۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
پایدارترین شهرهای جهان

جمعیت جهان به طور پیوسته رو به افزایش بوده، این در حالی است که توسعه‌های تکنولوژیک سبک زندگی بشر و در نتیجه پایداری کره خاکی را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار می‌دهد. امروزه شرایطی نظیر انتشار گازهای گلخانه‌ای سطح بالای انباشتگی پسماندها، زندگی را برای انسان غیر قابل تحمل کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دولت‌ها و مقامات محلی در سراسر جهان هر روز با انتقادها و اعتراضات شهرنشینان مختلف به ویژه "نسل زد" اولین نسل اجتماعی که از جوانی با دسترسی به اینترنت و فناوری دیجیتال قابل حمل رشد کرده است مواجه هستند. این افراد خواهان مبارزه با تغییرات زیست‌محیطی و اتخاذ رویکردهای کارآمد توسط دولت‌ها برای افزایش پایداری شهرها هستند و بهبود کیفیت زندگی در محل سکونت خود را می‌طلبند. بدیهی است که شرایط زندگی و زیست‌محیطی در نقاط مختلف دنیا یکسان نیست و چه بسا کشورهایی که در طراحی و پیاده‌سازی استراتژی‌های دوستدار محیط زیست موفق عمل کرده و شهرهایی پایدار به وجود آورده‌اند که در آن‌ها نه تنها ساکنان بلکه گردشگران و حیاط وحش ناب‌ترین لحظه‌های عمر خود را تجربه می‌کنند. در ادامه رویکردهای پایدارترین شهرهای جهان معرفی و شرح داده می‌شود:

پایدارترین شهرهای جهان

ریکیاویک، ایسلند

کشور اروپایی ایسلند یک محیط بسیار ایمن برای زندگی یا گردشگری فراهم آورده است. مردم این کشور و حتی مسافران آن، صرف نظر از چشم‌اندازهای بسیار زیبا یا آب و هوای بی‌نظیر خود از ویژگی‌های عدیده‌ای برخوردار است که سکونت را برای شهروندان و اقامت را برای مسافران بسیار لذت‌بخش می‌کند.

ریکیاویک، پایتخت ایسلند از پایدارترین شهرهای جهان به شمار می‌رود که به استدلال محققان متعدد، عوامل مختلفی نظیر جمعیت شهر در کیفیت زندگی و پایداری آن نقش مهمی ایفا کرده است. این کلانشهر با وجود وسعت زیاد خود تنها کمی بیش از ۱۲۶ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده و در نتیجه امکان اتخاذ تغییرات متعدد در راستای پایدارسازی را برای آن فراهم آورده است.

پایدارترین شهرهای جهان

مدیران ریکیاویک ادعا کرده‌اند که تا سال ۲۰۴۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای را به صفر خواهند رساند که این رویداد قرار است از طریق ترویج دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی و همچنین استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی محقق شود.

البته در بخش حمل و نقل عمومی نیز قرار است اتوبوس‌های هیدروژنی جایگزین نوع قدیمی شود که انتشار کربن از این وسایل نقلیه صفر است. مدیران ریکیاویک در نظر دارند در مرحله آزمایشی تعداد اتوبوس‌های هیدروژنی را تا سال ۲۰۳۰ سه برابر و تا ۲۰۴۰ به طور کامل جایگزین کنند علاوه بر این دولت از سرمایه‌گذاری میلیون‌ها دلار برای توسعه پیاده‌راه‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری خبر داده و ادعا کرده است به زودی تردد از طریق وسایل نقلیه الکتریکی را برای ۹ هزار کارمند عمومی امکان‌پذیر خواهد کرد و فضای پارک رایگان برای آنان فراهم می‌آورد.

پایدارترین شهرهای جهان

ونکوور، کانادا

ونکوور یکی از بهترین شهرهای جهان برای زندگی به شمار می‌رود چرا که از نظر جغرافیایی به وسیله اقیانوس، جنگل و کوه‌های بسیار احاطه شده است. این کلانشهر کانادایی جایگاه نهم شهرهای دوستدار محیط زیست جهان را از آن خود کرده چرا که در حال حاضر، اثرات زیست محیطی در آن سه برابر بیشتر از میانگین آستانه پایداری زمین است.

مدیران ونکوور طی چند سال اخیر نوآوری سبزترین شهر جهان را آغاز کرده و در نظر دارند در آینده نزدیک تدابیر خود برای رسیدن به این هدف را پیاده کنند. این شهر در مقایسه با سایر نقاط آمریکای شمالی پایین‌ترین نرخ انتشار گازهای گلخانه‌ای را به خود اختصاص داده که این دستاورد در نتیجه تلاش بی‌وقفه مقامات برای مبارزه با اثرات زیست محیطی بر شهر محقق شده است.

شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد مدیران ونکوور در تلاش برای افزایش پایداری شهر هستند در این راستا، افزایش ۲۳ درصدی مشاغل سبز و ۲۶ درصدی در کارآفرینی بخش زراعت شهری از سال ۲۰۱۳ به بعد، مهم‌ترین و برجسته‌ترین اقدام مقامات رسمی ونکوور برای پایدارسازی شهری بوده است.

پایدارترین شهرهای جهان

هلسینکی، فنلاند

هلسینکی، پایتخت فنلاند یکی از بهترین نقاط دنیا به حساب می‌آید که در آن حفظ محیط زیست و پایداری کره خاکی در هر گوشه از شهر به خوبی احساس می‌شود. حتی بسیاری از منتقدان شهری، هلسینکی را به عنوان پایدارترین نقطه جهان شناخته‌اند چرا که اصول پایداری در آن به بهترین شکل ممکن رعایت شده است. پایتخت فنلاند تلفیقی از چشم‌اندازهای شهری و حومه‌های آرامش‌بخش بوده و بر فراز شبه جزیره خلیج فنلاند واقع شده است.

صنعت گردشگری نقش بسیار مهمی در رونق اقتصادی پایتخت فنلاند ایفا می‌کند که این امر به سهم خود در اتخاذ هر چه بیشتر رویکردهای دوستدار محیط زیست در آن مؤثر واقع شده است. در حقیقت حدود ۷۵ درصد هتل‌های شهر در لیست مکان‌های پایدار قرار گرفته و سایرین نیز در آینده نزدیک پایدار خواهد شد.

پایدارترین شهرهای جهان

کد خبر 519887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.