۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۲
چرا ایران کمبود برق دارد؟

خاموشی‌های پی در پی در حالی همچنان ادامه دارد که استخراج غیر مجاز رمز ارزها همچنان ادامه داشته و مسئولان نیز برای افزایش صادرات برق به پاکستان و افغانستان اعلام آمادگی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی که کشور همچنان با مشکلات تأمین برق رو به رو است، مطالعه‌ای در شرکت توانیر با عنوان " فراتر از بحران خاموشی" انجام شد که بر اساس آن استفاده از ماینر برای استخراج رمز ارز یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش بار مصرف شبکه برق در سال جاری عنوان شده و این نتیجه گرفته شد که فعالیت غیرمجاز مراکز استخراج رمز ارز، باید به عنوان عاملی بزرگ‌تر و فراتر از خاموشی و افزوده شدن یک مصرف کننده به جمع دیگر مصرف کنندگان برق در نظر گرفته شود زیرا آثار آن می‌تواند باعث بهم خوردن گسترده توازن تولید و مصرف برق شود که در سطوح بعدی بر انگیزه‌های کنشگران اقتصادی و در نهایت تولید سایر کالاها و خدمات و… تأثیر خواهد گذاشت.

بر این اساس رکورد بی سابقه و ۲۰ درصدی رشد مصرف برق در سال جاری، با هیچکدام از اصول برنامه‌ریزی و طراحی شبکه‌های برق سازگار نبوده است و این میزان رشد حداکثر در طول پنج سال قابل تصور بود. در این بررسی ضمن اشاره به عوامل افزایش زودهنگام و شدید دمای هوا تا پنج درجه و در مدار قرار گرفتن زودهنگام سیستم‌های سرمایشی، راه اندازی زودهنگام چاه‌های کشاورزی به دلیل کاهش بارش‌ها و رواناب‌های سطحی و رشد تولید و افزایش مصرف برق صنایع بزرگ در کنار عامل کمتر شناخته شده استفاده فزاینده از ماینرها و تجهیزات استخراج رمزارز به عنوان عوامل اصلی رشد مصرف برق، به صورت ویژه به مؤلفه رمزارزهای غیرمجاز پرداخته شد.

در مقدمه این گزارش آمده است: میزان رشد مصرف برق سالانه گروه‌های تجاری، خانگی و صنعتی مشخص و هرگونه رشد خارج از این مصارف، غیرمتعارف تلقی می‌شود.

این مطالعه که کمترین مصارف در اردیبهشت ماه سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ بین ساعات دو تا پنج بامداد (یعنی خنک‌ترین ساعات شبانه روز) انجام شد، نشان داد که مصرف برق برخی استان‌ها در بازه زمانی منتخب چند برابر شده است و استان‌های متعددی نیز افزایش بین ۱۰ تا ۲۰ درصدی مصرف برق را در فاصله ساعات دو تا پنج بامداد شاهد بوده‌اند.

رمز ارزها مهم‌ترین عامل افزایش مصرف برق

در ادامه آمده است: میزان مصارف بخش‌های خانگی و تجاری بین نیمه شب تا صبحگاه به شدت کاهش می‌یابد و با کنار گذاشتن مصرف بخش صنعتی که مصرف آن به صورت لحظه‌ای و از طریق کنتورهای هوشمند قابل رصد است، می‌توان مصارف بالا در این ساعات را به عامل مصرف کننده جدید نسبت به روند درازمدت، یعنی رمرزارزها نسبت داد.

براساس آنچه در این مطالعه به آن اشاره شد، این میزان رشد نمی‌توانسته است به بخش‌های خانگی و تجاری که در آن ساعات شبانه روز کمترین میزان مصرف را دارند یا حتی صنعتی که مصرف آن به صورت لحظه‌ای رصد می‌شود، نسبت داده شود و این مصرف تنها می‌تواند متعلق به تولید رمزارزها باشد که بدون وابستگی به ساعات خاص حتی در نیمه شب نیز مصرف برق آنها ادامه دارد.

این بررسی همچنین نشان داد که میزان متوسط خاموشی‌ها در روزهای محدودی از ماه‌های گرم سال جاری، نزدیک به دو هزار مگاوات بوده است (معادل مصرف برق برآوردی دستگاه‌های استخراج رمز ارز) و چنانچه در سال جاری دستگاه‌های تولید رمزارز به عنوان مهمان ناخوانده در شبکه برق حضور نداشتند، حتی با وجود کمبود منابع آبی، با توجه به اجرای برنامه‌های پاسخگویی بار در بخش‌های صنعتی و کشاورزی، خاموشی بسیار کمتری متوجه بخش خانگی کشور می‌شد.

پیش بینی کمبود برق در زمستان

در نتیجه‌گیری این مطالعه همچنین تاکید شده است که استمرار مصرف شدید برق به ویژه در فصل زمستان که به طور طبیعی امکان تولید برق آبی کاهش می‌یابد و همچنین تعدادی از واحدهای نیروگاه‌های حرارتی برای تعمیرات سالانه از مدار خارج می‌شوند، می‌تواند اثر منفی بزرگ‌تری در تأمین برق کشور داشته باشد.

