حذف یارانه‌ها فشار مضاعفی بر فقرا وارد می‌کند

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به افزایش فقر در جامعه، گفت: در این شرایط حذف یارانه‌ها فقط منجر به افزایش فشار اقتصادی بر اقشار کم درامد و فقیر جامعه می‌شود.

علی حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص طرح حذف یارانه‌ها اظهار کرد: نمایندگان فعلی مجلس که این طرح را مطرح کرده‌اند، بر اساس آمار با تعداد آرای بالایی وارد مجلس نشده و آرای اکثریت مردم را ندارند، بنابراین می‌توان گفت برخی از طرح‌های آنان فقط نمایشی است تا نشان دهند جایگاه مردمی دارند، این در حالی است که نگاه آنان بیشتر رو به بالا بوده و توجه خاصی به مردم ندارند.

وی افزود: برداشته شدن یا نشدن یارانه‌ها هر کدام می‌تواند تأثیرات مثبتی داشته باشد اما در شرایط فعلی که با توجه به آمار رسمی فقر در حال گسترش بوده و کشور رشد اقتصادی ندارد، بسیاری از خانواده‌ها با همین یارانه‌ها برنامه‌ریزی اقتصادی کرده و زندگی می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی گفت: بنابراین در شرایط فعلی برداشتن یارانه‌ها بیشتر شبیه شوخی بوده و منجر به تشدید مشکلات اقتصادی بخش زیادی از جامعه می‌شود.

حیدری اضافه کرد: البته چیزی شبیه همه‌پرسی در دولت گذشته برای حذف یارانه‌ها برگزار شد، به طوری که اعلام شد افراد به صورت داوطلبانه برای عدم دریافت یارانه اقدام کنند اما مردم در این طرح شرکت نکردند، بنابراین می‌توان گفت برگزاری همه‌پرسی تکرار طرح‌های شکست خورده قبلی است.

وی تصریح کرد: بهتر است به جای پرداختن به حاشیه‌های اقتصاد، نمایندگان مجلس به اصل اقتصاد بپردازند. در شرایط کنونی لازم است قانون اساسی در زمینه اقتصاد تغییرات چشمگیری داشته باشند، پس نمایندگان باید همت کرده و دستی به سر و گوش اقتصاد بکشند.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: زمانی که موضوع عدالت اجتماعی و پرداخت یارانه‌ها مطرح شد، قیمت نفت افزایش یافته بود و دولت توانایی پرداخت یارانه را داشت اما اکنون به جای فشار بر مردم بهترین کار این است که دانش و علم اقتصاد در جامعه حاکم شود.

حیدری تصریح کرد: در برخی از استان‌های محروم مردم با یارانه زندگی می‌کنند، برای فرزندانشان جهیزیه می‌خرند و قسط نان شب خود را پرداخت می‌کنند، بنابراین حذف آن فشار زیادی بر جامعه وارد می‌کند.

کد خبر 520470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.