تلفات سنگین تروریست‌ها در پنجشیر

وعده‌های رئیس جمهوری در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم، آخرین تحولات جنگ پنجشیر، استناد مخالفان حسن روحانی به سریال گاندو و حضور برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کابینه دولت سیزدهم از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه ۱۵ شهریورماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «واقع‌گرایی رئیسی» به بررسی وعده‌های رئیس جمهوری در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم پرداخت و نوشت: رئیس جمهوری در گفت و گوی دو شب گذشته خود، ۱۵ وعده و برنامه را مطرح کرد. رئیسی در گفت‌وگوی دو شب گذشته خود به موضوعات اصلی کشور از جمله مقابله با کرونا، مشکلات معیشتی و مذاکرات هسته‌ای، اشاره کرد و ۱۵ وعده به مردم داد.

این وعده‌ها شامل واردات واکسن، تأمین مالی واکسن، تسریع واکسیناسیون، پرداخت معوقات کادر درمانی، ساخت ۴ میلیون مسکن، مبارزه با فساد، ارتباط نزدیک با مردم، گزارش دهی به مردم، ایجاد ثبات در بازار، کاهش تورم، افزایش تولید، کاهش بیکاری، فعال کردن اقتصاد گردشگری و اقتصاد دریا، تضمین سرمایه گذاری برای ایرانیان و ادامه مذاکرات هسته‌ای برای رفع تحریم‌ها بود.

به نظر می‌رسید رئیس جمهوری در اولین گفت‌وگوی خود واقع گرایانه با مشکلات برخورد کرد هرچند که در خصوص ساخت یک میلیون مسکن در سال مبهم و چند پهلو سخن گفت با این حال به نظر می‌رسد از این وعده غیر عملی به نوعی صرف نظر کرده است.

تلفات سنگین تروریست‌ها در پنجشیر

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تلفات سنگین تروریست‌ها در پنجشیر» به بررسی آخرین تحولات جنگ پنجشیر پرداخت و نوشت: جنگ در پنجشیر ادامه دارد و اظهارات ضد و نقیضی از سوی نیروهای طالبان و جبهه پنجشیر شنیده می‌شود. طالبان به تازه‌گی ادعا کرده که بخش‌های مهمی از پنجشیر را به تصرف خود درآورده و تقریباً این ولایت را به سقوط رسانده اما از طرف دیگر جبهه مقاومت پنج شیر با رد این ادعاها از پیشروی در جنگ و وارد آوردن ضربات مهلک به نیروهای طالبان خبر می‌دهند.

چنانکه در جدیدترین اخبار سخنگوی جبهه پنجشیر گفته: «شهرستان پریان که در تصرف طالبان بوده را به کنترل خود در آورده و هزار نیروی طالبان را که گیر افتاده بودند کشته یا اسیر کرده است. در شرایطی که کشورهای فرامنطقه‌ای همچون روسیه، چین و آمریکا از آنچه در افغانستان رخ می‌دهد اظهار نگرانی می‌کنند و احتمال جنگ داخلی می‌دهند باید دید فرجام جنگ میان احمد مسعود و طالبان به کجا خواهد انجامید.

نگرانی از تسلط طالبان سه هفته‌ای می‌شود که افغانستان دستخوش تغییر و تحولات است و نیروهای طالبان با تصرف ولایات مختلف افغانستان بر کشور مسلط شده‌اند. اما مهم‌تر از این مساله مردم افغانستان هستند که با تسلط طالبان بر کشورشان بسیاری از مسائلی که به آن فکر می‌کردند را باید به دست فراموشی بسپارند و به ۲۰ سال گذشته بازگردند لذا اقوام مختلف افغان به جز پشتون‌ها چندان بازگشت طالبان به قدرت ملی در این کشور را خوش ندارند. اکنون که طالبان کنترل افغانستان را در دست گرفته است بسیاری از هزاره‌ها از بازگشت آزار و اذیت‌های وسیع ۲۰ سال پیش می‌ترسند با این حال دیگران با احتیاط امیدوارند که پایان درگیری کنونی بهترین فرصت برای ایجاد صلح باشد.

