پروژه ناکام رجایی‌سازی

انتقاد به تشابه سازی از شخیصت های سیاسی، لزوم بازگشت به برجام و مذاکره و بررسی مجدد FATF و تغییرات آب و هوایی در خاورمیانه از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز_ پنجشنبه یازدهم شهریورماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رفتن نمایندگان از بهارستان به پاستور!» به بررسی حضور برخی نمایندگان مجلس در دولت سیزدهم پرداخت و نوشت: چند روز پیش خبری منتشر شد که امیرحسین قاضی زاده هاشمی به بنیاد شهید می‌رود. امروز این خبر رسماً اعلام شد و خبر رسید که ابراهیم رئیسی در حکمی امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی را به عنوان رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب کرده است. پیش از این حداقل سه نفر از نمایندگان مجلس، به خاطر حضور در مسئولیت‌های اجرائی، از سمت نمایندگی مجلس استعفا کرده بودند. احسان خاندوزی و سیدجواد ساداتی نژاد به وزارت اقتصاد و کشاورزی رفتند و علیرضا زاکانی هم فعلاً برای نشستن روی صندلی شهرداری تهران، از مجلس استعفا داده است. در دولت روحانی، دو نماینده مجلس برای تصدی سفارت روسیه از نمایندگی استعفا دادند. کاظم جلالی در مجلس دهم و مهدی سنایی در مجلس نهم، نمایندگانی بودند که به پیشنهاد محمدجواد ظریف راهی مسکو شده بودند.

رویداد ۲۴ نوشت، البته سفارت روسیه همواره یکی از مهمترین و استراتژیک‌ترین سفارتخانه‌های ایران بوده است. در دولت دوم خاتمی، غلامرضا شافعی که سابقه یک دهه وزارت و مدیریت کلان داشت، راهی روسیه شده بود. به جز این دو نماینده، در آخرین روزهای فعالیت مجلس دهم هم داریوش اسماعیلی برای پذیرش پست معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت از نمایندگی مجلس استعفا کرد. در دولت محمود احمدی نژاد هم افرادی از مجلس به دولت رفتند. از جمله محمدرضا میرتاج الدینی نماینده تبریز که برای معاونت پارلمانی رئیس جمهور، بهارستان را ترک کرد.

محمدرضا حاجی بابایی نیز به خاطر وزارت آموزش و پرورش، از نمایندگی مردم همدان استعفا کرد. در دولت سیدمحمد خاتمی هم، برخی نمایندگان از نمایندگی استعفا کردند. مشهورترین استعفا مربوط به مصطفی معین بود. معین در انتخابات میان دوره‌ای اصفهان در ۲ خرداد ۷۶، نماینده این شهر در مجلس شده بود، اما بلافاصله با پیروزی خاتمی، برای حضور در وزارت علوم، از نمایندگی کنار رفت.

عبدا… نوری وزیر کشور خاتمی هم نماینده مجلس پنجم بود که رهبری فراکسیون اقلیت (مجمع حزب‌ا…) را بر عهده داشت. در روزهای پایانی مجلس ششم هم، در زمانی که نمایندگان متحصن مجلس ششم قصد استعفای دسته جمعی و اعتراضی داشتند، حسین مرعشی برای تصدی ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از نمایندگی مجلس استعفا کرد. البته در آن زمان برخی نمایندگان معترض به روند تایید صلاحیت‌ها، در نهایت موفق شدند در صحن علنی استعفای خود را مطرح کنند.

