۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
نقش زیبایی شهر در رشد اقتصادی

تجربه نشان داده است که هر چه یک شهر زیباتر باشد در جذب مشاغل، ساکنان و سرمایه‌گذاران جدید موفق‌تر عمل می‌کند که این امر به سهم خود در رونق اقتصادی آن نقش مهمی به عهده دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اصطلاحی تحت عنوان "حق زیبایی" در میان اقتصاددانان رواج دارد که بر اساس آن، افرادی که از نظر زیبایی ظاهری در وضعیت بهتری نسبت به سایرین قرار دارند در کسب در آمد نیز موفق‌تر عمل می‌کنند. چنین به نظر می‌رسد که اخیراً مدیران نیز به چنین باوری در مورد شهرها رسیده‌اند به این صورت که هر چه یک شهر از نظر ظاهر زیباتر باشد در جذب سرمایه‌گذاران، افراد ثروتمند و حتی دانش‌پژوهان بهتر عمل می‌کند و میزان کارآفرینی آن در سطح قابل قبولی قرار دارد.

نقش زیبایی شهر در رشد اقتصادی

گروهی از محققان اهل فیلادلفیا ارتباط بین زیبایی یک شهر و شاخص‌های رشد در آن را مورد مطالعه قرار دادند و به نتایج شگفت‌انگیزی دست یافتند. این افراد جذابیت شهرها را بر اساس بازدید گردشگران یا تصاویر مناطق زیبا در شبکه‌های مجازی مورد مطالعه قرار دادند و متوجه شدند که شهرهای زیبا از بیشترین و پیشرفته‌ترین امکانات روز دنیا برخوردار است، ضمن اینکه بیشترین تعداد پارک، فضاهای تاریخی و دیگر مکان‌های عمومی را در خود جای داده است. محققان ارتباط بین ویژگی‌های مکان‌های زیبا، شاخص‌های مهم رشد اقتصادی در شهرها و احیای مناطق طی دوران بین ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ پرداختند.

در نهایت، محققان فیلادلفیایی به این نتیجه رسیدند که اگر دو منطقه را با هم مقایسه کنند، منطقه‌ای که زیبایی آن دو برابر بیشتر از دیگری است به میزان ۱۰ درصد بیشتر نیز کارآفرینی و رشد جمعیت را در پی دارد. این رقم اگرچه به ظاهر بسیار قابل چشمگیر نیست با این حال، تفاوت‌هایی شگفت‌انگیز در دو شهر در زمینه کارآفرینی، جذب افراد ثروتمند و افزایش سرمایه‌گذاری در آن‌ها به وجود می‌آورد. علاوه بر این، دانشجویان از سراسر دنیا مایل هستند در شهرهای زیباتر به ادامه تحصیل بپردازند که این امر به سهم خود در رونق اقتصادی شهر مقصد نقش مهمی ایفا می‌کند. زیبایی شهری همچنین افزایش هزینه مسکن را در پی دارد به طوری که بهای خانه در شهرهای زیبای جهان حدود ۱۶ درصد بیش از سایر نقاط دنیا است.

نقش زیبایی شهر در رشد اقتصادی

منتقدان چنین استدلال کرده‌اند که هیچ ارتباطی بین بزرگی و زیبایی شهر وجود ندارد؛ چه بسا شهرهایی که بسیار بزرگ است اما فضای سبز زیادی را در خود جای نداده و رضایت ساکنان خود را فراهم نیاورده است. این در حالی است که بعضی از شهرهای جهان با وجود اندازه بسیار کوچک خود، فضاهای سبز، پارک‌ها، مراکز تفریحی و سایر امکانات عمومی را به وفور در خود جای داده و از این طریق به جذب سرمایه‌گذاران، دانشجویان و ساکنان جدید کمک کرده است.

امروزه شهرهای زیادی در سراسر دنیا از مترو بهره‌مند هستند اما بعضی از نقاط دنیا تنها به واسطه طراحی منحصر به فرد و بسیار زیبای ایستگاه‌های متروی خود به شهرت جهانی دست یافته و در جذب سرمایه‌گذاران، گردشگران و ساکنان جدید موفق عمل کرده است. بسیاری از افراد تازه وارد به شهرهای زیبا، سکونت در نزدیکی مراکز تجاری را بسیار حائز اهمیت می‌دادند چرا که از تماشای چشم‌اندازهای بی‌نظیر آن‌ها لذت می‌برند. بنابراین، طراحی زیبای مراکز تجاری نیز می‌تواند به جذابیت آن‌ها اضافه کند که این امر به سهم خود در رونق اقتصادی شهر نقش مهمی به عهده دارد.

نقش زیبایی شهر در رشد اقتصادی

بسیاری از گردشگران دنیا، مرکز تفریحی و گردشگری مرکزی آورورا در ایالت کلرادوی آمریکا را یک مکان اینستاگرامی می‌دانند چرا که از زیباترین چشم‌اندازها جهت عکاسی برای اینستاگرام برخوردار است. پارک خطی منهتن در نیویورک آمریکا نیز از دیگر مکان‌های برجسته دنیا به شمار می‌رود که به واسطه زیبایی بی‌نظیر خود، افراد ثروتمند بیشماری را به سرمایه‌گذاری در اطراف دعوت کرده که این امر به سهم خود در رونق اقتصادی منطقه بسیار موفق عمل کرده است.

گزارشات حاکی است که اگر مدیران به میزان تنها ۱۰ درصد بر سرمایه‌گذاری خود در زیباسازی فضاهای عمومی بیافزایند، آنگاه به میزان ۳. ۲ درصد با افزایش بازدید از این مکان‌ها و ۳.۱ درصد افزایش مشاغل مواجه خواهند بود.

نقش زیبایی شهر در رشد اقتصادی

کد خبر 520701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.