کاهش ۴۰ درصدی حجم آب دریاچه ارومیه

جنگل ایزدشهر نور در تیررس قاچاقچیان چوب، ممانعت از ساخت‌وساز در منطقه حفاظت شده پرور مهدیشهر، کاهش ۴۰ درصدی حجم آب دریاچه ارومیه، کشف گونه جدید خفاش برای اولین بار در خوزستان و ابلاغ استاندارد تخلیه پساب به دریا را در بسته محیط زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برداشت غیرمجاز چوب از جنگل‌های ایزدشهر در شهرستان نور که طی سال‌های اخیر بارها خبرساز شده بود به گفته برخی شهروندان بنا بر مشاهدات همچنان از بعضی مناطق توسط گروه مشخصی از افراد در حال انجام است. اما مسئولان می‌گویند این برداشت‌ها به صورت محسوسی کاهش یافته و چندان گسترده نیست.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی مازندران-ساری، اظهار کرد: افرادی که در این منطقه اقدام به برداشت غیرمجاز چوب می‌کنند عمدتاً از قشر ضعیف جامعه و از بومیان مهاجر هستند که تا کنون چندین پرونده برای آن‌ها تشکیل شد و حتی اسب و قاطرهای آن‌ها را هم جمع کردیم. اما چون در منطقه به صورت مستمر و شبانه‌روزی حضور دارند و بومی هستند، شاهد تکرار این روند هستیم.

سرهنگ مجید ذکریایی اظهار کرد: البته این جنگل تحویل شهرداری ایزدشهر شده و شهرداری نیز آن را برای کاربری گردشگری به سرمایه‌گذار واگذار کرد. به همین دلیل حفاظت منطقه با همان مجموعه است. اما گشت‌های ستادی یگان حفاظت و نیروهای جنگلبانی ما در منطقه همواره حضور دارند و فعال هستند و در صورت مشاهده این موارد برخورد می‌کنند.

وی بازدارنده نبودن جریمه‌ها و مجازات‌های برداشت و حمل چوب از جنگل‌ها را نیز از عوامل مستمر بودن قاچاق چوب بیان می‌کند و معتقد است که با توجه به رسیدگی به تخلف قاچاقچیان چوب‌های خشک و افتاده در تعزیرات حکومتی و مجازات بر اساس نرخ‌های مصوب و کافی نبودن مجازات‌ها، قاچاقچیان چوب برای اقدام به برداشت و حمل چوب چندان احساس خطر نمی‌کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: هرچند تعداد نیروها و امکاناتی که داریم برای کنترل همه عرصه‌های منابع طبیعی زیر پوشش بسیار کم است، ولی باز هم برای این منطقه و سایر عرصه‌های جنگلی برنامه اجرای طرح‌های حفاظتی و رزمایش‌ها را داریم.

وی از کم شدن فعالیت قاچاقچیان چوب در جنگل ایزدشهر طی یک ماه اخیر خبر داد و گفت: حدود یک ماه است که فعالیت این گروه کم شده است. خودروهای‌شان را شناسایی کردیم و تفاهمنامه‌ای هم با سپاه و بسیج امضا شد که نیروهای بسیج محلات و پایگاه‌های مقاومت در منطقه آمل و نور رصد و پایش بیشتری بر جنگل‌ها و فعالیت قاچاقچیان چوب داشته باشند. با این اقدامات خوشبین هستیم که فعالیت قاچاقچیان چوب کمتر شود.

کاهش ۴۰ درصدی حجم آب دریاچه ارومیه

منطقه حفاظت شده پرور مهدیشهر با ممانعت از ساخت و ساز

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: منطقه حفاظت شده پرور شهرستان مهدیشهر در این استان با جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در روستای پرور برای بقای حیات وحش حفظ شود.

امیر عبدوس اظهار کرد: منطقه حفاظت شده پرور از دیرباز مامن امن حیات وحش بوده است و ساخت و ساز غیر مجاز تهدیدی برای حیات وحش این منطقه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: روستای پرور در سال‌های گذشته خالی از سکنه بود و اکنون اجرای طرح هادی و صدور مجوز ساخت و ساز در این منطقه تهدیدی برای محیط‌زیست است و انتظار می‌رود در این زمینه اقدامات و تصمیم‌گیری لازم به نفع حفظ محیط زیست گرفته شود.

عبدوس تصریح کرد: در طول سال تعداد خانوارهای ساکن در روستا به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسد و این موضوع نشان می‌دهد درخواست ساخت و ساز در این منطقه بیشتر برای تفریح است.

وی تاکید کرد: نباید اجازه داد برای تفریح برخی افراد، محیط زیست به خطر بیفتد و ضرورت دارد دستگاه قضا در این زمینه ورود جدی داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان خاطرنشان کرد: تصویب طرح هادی برای روستای پرور به معنای رسمیت شناختن روستا است و این موضوع توقعاتی را برای تأمین زیرساخت و زمینه سکونت جمعیت در این منطقه را فراهم می‌کند که این شرایط تهدیدی برای محیط زیست محسوب می‌شود.

کاهش ۴۰ درصدی حجم آب دریاچه ارومیه

حجم آب دریاچه ارومیه ۴۰ درصد کاهش یافته است

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: حجم آب دریاچه ارومیه نسبت به پارسال که نزدیک به پنج میلیارد متر مکعب ارزیابی شده بود هم اینک ۴۰ درصد کاهش یافته است.