از دیگر استعفاهای مشهور در تاریخ مجلس، استعفای شرع‌پسند نماینده قم در مجلس سوم بود که در انتقاد به اتفاقات بعد از درگذشت امام خمینی، از نمایندگی کرج استعفا داد. البته مجلس در این سال‌ها انواع استعفاهای اعتراضی بوده که عموماً فرصت طرح در صحن علنی مجلس را پیدا نکردند. اعتراض روح‌الله حسینیان به علی لاریجانی، استعفاهای مکرر نمایندگان اصفهان و خوزستان بر سر مسأله آب و… از مشهورترین استعفاهای نمایندگان مجلس بوده است. البته در این میان، استعفای علی مطهری در سال ۹۰ فرصت طرح در مجلس را پیدا کرد، اما با مخالفت نمایندگان روبه‌رو شد. مقام معظم رهبری در یک سخنرانی مشخصاً نمایندگان را از حضور در دولت منع کرده بود و گفته بود این درست نیست که نمایندگان به محض ورود به مجلس آماده می‌شوند که جایی پست دولتی بگیرند.

پروژه ناکام رجایی‌سازی

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خاورمیانه و بحرانی خطرناک‌تر از جنگ‌» به بررسی تغییرات آب و هوایی در خاورمیانه پرداخت و نوشت: پایگاه خبری فارین پالیسی در گزارشی به مساله حاد بودن اثرات و تبعات بحران تغییرات آب و هوایی بر کشورهای منطقه خاورمیانه پرداخته و به طور خاص به این موضوع اشاره کرده که مواجهه دولت‌ها و ملت‌های این منطقه با مشکلاتی نظیر جنگ، تحریم‌های غربی و عدم کفایت در امر حکمروایی، عملاً موجب خواهد شد تا بحران مذکور (بحران تغییرات آب و هوایی)، ابعاد و پیامدهای گسترده‌تری را به خود بگیرد.

فارین پالیسی در این رابطه می‌نویسد: «تابستان سال جاری میلادی، شماری از کشورهای زیبا و دیدنی منطقه خاورمیانه با گرمایی بی‌سابقه رو به رو شدند. در این دوره: درجه حرارت هوا به نحو قابل توجهی در کشورهای خاورمیانه‌ای افزایش یافت، خشکسالی تشدید شد، آتش سوزی‌های گسترده‌ای در جنگل‌ها اتفاق افتاد و شهرهای مختلف خاورمیانه‌ای گرمای غیر قابل تحملی را تجربه کردند. در ماه ژوئن سال جاری میلادی، کویت درجه حرارت ۵۳.۲ درجه سانتیگراد را به ثبت رساند. این در حالی است که کشورهایی نظیر عمان، امارات متحده عربی و عربستان نیز درجه حرارتی بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد را به ثبت رساندند. یک ماه بعد، درجه حرارت هوا در عراق به ۵۱.۵ درجه سانتیگراد افزایش یافت و ایران نیز رکورد ۵۱ درجه سانتیگراد را به ثبت رساند.

بدتر از همه این است که این آمارها تازه شروعِ ماجرا و یک روند هستند. منطقه خاورمیانه دو برابر میانگین جهانی گرم‌تر می‌شود و پیش بینی می‌شود که تا پایان سال ۲۰۵۰ میلادی، بر خلافِ ارزیابی‌های دانشمندان که نهایتاً گرم شدنِ ۱.۵ درجه ایِ این منطقه را پیش بینی کرده‌اند (پیش بینی که تا حد زیادی خط قرمزِ زندگی در خاورمیانه نیز ارزیابی شده است)، تا ۴ درجه سلسیوس گرم‌تر خواهد شد.

بانک جهانی می‌گوید که "تغییرات شدید آب و هوایی در خاورمیانه تبدیل به امری عادی خواهد شد و این منطقه با چهار ماه آفتابِ سوزان در طول هر سال مواجه خواهد شد". بر اساس آنچه انستیتو ماکس پلانک" آلمان گفته است: "بسیاری از شهرهای منطقه خاورمیانه امکان دارد تا قبل از قرن جاری میلادی، به معنای واقعی کلمه غیرقابل سکونت شوند و منطقه خاورمیانه که عمیقاً با مشکلاتی نظیر جنگ و درگیری‌های فرقه‌ای مواجه است، به احتمال فراوان از کمترین آمادگی جهت مقابله با بحران‌های اینچنینی که کلیت آن را تهدید می‌کنند برخوردار است".

