پارک‌های جیبی جهان با بیشترین محبوبیت + عکس

پارک‌های جیبی به فضاهای سبز بسیار کوچکی اشاره دارد که با وجود اندازه خود، بیشترین تاثیرپذیری را از جنبه‌های مختلف بر شهر و شهروندان بر جای می‌گذارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که وجود فضاهای سبز در شهرها از جنبه‌های مختلف حائز اهمیت است چرا که از یک سو به کاهش انتشار کربن و پاک شدن هوا از آلاینده‌ها کمک می‌کند و از سوی دیگر، افزایش نشاط شهروندی را در پی دارد. امروزه طراحی شهرها به گونه‌ای است که دسترسی به فضاهای سبز معمولی وجود ندارد و برای رفع این کاستی پارک‌های جیبی در گوشه و کنار شهرها شکل گرفته است. اگرچه این نوع فضاهای سبز اندازه‌ای بسیار کوچک، شاید برابر با فضای پارک دو خودروی سواری دارد با این حال با اهداف مختلفی و برای کاربری‌های متفاوتی طراحی می‌شود و می‌تواند مزایای بسیاری با خود به ارمغان آورد.

پارک‌های جیبی جهان با بیشترین محبوبیت + عکس

پارک‌های جیبی ممکن است اغلب به عنوان مکان‌هایی برای بازی، استراحت یا حتی برگزاری رویدادهای کوچک مورد استفاده قرار گیرد و در مکان‌هایی دور، برای رهایی از شلوغی‌های شهر احداث شود. در ادامه به معرفی بهترین پارک‌های جیبی جهان پرداخته می‌شود که پس از ایجاد، شور تازه‌ای را به شهر و شهرندان هدیه داده است:

پارک جان اف. کولینز، فیلادلفیا

ایده ساخت پارک جان اف. کولینز که سابقا به پارک Chestnut (شاه بلوط) شهرت داشت توسط یکی از خیرین اهل فیلادلفیا، واقع در ایالت پنسیلوانیای آمریکا و پس از بازدید وی از پارک جیبی Paley در منهتن مطرح شد. این پارک توسط موسسه خیریه ویلیام پن و با طراحی جان فرانسیس کولینز، معمار معروف آمریکایی به گونه‌ای احداث شد که امروزه یکی از محبوب‌ترین فضاهای سبز سراسر فیلادلفیا به شمار می‌رود. پارک جان اف. ک.لینز در سال ۱۹۷۹ به وجود آمد و با مساحت بسیار کم خود بین دو سازه بزرگ قرار گرفت. تمام مواد به کار برده شده در ساخت این فضای سبز کوچک با الهام از محیط اطراف انتخاب شده است و در نتیجه سازگای زیادی بین آن و پیرامون وجود دارد.

پارک‌های جیبی جهان با بیشترین محبوبیت + عکس

پارک فرانکلین استریت، کمبریج

پارک جیبی فرانکلین استریت در فضایی به بزرگی حدود چهار هزار و ۴۰۰ فوت مربع، یکی از کوچک‌ترین فضاهای سبز بوستون، واقع در کمبریج ماساچوست به حساب می‌آید. این فضای سبز بسیار زیبا و دنج، در سال ۲۰۰۳ از نو طراحی شد و به محبوبیت بسیار بیشتری در میان شهروندان دست یافت. شهرت پارک فرانکلین استریت در سراسر ایالات متحده آمریکا به حدی افزایش یافت که در سال ۲۰۰۴، جایزه Editors’ Choice، نمایشگاهی که هر ساله برای عکس‌های برتر شهری برگزار می‌شود را از آن خود کرد. دسترسی به این پارک از طریق یک دروازه مجسمه مانند بزرگ بسیار راحت است ضمن اینکه فضای داخل آن آرامشی وصف‌نشدنی را به دور از هیاهوی شهری برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد.

پارک‌های جیبی جهان با بیشترین محبوبیت + عکس

موسسه هنر شیکاگو، شیکاگو

موسسه هنر شیکاگو باغی بسیار دنج بر فراز پارکینگی از موسسه هنر شیکاگو، واقع در ایالت ایلینوی است که به خیابان میشیگان باز می‌شود. طراحی این فضای سبز کوچک خیلی ساده انجام شده به طوری که فضای سبز از دو بستر تشکیل شده و سراسر آن را یاس‌های پیچک، گیاه مندارچه، چمن و سایر گل‌های زینتی پوشانده است. وجود یک استخر مستطیلی شکل در بخش مرکزی پارک و جریان آبی که به سمت آبنمای معروف Great Lakesهدایت می‌شود زیبایی و محبوبیت پارک را در میان مردم شهر دو چندان کرده است.

پارک‌های جیبی جهان با بیشترین محبوبیت + عکس

باغ کتابخانه سلطنتی، کپنهاگ

پایتخت دانمارک میزبان پارک بسیار اعجاب‌برانگیزی به نام باغ کتابخانه سلطنتی است که بازدیدکنندگان را از طریق دروازه‌های دفتر ملی بایگانی و مدارک کپنهاگ که به قلب ادبی دانمارک شهرت دارد، به داخل دعوت می‌کند. این فضای سبز کوچک که در دهه ۱۹۲۰ احداث شده است بین شهروندان محبوبیت خاصی یافته است ضمن اینکه بازدید کنندگان می‌توانند در این فضای دنج به هنگام صرف ناهار، نمایندگان مجلس را از فاصله نزدیک ملاقات کنند.

پارک‌های جیبی جهان با بیشترین محبوبیت + عکس

پارک پیلی، منهتن

پارک پیلی (Paley ) از فضاهای سبز جیبی منهتن، واقع در کلانشهر نیویورک آمریکا به حساب می‌آید که با وجود اندازه بسیار کوچک خود به جنگلی بسیار محبوب بین شهروندان تبدیل شده است. این فضای سبز کوچک توسط ویلیام پیلی، رئیس سابق سی بی اس یکی از بزرگترین شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی آمریکا برای گرمیداشت پدرش احداث شد. پارک پیلی در سال ۱۹۶۷ افتتاح شد و همچنان محبوبیت زیادی میان ساکنان منهتن و حتی سراسر نیویورک دارد.

پارک‌های جیبی جهان با بیشترین محبوبیت + عکس

کد خبر 519433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.