۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
تصمیم مهم عدلیه به نفع مردم

دادستان کل کشور تکلیف نقل و انتقال خودرو با برگ سبز را مشخص کرد و به اختلاف چندین ساله پلیس راهور و سازمان ثبت اسناد پایان داد. نامه دادستان کل کشور به دادستان‌های سراسر کشور درباره سندیت برگ سبز خودرو، یک دستورالعمل مردمی و گام بلندی در رویکرد نوین عدلیه در عمل به احقاق حقوق عامه به شمار می‌رود.

به گزارش ایمنا روزنامه خراسان نوشت: دادستان کل کشور به اختلاف چندین ساله پلیس راهور و سازمان ثبت اسناد پایان داد و تکلیف مردم را روشن کرد؛ حالا دیگر برای همه مسجل و قطعی شد که خرید و فروش خودرو، تنها با برگ سبز کافی است و ضرورتی برای مراجعه به دفاتر اسناد رسمی وجود ندارد.

پایان یک اختلاف

در این سال‌ها اگرچه همیشه پلیس راهور بر کفایت برگ سبز برای معاملات خودرو تاکید داشت، اما محاکم قضائی به استناد یک بخشنامه قدیمی، برگ سبز را سند رسمی نمی‌دانستند و این اختلاف نظر، برای مردم مشکلاتی را در پیگیری پرونده‌های حقوقی و قضائی ایجاد کرده بود.

نکته عجیب در این ماجرا، اختلاف برداشت‌ها از قوانین موجود بود، اما جالب این بود که حتی برخی دفترداران هم با پلیس هم‌نظر و معتقد بودند خرید و فروش خودرو با همان برگ سبز کافی است، اما برخی دیگر هم اصرار به ثبت معاملات در دفاتر اسناد رسمی داشتند. البته در این جنجال علاوه بر سردرگمی مردم، پای جیب مردم هم در میان بود و رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرده بود که نقل و انتقال با برگ سبز فقط حدود ۳۰۰ هزار تومان برای مردم هزینه دارد، اما اگر کسی می‌خواهد به دفاتر اسناد رسمی مراجعه و چند میلیون پرداخت کند، این یک موضوع اختیاری است. هرچند که این اختیاری بودن، تقریباً برای مردم یک اجبار بود، چون برخی محاکم قضائی و دفاتر ثبت اسناد موضع دیگری داشتند. اما حالا دادستان کل کشور تکلیف را روشن کرده و به این جنجال پایان داده است.

نامه دادستان کل به دادستان‌های کل کشور

حجت الاسلام و المسلمین «محمد جعفر منتظری» در نامه‌ای خطاب به دادستان‌های کل کشور به صراحت اعلام کرده است که: «مستفاد قطعی از دادنامه مذکور (اشاره به دادنامه دیوان عدالت) و قوانین مربوط، تلقی برگ سبز خودرو صادره از شرکت‌های تولیدی به عنوان سند مالکیت بوده و نقل و انتقال خودرو با ثبت مشخصات متعاملین و نیز مشخصات خودرو مندرج در برگ سبز در ادارات راهنمایی و رانندگی بلامانع بوده و ضرورتی به مراجعه به دفتر اسناد نمی‌باشد، مگر این‌که متعاملین خواهان ثبت آن در دفاتر مذکور باشند».

اشاره به ابطال یک بخشنامه قدیمی

دادستان کل کشور در ابتدای این نامه به ابطال یک بخشنامه قدیمی که مورد استناد برخی بوده نیز اشاره کرده است: «حسب گزارش‌های واصله و استعلام برخی دادستان‌ها در خصوص مناقشه بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (کانون سردفتران) و نیروی انتظامی در خصوص الزامی یا غیرالزامی بودن معاملات ثبت خودرو در دفاتر اسناد رسمی به اطلاع می‌رساند بندهای ۲ و ۳ بخشنامه شماره ۹۴/۱۴۷۲۰۴ مورخ ۲۷/‌۰۸/‌۱۳۹۴‬ صادره از سازمان ثبت اسناد و املاک که مضمونا حاکی از ضرورت مراجعه طرفین معامله برای ثبت معاملات خودرو به دفاتر اسناد رسمی بوده، با صدور دادنامه شماره ۱۸۶۳ مورخ ۰۲/‌۱۲/‌۱۳۹۹‬ هیئت محترم دیوان عدالت مستندا به بند یک ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ ابطال گردیده و در تاریخ ۱۰/‌۰۱/‌۱۴۰۰‬ به شماره ۹۸۰۴۱۸۵ در روزنامه رسمی ثبت و ابلاغ شده است».