طالبان اعلام می‌کنند که یک حکومت اسلامی باز و فراگیر خواهند داشت که نماینده افغان‌ها از همه اقوام خواهد بود. حال اینکه اقدامات آنها تا چه اندازه با شعارهایشان مطابقت خواهد داشت هنوز مشخص نیست اما نحوه برخورد طالبان با هزاره‌ها در ماه‌های آینده در فهم ماهیت کنونی این گروه و اینکه چگونه می‌تواند بر افغانستان به طور کلی حکومت کند نقش مهمی خواهد داشت. هزاره‌ها که اکثراً مسلمانان شیعه هستند با صدها سال محرومیت و آزار و اذیت تحت فرمانروایی حاکمان سنی در افغانستان و غرب پاکستان کنونی مواجه شده‌اند. آنها به‌ویژه در طول جنگ‌های داخلی بین گروه‌های مجاهدین افغان که در دهه ۱۹۹۰ شدت گرفت رنج بردند.

تلفات سنگین تروریست‌ها در پنجشیر

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «‌طبق قانون گاندو» به بررسی استناد مخالفان حسن روحانی به سریال گاندو پرداخت و نوشت: ظاهراً برخی مخالفان دولت قبل و به ویژه حسن روحانی و محمدجواد ظریف و البته مخالفان مذاکره دولت روحانی با قدرت‌های بزرگ، به هر چیزی متوسل می‌شوند تا راهی برای محاکمه روحانی پیدا کنند و از آنجایی که روال کار اجرایی در ایران و سلسله مراتب سیاسی موجود در اداره کشور این محاکمه را منتفی می‌کند این مخالفان به دنبال هر چیزی هستند تا بتوانند ماهی مراد خود را از این آب گل‌آلود شده صید کنند.

در این میان سریال نمایشی «گاندو» که ساخته و پرداخته ذهن یک نویسنده سناریو است و پر از اتفاقات داستانی، برخی را به این گمان انداخته که احتمالاً چون از رسانه ملی پخش می‌شود، می‌توان به آن استناد کرد و به عنوان یک سند برای محاکمه دولتمردان سابق از آن مورد استفاده قرار داد.

چندی پیش بود که خبرنگاری از سخنگوی قوه قضائیه پرسیده بود با توجه به افشاگری‌های سریال تلویزیونی گاندو درباره فسادهای انجام شده توسط برخی رجال سیاسی، آیا قوه قضائیه درباره فعالیت‌ها و اقدامات این افراد که دارای مسئولیت بوده و خواسته یا ناخواسته علیه امنیت ملی و منافع کشور اقدام به فعالیت و نسبت به انتشار و ارسال اسناد و اطلاعات طبقه‌بندی شده و محرمانه مهم کشور به دشمن کرده‌اند، پرونده‌ای تشکیل داده و موضوع را مورد بررسی قضائی داده است یا خیر؟ که سخنگوی دستگاه قضا گفت: «به صرف تهیه یک سریال تلویزیونی نمی‌توان افراد را تحت تعقیب قرار داد و حتماً باید از طریق ضابطین دلایل و مدارک به دستگاه قضا ارجاع شود.»

اما این موضوع ظاهراً تنها از ذهن یک خبرنگار با جهت‌گیری خاص نگذشت، روز گذشته یک نماینده مجلس نیز خواستار آن شد که با استناد به این سریال، حسن روحانی؛ رئیس جمهور پیشین محاکمه شود.

جواد نیک‌بین نماینده کاشمر در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز ۱۴ شهریور مجلس در تذکری شفاهی خطاب به رئیس مجلس گفت: «نیاز است به صدا و سیما دستور داده شود که پخش فیلم گاندو را متوقف کردهیا محاکمه روحانی را شروع کنند؛ صبر مردم در حال لبریز شدن است، رئیس قوه قضائیه پرونده‌های بزرگی را در کشور بررسی و شجاعانه به اتمام رساندند، نیاز است پرونده تخلفاتی که در همین مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ مورد بررسی قرار گرفته و به قوه قضائیه ارسال شده بررسی شود.»

وی ادامه داد: «یا فیلم گاندو دروغ است یا راست، چنانچه دروغ است می‌طلبد از پخش آن جلوگیری شود و اگر واقعیت دارد محاکمه روحانی باید شروع شود.»

اواخر دی ماه سال گذشته بود که محمد جواد ظریف؛ وزیر خارجه وقت جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با روزنامه همدلی به صراحت گفت: «اطلاعات سپاه گاندو را علیه من ساخت.»

