ممنوعیت ساخت بام‌های تیره در استرالیا برای مبارزه با اثرات جزایر گرمایی

بدیهی است که وجود پوشش‌های تیره‌رنگ در شهرها، منبع مهمی در جذب نور خورشید به حساب می‌آید و بر شدت تغییرات اقلیمی دامن می‌زند. مقامات رسمی سیدنی، بزرگترین شهر استرالیا، تیره‌سازی بام ساختمان‌های جدید را به منظور مقابله با اثرات جزایر گرمایی ممنوع کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مدیران کلانشهر سیدنی برای به حداقل رساندان تغییرات اقلیمی در شهر قوانین جدیدی برای توسعه شهری ارائه داده‌اند که بر اساس آن، سازه‌های جدید تا جای ممکن باید با رنگ‌های روشن پوشیده شود علاوه بر این خانه‌های جدید باید به یک حیاط خلوت کوچک یا بالکن بزرگ مجهز باشد تا بتوان در آن به کاشت حداقل یک اصله درخت پرداخت. البته اجبار این مقررات تا کنون برای سراسر شهر تائید نشده، بلکه تنها چند منطقه غربی سیدنی برای رعایت آن مورد تاکید قرار گرفته شده است. با این حال مقامات ادعا کرده‌اند که در آینده نزدیک طرح ممنوعیت بام‌های تیره و ضرورت وجود فضای باز در سازه‌های جدید ممکن است در سراسر شهر پیاده شود.

ممنوعیت ساخت بام‌های تیره در استرالیا برای مبارزه علیه اثرات جزایر گرمایی

گزارشات حاکی است که طی یک دهه اخیر، اثرات تغییرات آب و هوایی در مرکز بزرگترین شهر استرالیا به مراتب بیشتر از نواحی اطراف آن احساس شده و تبعات خود را بر شهر و زندگی شهروندان بر جای گذاشته است. بسیاری از منتقدان علت این واقعه را به تردد وسایل نقلیه نسبت داده حال آن که اغلب این افراد، پوشش تیره سازه‌ها و کمبود فضاهای سبز را عامل اصلی افزایش دما در سیدنی دانسته‌اند. مدیران شهر هم‌اینک مبارزه با بحران را ضروری دانسته و آن را به آینده موکول نکرده‌اند بنابراین به زودی قانون احداث سازه‌های روشن و دارای فضای باز با بیشترین پوشش سبز اجرا شده و نادیده گرفتن آن جرم محسوب می‌شود که قرار است مجازات متفاوتی برای متخلفین در نظر گرفته شود.

بام‌های روشن دمای هوا را کاهش می‌دهد

گزارشات حاکی است از زمان انقلاب صنعتی، دمای هوا در استرالیا حدود ۴. ۱ درجه سانتیگراد افزایش یافته که علت اصلی این رویداد تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های بشر شناخته شده است. بدیهی است که این افزایش دما بیش از مقدار میانگین دمای هوا در جهان است و در صورت کنترل نشدن در آینده نه چندان دور می‌تواند بحران‌هایی جبران‌ناپذیر برای استرالیا و به ویژه سیدنی به بار آورد. طبق آمار ارائه شده، دمای هوا در بعضی از مناطق غربی بزرگترین شهر استرالیا گاهی حتی به بیشتر از ۵۰ درجه سانتی‌گراد در فصل تابستان می‌رسد و زندگی را برای شهروندان دشوار می‌کند.

ممنوعیت ساخت بام‌های تیره در استرالیا برای مبارزه علیه اثرات جزایر گرمایی

طراحی خانه‌های پایدار جدید در مناطق مختلف سیدنی

مقامات محلی سیدنی ادعا کرده‌اند که به زودی تعداد ۹ هزار خانه مسکونی جدید در منطقه ویلتون سیدنی احداث خواهند کرد که در ایجاد آن‌ها قرار است از اصول جدید خانه‌سازی به طور کامل پیروی شود. در این پروژه، خانه‌ها از پوششی کاملاً روشن برخوردار خواهد بود ضمن این که در هر واحد مسکونی یک فضای باز مملو از درختان و گل‌ها احداث می‌شود علاوه بر این بهره‌گیری از انرژی تجدیدپذیر در ایجاد این خانه‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت تا در نتیجه آن، انتشار گازهای آلاینده و به ویژه کربن کاهش یابد که این امر به سهم خود در به حداقل رساندن اثرات جزایر گرمایی مؤثر واقع خواهد شد.

ممنوعیت ساخت بام‌های تیره در استرالیا برای مبارزه علیه اثرات جزایر گرمایی

طبق پیش‌بینی‌های مدیران سیدنی تا سال ۲۰۳۰، شهر میزبان ۴۰۰ هزار نفر ساکن جدید خواهد بود که این امر به سهم خود می‌تواند در افزایش اثرات جزایر گرمایی نقش مهمی ایفا کند بنابراین، اعمال قوانین جدید خانه‌سازی در شهر از ضرورت بیشتری برخوردار می‌شود. از سوی دیگر، دانشمندان استدلال کرده‌اند که پوشش روشن یک شهر می‌تواند اثرات جزایر گرمایی در آن را به میزان ۲۳ درصد کاهش دهد و دمای هوا را طی امواج گرمایی تابستان تا دو درجه سانتیگراد پایین آورد به همین دلیل مقامات ادعا کرده‌اند که به وسیله رنگ، پوشش سازه‌های قدیمی را نیز روشن خواهند کرد و در افزایش فضاهای سبز خواهند کوشید تا از این طریق، تغییرات اقلیمی در آینده را به حداقل برسانند.

پیش از این نیز، شهرهای بسیاری از جهان نظیر نیویورک در ایالات متحده آمریکا به سادگی و از طریق استفاده از رنگ سفید برای پوشش سازه‌های شهر توانسته‌اند در کاهش دمای محیط گام بلندی بردارند و اثرات تغییرات اقلیمی را به حداقل برسانند.

ممنوعیت ساخت بام‌های تیره در استرالیا برای مبارزه علیه اثرات جزایر گرمایی

کد خبر 519672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.