نقش برندینگ منظر در هویت‌بخشی به شهر و کیفیت زندگی شهروندان

دکترای برنامه ریزی شهری و کارشناس ارشد طراحی محیط و منظر گفت: منظرهای شهری خوب و برجسته جدای از نقشی که در شکل‌گیری فرم شهر دارند، می‌توانند جذب گردشگران و سرمایه‌های جهانی را افزایش دهند.

فریبا وحیدزادگان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: توجه به منظر شهری و برنامه‌ریزی برای آن، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند بر برند شهری تأثیر بسزایی داشته باشد.

وی افزود: شهرهای توریستی بیش از دیگر شهرها به کیفیت منظر شهری وابسته است زیرا آنچه در ابتدا توجه افراد را به خود جلب می‌کند، منظر و سیمای شهری است و اولین قضاوت‌ها را نسبت به شهر در ذهن گردشگران ایجاد می‌کند.

این کارشناس تصریح کرد: بی‌شک هرچه منظر شهری از کیفیت بیشتری برخوردار باشد، قدرت جذب کنندگی بیشتری خواهد داشت نباید فراموش کرد که منظور از منظر، تنها ابعاد عینی و مورفولوژیک شهر نیست، بلکه ابعاد ذهنی را نیز شامل می‌شود در واقع منظر پدیده‌ای عینی-ذهنی و حاصل تعامل انسان، محیط و تاریخ است و ادراک منظر شهر حاصل نگاه انسان از چشم سر، چشم ذهن (خاطرات، فرهنگ و دانش) و چشم دل (عواطف و احساسات فرد) است.

وی اظهار کرد: گردشگری منظر به عنوان یکی از انواع گردشگری اکنون بسیار مورد توجه است در گردشگری منظر فهم و شناخت مکان بسیار اهمیت دارد و در واقع گردشگر فراتر از چیستی مکان به دنبال چرایی و علل ظهور منظر است. لذا برندینگ منظر در رشد و توسعه این نوع از گردشگری نیز اهمیت بسزایی دارد.

وحیدزادگان خاطرنشان کرد: منظرهای شهری خوب و برجسته جدای از نقشی که در شکل‌گیری فرم شهر دارند، می‌توانند جذب گردشگران و سرمایه‌های جهانی را افزایش دهند، شهرهای برخوردار از محیط بصری مطلوب قادرند با افزایش تجربه زیباشناختی مخاطب موجب ارتقای تصویر ذهنی از خویش شده و تقویت غرور مدنی را موجب شوند.

وی ادامه داد: با جذب سرمایه و گردشگر به شکوفایی و توسعه محلی کمک کرده و در ارتباط با کشور ما در مقابله با جریان‌های ایران هراسی نقش مثبتی ایفا کنند در واقع مقصدی که دارای تصویری نیرومند و مثبت باشد برای ترویج خود و رسیدن به سطح بازارهای هدف هزینه و انرژی کمتری صرف خواهد کرد.

این کارشناس گفت: باید توجه داشت منظور از تصویر ذهنی مثبت و مانا و توجه به برندینگ منظر شهر، به هیچ عنوان طراحی‌های بی توجه به زمینه فرهنگی و متفاوت و یا مخالف آن نیست و این مطلب خصوصاً در ارتباط با شهرهای با پیشینه تاریخی فرهنگی غنی مثل اصفهان بسیار اهمیت دارد. برند گردشگری یا برند منظر هر مکان باید انعکاسی از شخصیت و ویژگی‌های منحصر به فرد مکان باشد.

کد خبر 520184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.