در همین زمینه و با توجه به گزارش پیش‌بینی وضعیت شبکه برق کشور در زمستان ۱۴۰۰ و وضعیت فعلی سوخت نیروگاه‌ها، در این جلسه پس از بحث و تبادل نظر توسط حاضران، مقرر شد برای تأمین پایدار سوخت نیروگاه‌ها، از طریق تعامل با مراجع ذی‌صلاح، برنامه زمانبندی شده سوخت‌رسانی تدوین و همچنین در مسئله مدیریت مصرف علاوه بر تشویق به صرفه‌جویی، از مشارکت صنایع بر اساس یک برنامه زمانبندی مصرف انرژی استفاده شود.

همچنین تصمیم بر آن شد تا در جلسات آتی ضمن بررسی دقیق‌تر موارد، در خصوص برنامه تعمیرات نیروگاه‌ها با توجه به شرایط زمستان تصمیم‌گیری شود. در این جلسه که با حضور اعضای کمیته گذر از پیک زمستان برگزار شد، اهم موارد مرتبط با شرایط و نیازمندی‌های عبور موفق از زمستان سال ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار گرفت.

آمادگی ایران برای افزایش ۴۰۰ مگاواتی صادرات برق به پاکستان و افغانستان

در این بین اما همچنان صادرات برق ایران به عنوان یک پرسش بدون پاسخ در ذهن مخاطبان باقی مانده که آیا در این شرایط این کار توجیه دارد یا خیر و این در حالی است که به تازگی پاکستان تصمیم گرفته است واردات برق از ایران را برای تأمین نیازهای بندر گوادر به ۷۰ مگاوات افزایش دهد. برنامه قبلی این کشور برای افزایش واردات ۱۰۰ مگاواتی برق به دلیل تحریم‌های آمریکا با مشکل مواجه شده بود. این کشور در حال توسعه بندر گوادر با همکاری چین است. همچنین در حال راه اندازی نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی با سوخت زغال سنگ است که با احتمال تأخیر در راه اندازی این نیروگاه تصمیم گرفته که برای تأمین نیازهای فوری بندر گوادر از ایران برق بیشتری خریداری کند.

مصطفی رجبی مشهدی - سخنگوی صنعت برق درباره این تصمیم اسلام آباد و اینکه آیا ایران امکان صادرات بیشتر به این کشور را دارد یا خیر گفت: کشور ما علاقه‌مند به توسعه روابط و همچنین صادرات بیشتر برق به پاکستان است. خوشبختانه خط انتقال تا مرز پاکستان برای تأمین برق بندر گوادر هم احداث شده، اما شبکه برق در این کشور هنوز مهیا نیست، در صورتی که امکان احداث شبکه پاکستان فراهم شود و یا اینکه خودشان نسبت به احداث شبکه اقدام کنند، قطعاً جمهوری اسلامی ایران و وزارت نیرو آمادگی توسعه تبادلات برقی را دارد.

سخنگوی صنعت برق افزود: ما امکان افزایش صادرات برق به پاکستان تا بیش از ۴۰۰ مگاوات را داریم.

وی درباره پرداخت پول برق دریافتی از سوی پاکستان نیز اظهار کرد: مطابق شرایطی که فراهم بوده مبادلات مالی بین دو کشور انجام شده و پاکستان تاکنون پول برق دریافتی خود را طبق روال پرداخت کرده و مشکل جدی در این زمینه نداشته‌ایم.

رجبی مشهدی در ادامه درباره صادرات برق به افغانستان نیز اظهار کرد: ما به افغانستان هم صادرت برق داریم، ولی در شرایط خاص کنونی که ما با محدودیت تأمین برق کشور خودمان روبرو هستیم، میزان صادرات به این کشور به حداقل خود کاهش پیدا کرده است.

سخنگوی صنعت برق حضور طالبان را مانعی برای صادرات برق به افغانستان ندانست و مجموع کنونی برق صادراتی به افغانستان و پاکستان را زیر ۱۰۰ مگاوات اعلام کرد.

عراق درباره قطعی گسترده برق هشدار داد

اما به نظر می‌رسد کاهش صادرات برق ایران به عراق جدی است به طوری که وزارت برق عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد صادرات گاز ایران به مناطق مرکزی و جنوبی از ۴۹ به هشت میلیون متر مکعب در روز کاهش پیدا کرده و باعث از دست رفتن تولید حدود ۵۵۰۰ مگاوات برق شده است. این وزارتخانه اعلام کرد با وزارت نیروی ایران و سفارت ایران در بغداد برای روشن شدن علت کاهش صادرات تماس گرفته است.

این وزارتخانه سه هفته پیش اعلام کرده بود صادرات گاز ایران به منطقه مرکزی این کشور از ۳۰ میلیون به ۲۰ میلیون متر مکعب در روز کاهش پیدا کرده و صادرات به منطقه جنوبی از ۱۷ میلیون به پنج میلیون متر مکعب در روز کاهش پیدا کرده است و در نتیجه سیستم برق این کشور ۲۶۰۰ مگاوات را از دست داده است.

کد خبر 519154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.