معماری ایمن در برابر کرونا، برنده جایزه انجمن معماری جهانی شد

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران، با طراحی پروژه به‌کارگیری‎ Far-UVC ‎در طراحی معماری برای تامین ایمنی ‏بیشتر در مقابل شیوع کرونا، برنده دوره سی‌وهشتم جایزه انجمن معماری جهانی شد.‏

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن موسوی عضو هیأت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران، با طراحی پروژه به‌کارگیری Far-UVC در طراحی معماری برای تامین ایمنی بیشتر در مقابل شیوع کرونا، برنده دوره سی‌وهشتم جایزه انجمن معماری جهانی (World Architecture Awards) در هر دو بخش آرای داوران و برگزیدگان مردمی شد.

بر اساس این گزارش، طراحی این پروژه توسط تیمی با راهنمایی دکتر محسن موسوی عضو هیأت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران و دکتر محسن کافی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و با همکاری محسن خیرمند پاریزی، سید محمد حسین رحمتی، هانیه لطفی‌پور، شیرین جاهد، سجاد خیرمند و زهرا ابراهیمی صورت گرفته است.

در این طرح آمده است: مساله حفظ سلامت کاربران همواره از دغدغه‌های طراحان و مسئولان بوده است. با شیوع بیماری کرونا و فراگیر شدن آن، اصول جدید در طراحی فضایی ایجاد خواهد شد.

تیم ما پس از شروع و همه‌گیری بیماری تا امروز، طراحی‌هایی در این زمینه انجام داده است تا موجب جلوگیری از شیوع و از بین‌ بردن زنجیره همه‌گیری در کنار فعالیت و حضور کاربران در اماکن شهری و استفاده از امکانات شهری با کم‌ترین خطر شود.

چیدمان جدید مبلمان‌ها، توجه به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، طراحی دستگیره‌ها و بازشوها، نکات و نوآوری‌های مربوط به روشویی و سرویس بهداشتی، سیستم‌های ضدعفونی‌ کننده برای فضا و کاربران از جمله موارد طراحی شده در گذشته بود. پیش‌بینی ما این است که با شیوع بیماری کرونا و فراگیر شدن آن، اصول جدید در طراحی و معماری ایجاد خواهد شد.

نور خورشید به‌ویژه بخش فرابنفش آن به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین عوامل ضدعفونی‌کننده شناخته می‌شود که انسان از ابتدا از این خاصیت استفاده می‌کرد، بعدها با پیشرفت علم به‌صورت مصنوعی، از لامپ‌های فرابنفش برای ضدعفونی‌کردن فضاها و اجسام استفاده شد و حال با مطالعات بیشتر، پیشرفت علم، بررسی پژوهش‌ها و نمونه‌های طراحی شده، ارتقا و بهینه‌سازی آن‌ها با طول موج خاصی از نور فرابنفش آشنا شدیم که در کنار خاصیت از بین‌بردن ویروس‌ها برای انسان‌ها و حیوانات ضرری نداشته باشد. مواردی که با آزمایش‌ها و پژوهش‌های گروه‌های مختلف و متخصصان علوم مرتبط به‌صورت رایگان در اختیار مردم و طراحان صنعتی و معماران قرار داده شد و ما با مطالعه و مشاهده طرح‌های ارائه شده توانستیم فضای هوشمند و پاسخگو به حضور کاربران، فضای امنی به دور از وجود ویروس با قابلیت گسترش فضایی را طراحی کنیم. کرونا ویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌های RNAدار تک‌رشته‌ای هستند که طیف وسیعی از بیماری‌ها با شدت‌های مختلف را ایجاد می‌کنند.

اقدامات لازم برای مقابله با شیوع این بیماری شامل بهداشت و پاکسازی دست، بدن، لباس، وسایل و تجهیزات است. سال‌هاست که در صنعت از نور فرابنفش برای پاکسازی ویروس‌ها استفاده می‌شود که به‌دلیل جذب شدید انرژی توسط بازهای آلی موجود در نوکلئک اسید میکروب این خاصیت ایجاد شده است. ده‌ها سال است که از لامپ‌هایUVC 200 تا ۲۸۰ نانومتر برای ضدعفونی، کشتن میکروب‌ها و ویروس‌ها در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود و هنگام استفاده، محیط کار باید خالی از وجود کارکنان باشد زیرا این لامپ‌ها عمدتاً ۲۵۴ نانومتری هستند که می‌توانند در بافت چشم و پوست نفوذ کرده و باعث التهاب و درد شوند. لایه‌های فوقانی پوست، محافظ طبیعی در برابر UVC کم انرژی‌تر عمل می‌کند.

