منیژه حکمت برای «تئودوراکیس» نوشت

منیژه حکمت، کارگردان سینمای ایران، در صفحه اینستاگرام خود از میکیس تئودوراکس، آهنگساز فقید فیلم زوربای یونانی نوشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منیژه حکمت با انتشار ویدئویی در صفحه اینستاگرام خود آورده است:

«میکیس تئودوراکیس، آهنگساز برجسته یونانی در ۹۶ سالگی درگذشت.

میکس تئودوراکیس، از نامدارترین و تأثیرگذارترین آهنگسازان قرن بیستم درگذشت. او هنرمندی متعهد و پیشرو بود که عمری در راه صلح، عدالت اجتماعی و آزادی آهنگ ساخت، نوشت و فعالیت سیاسی کرد. تئودوراکیس در ایران، نامی آشنا است.

میکیس تئودوراکیس، آهنگساز، سیاستمدار و نویسنده بنام یونان در سن ۹۶ سالگی در بیمارستانی در آتن درگذشت. او از هنرمندان پیشرو قرن بیستم به شمار می‌رود که بارها طعم زندان و تبعید را چشید. آنچه در کارنامه تئودوراکیس برجسته است، سال‌ها مبارزه با دیکتاتوری است. او را بیشتر با موسیقی فیلم‌هایی چون زوربای یونانی، حکومت نظامی و زد می‌شناسند، فیلم‌هایی ساخته کوستا گاوراس که موسیقی متن آنها در بین سال‌های ۱۹۶۷ و ۱۹۷۴ یعنی دوران سیاه حکومت نظامیان در یونان شکل گرفت، دورانی که عرضه بسیاری از آثار تئودراکیس ممنوع بود و خود او به نماد مقاومت و ایستادگی مردم تبدیل شده بود.

تئودوراکیس آهنگسازی را از نوجوانی شروع کرد و در سن پانزده سالگی اولین قطعات خودش را ساخت. اولین قطعاتی که ساخت متعلق به زمانی بود که قوای آلمان نازی به یونان حمله می‌کردند. در این دوره او به گروه مقاومت کمونیستی یونان پیوست.»

منیژه حکمت برای «تئودوراکیس» نوشت

کد خبر 519412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.