او البته چندی بعد در یک گفت‌وگو در پلتفرم کلاب هاوس با انتقاد از پخش سریال گاندو گفت: «این سریال تلویزیونی از اول تا آخر دروغ بوده و موجب اشاعه بی‌اعتمادی در کشور شده است.»

ظریف با اشاره به برخی حرکت‌ها درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین گفت: «این حرکت در جامعه باعث ایجاد بی‌اعتمادی شده است، همانطور که امروز از طریق سریال گاندو این موضوع به مخاطبان القا می‌شود. بسیار باعث تأسف است این سریال پیش از اینکه به من ضرر بزند به سیاست خارجی کشور ضربه وارد کرده و بستر بی‌اعتمادی را ایجاد کرده است.»

تلفات سنگین تروریست‌ها در پنجشیر

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مجلس‌انقلابی و فراموشی یک نهی» به بررسی حضور برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کابینه دولت سیزدهم پرداخت و نوشت: یکی از آسیب‌ها ورود نمایندگان در مسائل اجرایی است؛ فرض بفرمائید وارد شدن در اینکه مدیرکل فلان تشکیلات در شهر ما یا در استان ما مثلاً فرض کنید که چه کسی باشد، چه کسی نباشد؛ استاندار، فرماندار و از این قبیل. حالا یک‌وقت در مواردی یک حالت اضطراری ممکن است رخ بدهد که آن موارد استثنایی را من کاری ندارم اما به‌طور معمول نمایندگان محترم از این مسائل اجرایی باید کناره بگیرند، وارد شدن در این مسائل و با مسئول اجرایی در این زمینه گفت‌وگو کردن و توافق‌کردن و امثال اینها خطراتی دارد؛ از این بایستی اجتناب بشود… یکی از آسیب‌ها این است که نماینده از اولی که وارد مجلس می‌شود، نقشه رسیدن به فلان پست مثلاً اجرایی را در سر خودش بپروراند که وزیر بشود، مدیر بشود، فلان بشود.

نه، این وظیفه نمایندگی بسیار مهم است. اگر انسان برای خدا کار بکند و درست کار بکند، از وظایف اجرایی اهمیتش بیشتر است یا لااقل در مواردی به قدر آنها اهمیت دارد. این‌جور نباشد که تا وارد مجلس شدیم، به فکر بیفتیم که خب حالا چه کار کنیم که مثلاً در مرحله بعد یا در فلان دولت به فلان پست [برسیم]؛ اینها آسیب‌هاست، مجلس از این قبیل آسیب‌ها دارد. عزیزان من! مراقب باشید؛ شما هنوز اول کارتان است، بحمدالله، تازه وارد شده‌اید و این آسیب‌ها ان‌شاء‌الله به سراغ شما نیامده و نخواهد آمد [امّا] مراقب باشید. در این زمینه باید هیئت نظارت فعال باشد؛ هیئت نظارتی که نظارت [دارد] بر رفتار نمایندگان باید در این زمینه فعال باشد اما بیش از نظارت، آن تقوای درونی شما و مراقبت‌های درونی شما است که می‌تواند کارآمد باشد و شما را از این آسیب‌ها محفوظ بدارد».

این سخنان مقام معظم رهبری در تاریخ ششم خرداد سال جاری یعنی کمتر از یک ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهاست که در دیدار تصویری با رئیس و نمایندگان مجلس مطرح کردند. متعاقب این نهی صریح همه انتظار داشتند که در وهله نخست رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور برگزیده، وزرای خود را از میان نمایندگان انتخاب نکند و از دیگر سو نمایندگان مجلس هم خود را متعهد به حضور در مجلس و پایبند به رأیی که از مردم گرفته‌اند بدانند اما حالا و بعد از گذشت کمتر از سه ماه از دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها مشاهده می‌شود که برخی نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم نه‌تنها در دولت حضور یافتند بلکه سمت‌های دیگری چون شهرداری تهران و ریاست بنیاد شهید را بر نمایندگی مردم ترجیح دادند.