لامپ‌های Far-UVC 222 نانومتری و برای انسان و حیوانات ایمن هستند زیرا پروتئین‌های موجود در پوست به‌طور مؤثر این نور را جذب کرده و به‌عنوان یک مانع محافظتی طبیعی تلقی می‌شود با این طول موج می‌تواند علاوه بر خاصیت ضدمیکروبی، بدون آسیب و تخریب بر پوست و چشم انسان و حیوانات از آن استفاده کرد و عملیات پاکسازی و میکروب‌کشی در حضور انسان و حیوانات انجام شود.

بر اساس نتایج پژوهش‌ها و مدارک ارایه‌ شده علمی، استفاده از این طول موج خاص نور فرابنفش در طرح، علاوه بر فضاهای شهری در مکان‌هایی مانند بیمارستان‌ها، اتوبوس‌ها، هواپیماها، قطارها، ایستگاه‌های قطار، مدارس، رستوران‌ها، دفاتر، تئاترها، سالن‌های بدن‌سازی و هر جایی که افراد تجمع کنند بی‌خطر است، می‌توان از اشعه فرابنفش Far-UVC در کنار سایر اقدامات پیشگیرانه، استفاده کرد تا مانع انتقال ویروس‌ها شد.

محققان دریافتند که قرار گرفتن در معرض مداوم اشعه فرابنفش Far-UVC باعث کاهش ۹۰ درصدی ویروس‌های منتقل‌ شده از هوا در طی ۸ دقیقه، ۹۵ درصدی در حدود ۱۱ دقیقه، ۹۹ درصدی در حدود ۱۶ دقیقه و ۹۹.۹٪ در حدود ۲۵ دقیقه می‌شود. نتایج مقدماتی یک مطالعه دیگر نشان می‌دهد که اشعه فرابنفش Far-UVC در برابر ویروس SARS-CoV-2 مؤثر است.

در این طرح درباره قابلیت گسترش این ایده آمده است: فضای امن به تنهایی می‌تواند خوب باشد اما قابلیت گسترش فضا می‌تواند پتانسیل فعالیت و حضور کاربران با خیال راحت را ایجاد کند. چالش اصلی پس از بیماری حضور بدون استرس در شهر و فضاهای عمومی، انجام تعاملات اجتماعی و استفاده حداکثری از امکانات شهری است که با توجه به قابلیت گسترش فضایی می‌توان به فضاهای امن متعدد و متصل به هم، فضاهای وسیعی از شهر را پوشش دهیم و فضای امن در برابر ویروس را به شهری امن در برابر ویروس‌ها تبدیل کنیم.

با قابلیت برنامه‌نویسی و معماری رایانشی به کمک نرم‌افزارهای مربوطه به طرحی هوشمند و پاسخگو دست یافتیم به‌طوری که با نزدیک‌ شدن کاربر به فضا با توجه به حسگرها، لامپ‌ها روشن و با خروج از محدوده هر دستگاه، دستگاه قبلی غیرفعال و دستگاه بعدی فعال شود این کار باعث می‌شود علاوه بر ضدعفونی کردن فضا و کاربران، در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی شود.

ضدعفونی کردن به صورت کامل _ تابش از بالا، پایین و به صورت زاویه‌دار: در تابش بالا بخش‌هایی وجود خواهد داشت که مورد تابش قرار نمی‌گیرند و این باعث می‌شود تا عمل ضدعفونی‌کردن و نابود کردن ویروس‌ها به درستی و کامل انجام نشود به همین دلیل در بخش‌های مرزی محدوده‌ها در کف‌سازی تابش از کف به بالا و به‌صورت زاویه‌دار را در نظر گرفتیم. هم‌چنین با این حرکت فهم کاربر از مرزبندی‌ها و ورود به فضاهای امن بیشتر می‌شود.

استفاده از سیستم تهویه مناسب هوا در فضاهای سرپوشیده برای ضدعفونی کردن هوا: همانطور که بیان شد بر اساس نتایج پژوهش‌ها و مدارک ارائه شده علمی، استفاده از این طول موج خاص نور فرابنفش در طرح، علاوه بر فضاهای شهری در مکان‌هایی مانند بیمارستان‌ها، اتوبوس‌ها، هواپیماها، قطارها، ایستگاه‌های قطار، مدارس، رستوران‌ها، فضاهای خدماتی، بهداشتی، اقامتی، زیارتگاه‌ها، مساجد و هرجایی که افراد تجمع کنند بی‌خطر است، می‌توان از اشعه فرابنفشFar-UVC در کنار سایر اقدامات پیشگیرانه استفاده کرد تا مانع انتقال ویروس‌ها شود. با استفاده از تهویه مناسب و گردش هوا در کنار استفاده از این طول موج خاص می‌توان هوای فضای سرپوشیده را از ویروس‌ها و بیماری‌ها ضدعفونی کرد و عامل افزایش سلامت کاربران شد.

به گزارش ایمنا، طرح‌های مختلف توسط محققان از سراسر دنیا به مسابقهworld Architecture awards ارسال و پس از بررسی و داوری، طرح‌های برنده و منتخب در سایتWorld Architecture Community Awards اعلام می‌شود.

کد خبر 519427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.