مدرسه‌سازی؛ خیری که متوقف نمی‌شود

با توجه به آمارهای رسمی وضعیت مدارس کشور مطلوب نبوده و همچنان سرانه فضای آموزشی کافی نیست، خیران مدرسه ساز نقش ویژه‌ای برای بهبود این شرایط و دسترسی به عدالت آموزشی دارد و آینده کشور را با ساخت مدارس تغییر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، توسعه و رشد هر کشوری در گرو آموزش صحیح در مدارس مجهز و پیشرفته است، این امر در کشورهای توسعه یافته کاملاً مشهود است، در واقع مدرسه مهمترین مکانی است که کودکان اصول انسانی را در آنجا می‌آموزند و در آینده منجر به پیشرفت کشور می‌شوند. اگر در ایران هم به دنبال ساخت آینده و رشد و توسعه هستیم، لازم است مدارس کشور به امکانات آموزشی مجهز شده و علاوه بر آن به مساوات در کل کشور مدرسه ساخته شود تا عدالت آموزشی به طور همه جانبه در کشور توزیع شود، برای رسیدن به این هدف نیازمند مشارکت همه مردم در امر مدرسه سازی هستیم.

بر اساس آمارهای موجود، حدود هفت میلیون و ۴۰۰ هزار کودک در ایران از تحصیل محروم هستند که شامل کودکان کار، کودکان مناطق محروم، بی‌سرپرست و یا بدسرپرست هستند. علاوه بر این بر اساس آمارهای رسمی حدود ۱۴ میلیون دانش‌آموز در کشور وجود داشته و استاندارد سرانه فضای آموزشی نیز ۸.۳۹ متر مربع به ازای هر دانش‌آموز تعیین شده است. در این بین ۳۰ درصد مدارس موجود فرسوده بوده که بیشتر آن در مناطق محروم کشور است.

همین امر لزوم ساخت مدارس جدید و بازسازی و مقاوم سازی مدارس فرسوده را بیش از پیش می‌کند که برای تحقق آن نیازمند حضور خیران نیکوکار در صحنه هستیم تا نقش خود را توسعه فضاهای آموزشی ایفا کنند. خیران مدرسه ساز با ایفای نقش در این بین منجر به زیباتر شدن آینده آموزشی کشور می‌شوند که در ادامه با بهروز حق پناه خیر مدرسه ساز و فرزند مرحوم علی حق پناه که هر دو در امر مدرسه سازی در استان اصفهان نقش ویژه‌ای داشته‌اند را می‌خوانید:

انگیزه شما از ورود به مدرسه سازی چه بود؟

انگیزه‌های زیادی برای ساخت مدرسه داشتم که مهمترین آن زنده نگه داشتن نام پدر مرحومم بوده است، پدرم در سال ۱۳۲۸ در رشته ریاضی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و دبیر دبیرستان‌های مهم اصفهان از جمله سعدی و هراتی بود، بسیاری از افرادی که در سال‌های قبل در اصفهان درس خوانده‌اند شاگردان پدر بودند، دروس پیچیده ریاضیات سیکل دوم آن زمان را پدرم تدریس می‌کرد، فرهنگی بودن خانواده‌ام و علاقه خاصی که به فرهنگ و مدرسه داشت برای من ایجاد انگیزه کرد تا به امر مدرسه سازی وارد شوم.

پدرم در سال ۱۳۵۹ در سمت معاونت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان بازنشسته شد، ایشان هم پس از بازنشستگی دو مدرسه ساخت که از جمله آن می‌توان به مدرسه حق پناه در ناحیه پنج آموزش و پرورش اصفهان اشاره کرد. علاوه بر این، پدرم یک مدرسه در شهرضا نیز ساخته است که همین موضوع نیز انگیزه‌ای بود که من نیز راه او را در پیش بگیرم. مادر من هم یک مدرسه در فلاورجان ساخته است، اقدام ایشان نیز انگیزه بیشتری شد تا در این مسیر قدمی بردارم که امیدوارم خداوند آن را از من بپذیرد.

البته معتقدم اقداماتی که انجام داده‌ام آن قدرها هم زیاد نبوده و بسیاری افراد بوده‌اند که بیش از من در زمینه‌های دیگر زحمت کشیده‌اند و من در حد آنها نیستم اما تا آنجا که در توانم بوده تلاش خود را کرده‌ام. برای ساخت مدرسه حق پناه در محل فلکه طوقچی نیز زمینه‌ای فراهم شد، ابتدا زمین آن را به من نشان دادند و تصمیم گرفتم بازسازی آن را انجام دهم که بیش از پنج میلیارد تومان در آن تاکنون هزینه شده است.