تلفات سنگین تروریست‌ها در پنجشیر

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انصارالله با ۸ پهپاد و موشک بالستیک تأسیسات آرامکو در «دمام» عربستان را در هم کوبید» نوشت: ارتش یمن از سال ۹۸ عملیات‌های موسوم به بازدارندگی را شروع کرده است. انصارالله یمن ۲۶ مرداد ۹۸ بزرگترین عملیات هجومی خود را از زمان آغاز تجاوز ائتلاف سعودی -- اماراتی ضد یمن با عنوان «موازنه بازدارندگی اول» انجام داد. یحیی سریع سخنگوی نیروهای نظامی یمن در تشریح این عملیات گفت که ۱۰ فروند پهپاد به‌طور همزمان، میدان نفتی و پالایشگاه الشیبه وابسته به شرکت آرامکو را در شرق عربستان در عملیات موازنه بازدارندگی یک هدف قراردادند. اهمیت عملیات توازن بازدارندگی اول در این بود که برای اولین بار انصارالله یک هدف را در فاصله ۱۲۰۰ کیلومتری انتخاب کرد و هیچکدام از سامانه‌های دفاعی عربستان موفق به رهگیری پهپادهای یمنی نشدند.

یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن صبح روز شنبه ۲۳ شهریور ۹۸ ماه در عملیاتی، تأسیسات نفتی عربستان را با ۱۰ فروند پهپاد هدف قرارداد. این عملیات که در نوع خود بزرگترین حمله پهپادی علیه زیربناهای حیاتی نفتی عربستان به شمار رفت سبب خسارت‌های سنگین به بخش نفت و گاز سعودی و همچنین هیمنه و حیثیت سیاسی و نظامی ریاض شد. در این عملیات دو پایگاه مهم نفتی عربستان یعنی البقیق و الخریص هدف قرار گرفتند. این حمله باعث شد تا تولید نفت عربستان به میزان ۵۰ درصد یعنی ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد و بیش از ۳۰ میلیارد دلار خسارت به عربستان وارد شود. حمله به دو پایگاه البقیق و الخریص، «عملیات موازنه بازدارندگی دوم» نام گرفت. این سلسله عملیات‌ها تاکنون ادامه داشته و آخرین مورد آن عملیات موازنه بازدارندگی هفتم بوده است.

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز به تشریح عملیات گسترده ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در عمق عربستان پرداخت. بر اساس گزارش شبکه «المسیره»، سریع این عملیات را «موازنه بازدارندگی هفتم» نامید و گفت، عملیات مذکور در چارچوب مقابله با تجاوزات ائتلاف سعودی انجام شده است. وی افزود، تأسیسات حیاتی و مراکز نظامی عربستان با پهپاد «صماد ۳» و موشک هدف گرفته شده است. سریع گفت، در این عملیات تأسیسات وابسته به «آرامکو» در «رأس التنوره» در منطقه «الدمام» در شرق سعودی با هشت پهپاد صماد ۳ و موشک بالستیک از نوع «ذوالفقار» هدف گرفته شد. وی در پایان به عربستان سعودی درباره ادامه تجاوز به یمن و ملت مجاهد آن هشدار داد.

سریع گفت: «بر حق مشروع خود در اجرای عملیات‌های منحصر به فرد بیشتر در دفاع از کشور عزیز و ملت بزرگ یمن تا توقف تجاوز حملات و رفع محاصره تأکید می‌کنیم. نیروهای مسلح یمن به یاری خدا به نبرد جهادی خود تا آزادسازی تمام اراضی جمهوری یمن و تحقق آزادی و استقلال ادامه خواهد داد.»

ائتلاف سعودی البته به روال ادعاهای دروغین همیشگی، مدعی شد که این موشک‌های بالستیک را پیش از برخورد به زمین رهگیری کرده است.

به نوشته شبکه «العربیه»، سخنگوی ائتلاف جنایتکار سعودی در ادامه ادعاهایش افزود: «ما اقدامات لازم برای حفاظت از خود مطابق با قوانین بین‌المللی را انجام می‌دهیم».

خبرگزاری «رویترز» نیز به نقل از منابع امنیتی سعودی مدعی شد که در پی عملیات موشکی بالستیک یمنی‌ها در شرق عربستان سعودی، به تأسیسات «آرامکو» آسیبی نرسیده است. ساعتی از انتشار خبر عملیات موشکی در شرق و جنوب عربستان نگذشته بود که رسانه‌های عربی از شلیک‌ شدن موشک بالستیک دیگری به سمت مواضع ائتلاف متجاوز سعودی خبر دادند. شبکه «العربیه» در خبری فوری گزارش داد پدافند هوایی سعودی در شهر «جیزان» به مقابله با موشک بالستیک شلیک‌شده توسط نیروهای یمنی پرداخته است.

تلفات سنگین تروریست‌ها در پنجشیر

کد خبر 519883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.