بورس؛ بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۰

پیش بینی می‌شود حرکت پول‌ها مجدد به سمت بازار سرمایه باشد، بازار خودرو در سطحی به اشباع خواهد رسد، ورود خودروهای جدید و تولیدهای زیاد انواع خودروها بازار را در بلند مدت به سمت کاهش حجم معاملات حرکت خواهد داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که ایمان کرمی، کارشناس ارشد اقتصادی و تحلیلگر بازار سرمایه در اختیار این رسانه قرار داده است: شاخص کل روز چهارشنبه با رشد دو هزار ۹۴۸ واحدی به سطح یک میلیون ۵۲۶ هزار واحد رسید؛ شاخص از لحاظ تکنیکال بین دو حمایت مهم و دو مقاومت مهم قرار دارد، حمایت‌های آن سطوح یک میلیون ۴۹۰ هزار واحد و ۵۰۰ هزار واحد است و سطوح مقاومتی آن در محدوده یک میلیون ۵۳۵ هزار واحد و ۶۰۰ هزار واحد است؛ لذا این سطوح منجر شده است که رفتار بازار در چند هفته اخیر نوسانی شود، در زمان کاهش به حمایت‌های واکنش می‌دهد و در زمان صعود به مقاومت‌ها؛ بازار در این لحظه نیاز به انتشار اخبار مثبت و امیدوارکننده دارد تا بتواند راه خود را پیدا کند و از سطوح مقاومتی پیش روی خود عبور کند و به کانال جدید وارد شود.

بازار این روزها از یک سری رخدادها می‌ترسد، یعنی احتمال وقوع برخی از تصمیم‌های سیاسی را پیش بینی می‌کند، به آن وزن می‌دهد و کمتر دست به خرید می‌زند؛ مواردی مانند ترس از قیمت گذاری دستوری، خروج برخی از کالاها در بورس کالا، برداشتن یارانه‌های انرژی شرکت‌ها، افزایش مالیات شرکت‌ها در سال آینده و غیره؛ یعنی بازار احتمال می‌دهد دیدگاه کابینه جدید در خصوص بازار سرمایه چندان مثبت نیست و صرفاً توسعه بازار بدهی است؛ یعنی افزایش حجم اوراق و تأمین کسری دولت به واسطه آنها که نتیجه آن می‌تواند افزایش نرخ بهره اوراق به منظور فروش آنها باشد؛ لذا بازار کمی دست نگهداشته است. برخی از وزرای جدید قول کنترل قیمت‌ها را داده‌اند، باید دید این کنترل قیمت‌ها از چه جهتی خواهد بود. آیا رشد نقدینگی و پایه پولی کاهش می‌یابد که قیمت‌ها تغییر نکند و یا اینکه با قیمت گذاری دستوری این کار را انجام می‌دهند؟

مدت‌هاست در کشورهای پیشرفته برای کالاهایی مانند سیمان و فولاد قیمت دستوری مطرح نمی‌شود و بازار آزاد تصمیم گیرنده برای قیمت آن است. قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود؛ حال در کشور ما برای راضی نگهداشتن مردم یک وزارتخانه دستور می‌دهد که یک کالای خاص با قیمتی مشخص فروخته شود که نتیجه آن می‌شود که یک کالای ارزان به دست برخی از افراد می‌رسد که این افراد از جنس مردم نیستند؛ یک بازار سیاه ایجاد می‌شود و با همان قیمت‌های آزاد قبلی فروخته می‌شود؛ پس سازوکار قیمت گذاری دستوری منجر به ایجاد رانت می‌شود. در گذشته هم این رخدادها اتفاق افتاده است و شاید یک روزی برای برخی از افراد درس شود که مشکل اقتصاد ایران در جای دیگری است، آن مورد حل شود قیمت‌ها دیگر به این صورت تغییر نخواهند کرد.

بازار از لحاظ بنیادی پتانسیل رشد را دارد، پی بر ای بازار در محدوده ۱۰ واحد است و پس از شهریور ماه گزارشات ۶ ماهه شرکت‌ها نیز روانه کدال می‌شود. البته از برخی از شرکت‌هایی که دچار قطعی برق بودند انتظار گزارشات خوب نداریم ولی نسبت به سال گذشته از لحاظ مبلغ فروش اعداد بهتری را خواهند گرفت و علت رشد مبلغ فروش تغییرات بهای فروش شرکت هاست.

دلار در بازار آزاد در محدوده ۲۷ هزار ۷۰۰ تومان است و نسبت به هفته گذشته رشد ۷۰۰ تومانی داشته است. این موضوع می‌تواند برای هفته‌های آتی سطح تقاضا را افزایش دهد اما موضوع مهم دیگر آن است که نرخ دلار در سامانه نیما تغییرات چندانی نداشته است و اختلاف معنا داری با بازار آزاد گرفته است. در ماه‌های آتی انتظار داریم نرخ دلار در سامانه نیما به قیمت بازار آزاد نزدیک تر شود.

در حال حاضر بهترین و ارزنده ترین بازار برای سرمایه گذاری بازار بورس است، بازار ملک و املاک با رکود سنگینی مواجه شده و با سیاست‌هایی که در پیش رو است امکان خرید مسکن وجود ندارد؛ به طور مثال خبر وام یک میلیاردی مسکن در حالی منتشر شد که یکی از شرایط اخذ این وام آن است که ۱۵ سال باید ماهانه ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کرد تا وام به فرد تعلق گیرد، در ۱۵ سال آینده احتمالاً به همین فرد با یک میلیارد تومان یک متر مسکن تحویل می‌دهند. البته در حال حاضر هم با یک میلیارد تومان نمی‌توان منزل مسکونی مناسبی در تهران خرید و در سایر شهرستان‌ها هم که سقف این مبلغ ۸۵۰ میلیون تومان است وضعیت تفاوتی ندارد و همین فرد همین مبالغ را در بازار سرمایه سهام وابسته به تغییرات قیمت دلار بخرد تا ۱۵ سال آینده اتفاقات بهتری برای او خواهد افتاد.

لذا پیش بینی می‌شود حرکت پول‌ها مجدد به سمت بازار سرمایه باشد، بازار خودرو در سطحی به اشباع خواهد رسد، ورود خودروهای جدید و تولیدهای زیاد انواع خودروها بازار را در بلند مدت به سمت کاهش حجم معاملات حرکت خواهد داد، سرمایه گذار در بانک هم زمانی که نرخ بهره حقیقی منفی است به صرفه نیست و یکی از بهترین بازارهای سرمایه گذاری همین بازار بورس است.

انتظار داریم تا پایان سال به محدوده مقاومتی یک میلیون ۸۰۰ هزار واحد برسیم در صورتی که اختلاف نیمایی با بازار آزاد کاسته شود شاخص سازها این رشد را محقق خواهند کرد.

کد خبر 520692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.