حجت جباری اظهار کرد: سطح تراز دریاچه ارومیه هم اکنون یکهزار و ۲۷۰ متر و ۷۴ سانتی متر از سطح آب‌های آزاد است که ۱۰۰ سانتی متر نسبت به پارسال کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه وسعت دریاچه ارومیه نیز از سه هزار و ۶۰۷ کیلومتر در سال گذشته به ۲ هزار و ۲۷۳ کیلومتر رسیده است، گفت: وسعت دریاچه یک هزار و ۳۳۴ کیلومتر کاهش یافته است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اضافه کرد: امسال به دلیل کاهش بارش‌ها و روان آب‌ها، تأمین حقابه دریاچه ارومیه با مشکل مواجه شده هرچند که محیط زیست مکاتبات لازم را انجام داده است ولی تاکنون رهاسازی حقابه این دریاچه مقدور نشده است.

وی اضافه کرد: میزان بارندگی نسبت به بلند مدت ۱۸ درصد و سال گذشته ۲۲ درصد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کاهش دارد که حیات دریاچه را به مخاطره انداخته است.

جباری گفت: به رغم کاهش بارش‌ها، کشاورزان و بهره برداران حوضه دریاچه ارومیه همچنان در حال مصرف بی رویه آب بوده و کاهشی در این زمینه رخ نداده است.

کاهش ۴۰ درصدی حجم آب دریاچه ارومیه

گونه جدید خفاش برای نخستین بار در خوزستان شناسایی شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول گفت: گونه جدیدی از خانواده خفاش‌ها برای نخستین بار در استان خوزستان و دزفول کشف و ثبت شد.

رضا قپانچی‌پور اظهار کرد: پیرو پایش و شناسایی حیات وحش منطقه شکار ممنوع قلعه شاداب دزفول، محیطبان حسن بهداروندی همراه با همیار علاقه مند محیط زیست افشین موسی زاده موفق به شناسایی و ثبت گونه جدیدی خفاش با نام خفاش نعل اسبی کوچک شدند.

وی شناسایی گونه‌های حیات وحش در جهت اجرای برنامه حفاظتی را مهم دانست و گفت: اکوسیستم زنجیره‌ای به هم پیوسته با اولویت انسان بوده که حیات بشر همواره متأثر از آن است لذا حفاظت از حیات وحش به مثابه حفاظت از انسان‌ها خواهد بود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول تصریح کرد: گونه شناسایی شده که در استان خوزستان برای نخستین بار در شهرستان دزفول ثبت شده از زیر راسته خفاش‌های کوچک و خانواده نعل اسبی است که به دلیل شکل خاص پوزه آن با این نام خوانده می‌شود.

این گونه عمدتاً از پشه‌های ریز، بیدها، بال‌توری‌ها و قاب‌بالان تغذیه می‌کند و به دلیل مزاحمت، از بین رفتن زیستگاه‌های زیرزمینی، گسترش کشاورزی، چندپاره شدن زیستگاه و استفاده از آفت‌کش در زمین‌های کشاورزی جمعیت آنها در چند سال اخیر به شدت کاهش یافته است.

کاهش ۴۰ درصدی حجم آب دریاچه ارومیه

ابلاغ و تدوین استاندارد تخلیه پساب به دریا

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس ماده ۵ آئین نامه جلوگیری از آلودگی آب مصوب سال ۱۳۷۳، وظیفه تهیه و تدوین، ابلاغ، اجرا و نظارت بر اجرای استانداردهای مربوط به آلودگی آب با ذکر روش‌های سنجش و سایر مقررات مربوطه بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست و همکاری وزارتخانه‌ها و مؤسسات ذکر شده در ماده (۳) این آئین نامه است.

محمود رضایی افزود: در این راستا دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی به نمایندگی سازمان حفاظت محیط زیست و با هدف ایجاد بسترهای قانونی و ارتقای سطح کمی و کیفی الزامات محیط زیستی، اقدام به تشکیل کارگروه تخصصی تهیه و تدوین استانداردهای محیط زیستی دریا کرده است، هدف از تشکیل این کارگروه، غنای علمی - عملیاتی مندرجات استانداردهای تدوین شده و ارتقای قابلیت اجرایی - اثربخشی مفید استانداردها است که با مشارکت دستگاه‌های ذی‌ربط و از طریق اخذ و اعمال نظرات کارشناسی ایشان صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در راستای اجرای تکالیف مقرر در آئین نامه جلوگیری از آلودگی آب و به منظور تقویت زیر ساخت‌های قانونی امور مرتبط با پایش محیطی و تطبیق جنبه‌های بارز محیط زیستی فعالیت‌های مستقر در منطق ساحلی- فراساحل با الزامات محیط زیستی ابلاغ و همچنین ضروریات اجرای فعالیت‌های صنعتی- توسعه‌ای در این مناطق، تهیه و تدوین استانداردهای تخلیه پساب به دریا در حوزه‌های دریایی شمال و جنوب کشور برای اولین بار در دستور کار قرار گرفت.

این مقام مسئول تصریح کرد: تهیه و تدوین استاندارد تخلیه پساب به دریا در کنار تهیه و تدوین استاندارد کیفیت آب‌های محیطی حوضه‌های دریایی شمال و جنوب کشور آن هم برای نخستین بار در کشور، مستلزم اتخاذ تدابیر مطالعاتی، هماهنگی، اجرایی و حقوقی است که به با تلاش معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌ها محقق شد، در این راستا پس از انجام مطالعات تفصیلی و بررسی تجربیات منطقه‌ای - بین المللی و طرح نتایج حاصل از آن در جلسات متعدد کارگروه تخصصی متشکل از نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط، نهایتاً متن نهایی استاندارد تخلیه پساب به دریا تهیه شد که طبق این بخشنامه به دستور و با امضای ریاست سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ شده است.

وی درباره نحوه اجرایی شدن این استاندارد گفت: نظارت بر اجرای الزامات مندرج در استاندارد مذکور بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

کد خبر 519159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.