نایب رئیس کمیسیون حقوقی مجلس: برگ سبز کافی است؛ خیال مردم راحت باشد

صحبت‌های نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس هم تأییدی بر موضع صریح و قانونی دادستان کل کشور است. حجت‌الاسلام و المسلمین «حسن نوروزی» می‌گوید: اعتقاد کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس این است که حرف و موضع دادستان کل کشور کاملاً درست است، چون اولاً طبق قانون ثبت اسناد و املاک، مصوب سال ۱۳۱۰، ثبت اموال منقول اختیاری بوده و الزامی نیست، بنابراین اگر ما تمایل داشتیم می‌توانیم برای ثبت معامله خودرو علاوه بر برگ سبز، به دفترخانه هم مراجعه کنیم، اما این تصمیم اختیاری است. همچنین، طبق اصلاحیه قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی در سال ۸۸، مسئولیت صدور گواهی نامه رانندگی، اسناد مالکیت و پلاک خودرو به نیروی انتظامی سپرده شده است و ماده ۲۹ قانون راهنمایی و رانندگی هم همین را تأیید کرده است. بنابراین، این‌که به مردم بگوییم مالکیت خودرو فقط در دفاتر اسناد رسمی امکان‌پذیر است، خلاف همه قوانین موجود در این حوزه است.

نمی‌شود از جیب مردم برای دفاتر اشتغال‌زایی کنیم

نایب رئیس کمیسیون قضائی می‌افزاید: فرمایش رهبر انقلاب این بوده که باید کارها را برای مردم ساده کنیم، پس ما هم معتقدیم برای انتقال خودرو نباید این قدر پول بگیریم، البته دفترداران می‌گویند برای انجام این کار در دفاتر اشتغال‌زایی کرده‌اند، اما این طور که نمی‌شود ما از جیب مردم اشتغال‌زایی کنیم.

نوروزی در پایان می‌گوید: نامه دادستان کل کشور دقیق و صریح است، مردم هم خیالشان راحت باشد، اگر هم گلایه و شکایت از نحوه انجام این دستور دادستان کل کشور وجود داشت، مردم می‌توانند شکایتشان را به دادسراها یا کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ارائه کنند.

اقدام مردمی و انقلابی عدلیه

نامه دادستان کل کشور به دادستان‌های سراسر کشور درباره سندیت برگ سبز خودرو از حیث مالکیت و این‌که دیگر نیازی به ثبت انتقال مالکیت در دفاتر اسناد رسمی نیست، یک دستورالعمل مردمی و در عین حال انقلابی است، ضمن این‌که گام بلندی در رویکرد نوین عدلیه در عمل به احقاق حقوق عامه به شمار می‌رود. مردمی؛ از این جهت که پس از این دیگر نیازی به صرف وقت و هزینه‌های سنگین برای انتقال مالکیت خودرو در دفاتر اسناد رسمی نیست و از سوی دیگر با این خدمت بزرگ، اختلافات و دعاوی ناشی از این روند نیز پایان می‌یابد و تکلیف مردم و مراجع قضائی روشن و شفاف خواهد بود. اما جنبه انقلابی این ابلاغیه، ترجیح منافع مردم به منافع بخشی در قوه قضائیه است که در نوع خود از اهتمام بر رویکرد مهم و جدید این دستگاه در احقاق حقوق عامه حکایت دارد. در واقع ثبت مالکیت خودرو در دفاتر اسناد رسمی، از منابع تأمین درآمد این دفاتر محسوب می‌شد که نگاه انقلابی دستگاه قضائی، منافع عامه را به منافع بخشی ترجیح داد.

کد خبر 519924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.