مدرسه‌سازی؛ خیری که متوقف نمی‌شود

تا چه حد دیگران را به مشارکت در مدرسه سازی تشویق می‌کنید؟

رشته اصلی من صنعت است، بسیاری از افرادی که کارخانه دار هستند نیز علاقمند به سرمایه گذاری در مدرسه سازی هستند، من نیز سعی می‌کنم آنان را تشویق کنم تا در این امر شرکت کنند. انجمن خیران مدرسه ساز اصفهان نیز فعالیت‌های زیادی در زمینه تشویق مردم به شرکت در این امر دارد. مدرسه سازی اهمیت بسیاری دارد اگر بخواهیم کشور را بسازیم باید سطح دانش و تکنولوژی در مدارس اصلاح شود تا دانش آموزان به بهترین شکل آموزش ببینند. توسعه و رشد کشور در گرو تحصیل و کارآزموده‌تر شدن نوجوانان است، این کار نیز از مسیر مدرسه عبور می‌کند و همه به این اصل رسیده‌اند که توسعه از طریق آموزش و پرورش انجام می‌شود.

باید در مدرسه به کودکان کار کردن، کاسبی و زندگی کردن با مهارت را آموزش داد، منبع بزرگی از دانش و تاریخ در اسلام وجود دارد اما به طور مثال در کشورهای اروپایی و آمریکایی می‌بینید کودکی از سن ۱۵ سالگی در اوقات فراغت از تحصیل کار می‌کند و باید کار کردن در کنار تحصیل را بیاموزد. در این کشورها بچه‌ها در سن خیلی کم می‌توانند اندک درآمدی داشته باشند که هدف آن صرفاً کسب پول نیست بلکه این اقدام انجام می‌شود تا کودکان قدر پول را بدانند و معنای پول درآوردن را بفهمند.

آیا با وجود بیماری کرونا مدرسه سازی هم تغییری خواهد داشت؟

بله باید ساخت مدرسه توسط خیران ادامه یابد و با وجود بیماری کرونا تمهیدات جدیدی برای فضاهای جدید و استفاده از تکنولوژی‌های جدید مطابق با اوضاع زمانه و توجه بیشتر به بهداشت در مدارس صورت بگیرد، ساخت این مدرسه در آذرماه ۱۳۹۹ تمام شد اما آن زمان صحبتی از اینکه شیرآلات مدرسه پدالی باشد یا خیر، نبود اما در دوران کرونا مشخص شد که مدارس را باید به وسایل جدید مجهز کرد. آموزش مجازی خوب است اما کودکان باید در کنار دانش آموزان دیگر، از نظر اجتماعی نیز رشد کنند، اکنون بسیاری از کودکان در خانه‌ها از زبان افتاده و دچار افسردگی شده‌اند.

همه چیز درس نیست مهم این است که بتوانند در جامعه حضور داشته باشد. پس از به وجود آمدن این شرایط معلوم شد که مدرسه چقدر در کودکان نقش دارد. بچه‌ها باید در جمع بزرگ شوند، از دیگران یاد بگیرند. به نظرم مدرسه را نمی‌توان حذف کرد. درست است که آموزش مجازی نیز فوایدی دارد اما مدرسه و کلاس و پرسش مستقیم و گرفتن امتحان مستقیم را نمی‌توان حذف کرد. لازم است دانش آموزان در کنار یکدیگر رقابت کنند تا رشد آنان در جمع اتفاق افتد.

در رابطه با طرح آجر به آجر نظر شما چیست؟

اجرای این طرح ایده خوبی است و اینکه هرکس در حد امکان خودش کمک کند منجر به مشارکت تعداد بیشتری از مردم در این امر خیر می‌شود، کسانی هم که می‌توانند مدرسه کامل بسازند به اقدامات پیشین خود ادامه می‌دهند. کمک‌های خرد شاید تأثیر کمتری داشته باشد اما نتیجه آن ارزشمند است. دلایلی برای ورود من به این کار وجود داشت که از آن صحبت کردم، اما بسیاری از افراد ممکن است اطلاعی از این موضوع نداشته باشند، ممکن است کارهای دیگر هم انجام دهند اما این شرایط در شهر اصفهان وجود دارد و اگر افراد توانا بدانند اصفهان به مدرسه سازی نیاز اساسی دارد، حتماً به این زمینه ورود می‌کنند. می‌توان از بسیاری افراد که در خارج از کشور زندگی می‌کنند نیز کمک گرفت شاید بخواهند در این راه خدمت کنند و مدرسه‌ای بسازند. خودم هم از خداوند توفیق خواستم که بازهم اسبابش را مهیا کند و بتوانم قدم دیگری در این زمینه بردارم.

کد خبر 519445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.