سر زندگی در محله، می‌تواند عامل بازدارنده واگذاری غیر قانونی زمین‌های دولتی باشد.

وی افزود: یکی از این موارد فضای سبز خیابان شهید قاضیانی واقع در پانصد دستگاه پشت انبار جهاد است.

شهردار دو گنبدان ادامه داد: که ده‌های ۶۰ و ۷۰ زمین شهری، در واگذاری پلاک‌های مسکونی مجاور به اهالی، قطعه مذکور را فضای سبز اعلام نموده و در طرح‌های تفصیلی مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و ابلاغی راه و شهرسازی به شهرداری در سال‌های ۱۳۷۵ و ۱۳۹۴ نیز کاربری قطعه مذکور را فضای سبز مصوب و اعلام نموده است.

ظفری اظهار کرد: شهرداری دو گنبدان نیز بر اساس رسالت کاری خود اقدام به کاشت درخت در این فضای سبز کرده بود.

وی تصریح کرد: متأسفانه در تاریخ ۱۴۰۰/۶/۱۵ با حضور در محل و مشاهده تخلف صورت گرفته به اذهان اهالی محترم، اداره راه و شهرسازی که متولی طرح تفصیلی بوده و می‌بایست مجری قانون باشد، اقدام به قطع درختان ۸ ساله و تخریب محل نموده به فرض محال در صورتی که اداره راه و شهرسازی حق فروش را داشته باشد می‌بایست ابتدا خریدار پس از تغییر کاربری ملک در کمیسیون ماده ۵ با مراجعه به کمیسیون ماده ۷ شهرداری با اخذ مجوز اقدام به برچیدن درخت نمایند.

شهردار دو گنبدان گفت: قطع درختان بدون مجوز مشمول مجازات قانونی می‌باشد و ماده ۱ این کمیسیون (ماده ۷) قطع درخت را ممنوع اعلام کرده و همچنین ماده ۷ گزارش مأموران شهرداری به عنوان گزارش ضابطین قضائی قلمداد می‌شود.

ظفری افزود: ماده ۶ برای کسانی که این قانون را زیر پا می‌گذارند مجازات نقدی و حبس تعزیری تا ۳ سال در نظر گرفته شده و اهالی با عنوان اینکه زمین شهری پلاک مذکور را تحت عنوان فضای سبز اعلام و پلاک‌های مسکونی را تحت این عنوان به این‌جانبان واگذار کرده‌اند، مورد اعتراض قرار گرفت.

وی ادامه داد: بلافاصله با مشاهده تخلف صورت گرفته با دادگستری و دادستان شهرستان خواستار بررسی موضوع شدیم و طرح دعوی تحویل داده شد و تا حصول نتیجه، جلوگیری از واگذاری غیر قانونی زمین در سطح شهر به افراد سود جو و برخورد قاطع با عاملین این تخلف، در کنار شهروندان محترم خواهیم بود.

منبع: فارس

کد خبر 520718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.