طلاق زمینه‌ساز بروز صدمات روحی و روانی در فرزندان

یک روانشناس گفت: اگرچه واکنش نوجوانان و جوانان نسبت به طلاق والدین به دلیل رشد شخصیتی، پختگی و استقلال نسبی سبب می‌شود که آنها آسان‌تر بتوانند با وضعیت طلاق کنار بیایند، اما آنها نسبت به طلاق والدین خود آسیب پذیرند و با افسردگی و اضطراب به طلاق واکنش نشان می‌دهند.

نسیبه جعفری در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: طلاق والدین و اختلافات بین زوجین منجر به بروز آشفتگی در نوجوانان شده و عدم نظارت و حضور مادر در کنار آنها دخالت‌ها و ایرادگیری‌های پدر و محدود نمودن فرزندان عواقبی جدی درپی دارد.

وی افزود: طلاق به عنوان جدایی از یکدیگر به کارکرد خانواده صدمه می‌زند و مانع از رشد نیازهای فیزیولوژیک و عاطفی فرزندان می‌شود.

این روانشناس اظهار کرد: اگرچه واکنش نوجوانان و جوانان نسبت به طلاق والدین به دلیل رشد شخصیتی، پختگی و استقلال نسبی سبب می‌شود که آنها آسان‌تر بتوانند با وضعیت طلاق کنار بیایند، اما آنها نسبت به طلاق والدین خود آسیب پذیرند و با افسردگی و اضطراب به طلاق واکنش نشان می‌دهند.

وی تصریح کرد: در مواردی مشاهده می‌شود که فرزند بعد از طلاق والدین دچار نوعی افسردگی و اضطراب مزمن شده که افسردگی از نشانه‌های مهم رفتاری است که حتی ممکن است منجر به خودکشی هم شود.

جعفری تصریح کرد: گاهی اوقات نوجوان با ناکامی به وجود آمده در زندگی آن را غیرقابل تحمل دانسته و تنها چاره باقی مانده را مرگ می‌داند و به سراغ راه حل های دیگر نمی‌رود، در این موارد افسردگی، از هم گسیختگی روابط صمیمانه، انزوای اجتماعی و بخصوص مقایسه زندگی خود با همسالان تأثیر بسزایی در بروز این حوادث دارد.

وی افزود: گاهی فرزندان دختر به دلیل اینکه نیازمند وجود مادری دلسوز در این شرایط هستند اما زندگی با پدری که در حال حاضر قادر به رسیدگی به مسائل دختر خود نیست اوضاع را بغرنج‌تر می‌کند.

کد خبر 520279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.