۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کدام گونه کرونا خطرناک‌تر است؟

اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد که گونه مو ویروس کرونا به اندازه گونه دلتا خطرناک نیست، اما می‌تواند آنتی بادی تولید شده در بدن پس از دریافت واکسن را خنثی کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویروس کرونا از زمان آغاز شیوع تا کنون چندین بار جهش یافته است، گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا شامل آلفا، دلتا، لامبدا و مو می‌شود. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که گونه مو ویروس کرونا در ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ در کلمبیا شناسایی شد و تا کنون در تقریباً ۳۹ کشور دنیا شیوع یافته است.

گونه مو خطرناک‌تر از گونه دلتا است؟

ساختار ژنومی گونه مو ویروس کرونا نسبت به سویه اصلی بسیار متفاوت است بدین معنا که با سرعت بیشتری وارد بدن انسان می‌شود و آنتی بادی تولید شده در بدن به دلیل دریافت واکسن کرونا را خنثی می‌کند. اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد که گونه مو ویروس کرونا به اندازه گونه دلتا خطرناک نیست اما نتایج مطالعات نشان می‌دهد که این جهش خاص قادر است تأثیر واکسن‌های کرونا را خنثی کند.

چرا ویروس کرونا جهش می‌یابد؟

زمانی که ساختار ژنوم ویروس اولیه دچار تغییر می‌شود جهش پیدا می‌کند و گونه جدیدی از ویروس پدیدار می‌شود. به طور کلی RNA ویروس‌ها با گذر زمان دچار تغییر می‌شود، ویروس کرونا نیز از این قانون مستثنی نیست. همه ویروس‌ها از جمله ویروس آنفلوآنزا و سرماخوردگی در طول زمان تغییر می‌کنند به همین دلیل توصیه شده است که افراد هر سال واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند تا در برابر گونه‌های جدید ایمن شوند.

آیا ویروس کرونا باز هم جهش خواهد یافت؟

جهش یافتن ویروس یک اتفاق کاملاً طبیعی است، همانطور که ویروس در مناطق جغرافیایی مختلف گسترش پیدا می‌کند RNA آن دچار تغییر می‌شود. از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون، گونه‌های مختلفی گاه‌به‌گاه در نقاط مختلف جهان شناسایی شده است که بعضی خطرناک نیست در حالی که گونه‌های دیگر آسیب بیشتری به انسان‌ها می‌زند.

آیا واکسن‌های کرونا از افراد در برابر گونه‌های ویروس کرونا محافظت می‌کند؟

واکسن‌هایی که در حال حاضر به افراد تزریق می‌شود بر اساس ساختار ژنومی گونه اولیه ویروس کرونا تولید شده است که بیشتر آن‌ها پروتئین سنبله ویروس را زمانی که وارد سلول‌ها می‌شود، هدف قرار می‌دهد. تزریق واکسن کرونا باعث می‌شود بدن در معرض پروتئین سنبله ویروس کرونا قرار بگیرد بنابراین در صورتی که به ویروس کرونا آلوده شود قادر است با آن مقابله کند. با توجه به تغییر ساختار پروتئین سنبله ویروس کرونا، واکسن‌ها ممکن است نتوانند از افراد در برابر گونه‌های جدید محافظت کنند.

آیا لازم است افراد دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند؟

هنوز مشخص نشده است که کدام گونه از ویروس واگیردارتر است یا تأثیر واکسن را خنثی می‌کند به همین دلیل متخصصان معتقد هستند که لازم است افراد مدتی پس از دریافت دوز دوم واکسن کرونا، دوز تقویت کننده را تزریق کنند. دوز سوم واکسن کرونا قادر است با گونه‌های مختلف ویروس کرونا مقابله کند و خطر ابتلا به بیماری کووید -۱۹ را کاهش دهد. بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا، کزاز، دیفتری و سیاه سرفه نیز به دوز تقویت کننده نیاز دارد.

کد خبر 519894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.