پروژه ناکام رجایی‌سازی

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جان تازه برجام‌» به بررسی لزوم بازگشت به برجام و مذاکره و بررسی مجدد FATF پرداخت و نوشت: بیش از هفتاد روز از آخرین دور مذاکرات غیرمستقیم ایران و امریکا در وین گذشته است. آخرین دور مذاکرات ایران و کشورهای امضاکننده برجام، ازجمله امریکا، سی‌ام خرداد ماه سال جاری در وین برگزار شد که البته به نتیجه نهایی نیز منجر نشد. هرچند بسیاری از مقامات ایران و دیگر کشورها اعلام کرده بودند مذاکرات در مراحل نهایی است و تنها چند گام به احیای برجام باقی مانده است اما با داغ شدن تنور انتخابات در ایران، این مذاکرات عملاً متوقف شد تا سکان امور به دست دولت سیزدهم و سید ابراهیم رییسی سپرده شود.

وقفه در مذاکرات هسته‌ای در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از کشورهای امضاکننده برجام و همچنین تحلیلگران بر این عقیده‌اند که این وقفه به هیچ عنوان به نفع احیای برجام نیست. اخیراً نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه جدید ایران اعلام کرده است که «درباره موضوع هسته‌ای و مذاکرات وین فکر می‌کنم اولین اشتباه امریکایی‌ها این است که گاهی در مصاحبه‌ها اعلام می‌کنند پیشنهادات ما برای همیشه روی میز نخواهد ماند یا اگر ایران در وین مذاکره نکند ما گزینه‌های دیگر داریم؛ این حرف‌ها تکراری و خسته‌کننده است که همواره می‌زنند.»

امیرعبداللهیان اخیراً در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت «من خیلی سفت به طرف مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا گفتم امریکایی‌ها تا یاد نگیرند مودبانه با ملت بزرگ ایران صحبت کنند از ادبیات تهدید هیچ نتیجه‌ای نخواهند گرفت و اگر بخواهند این ادبیات را ادامه دهند پیام سازنده‌ای برای دولت جدید نیست.» هرچند امیر عبداللهیان اعلام کرد که «ایران از مذاکره‌ای که منطق برای آن حاکم باشد استقبال می‌کند و حتماً به دنبال فرار از میز مذاکره نیست.» اما در عین حال در خصوص وقفه در از سرگیری مذاکرات گفت: «طرف مقابل خودش این درک را دارد که یک پروسه دو تا سه ماهه زمان می‌برد که دولت جدید مستقر شود و برنامه‌ریزی برای هرگونه تصمیم داشته باشد.» در آن‌سو اما امریکا که در واقع طرف اصلی مذاکرات هسته‌ای محسوب می‌شود اعلام کرده مذاکرات هسته‌ای در وین نمی‌تواند به صورت نامحدود ادامه داشته باشد.

علاوه بر این رابرت مالی نماینده دولت جو بایدن در امور ایران با «تحریک‌آمیز خواندن» گام‌های اخیر ایران در مورد برنامه هسته‌ای گفته که این اقدامات نشان می‌دهد توافق هسته‌ای دیگر معنایی ندارد و فرصتی برای دستیابی به بازگشت به برجام وجود نخواهد داشت. اشاره رابرت مالی به گام ایران در آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی، افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌سازی و اعمال محدودیت بر بازرسی بازرسان آژانس است. به نظر می‌رسد که یکی از گره‌های اصلی مذاکرات در وین مساله تضمین دادن امریکا به ایران برای عدم خروج از برجام در دولت‌های آینده است؛ مساله‌ای که امریکایی‌ها اعلام کرده‌اند قادر به انجامش نیستند.

مساله دیگر تحریم‌های جدیدی است که فراتر از برجام توسط دولت ترامپ علیه ایران اعمال شده و ایران معتقد است که این تحریم‌ها نیز با هدف تاثیرگذاری بر برجام و تضعیف این توافق انجام شده و آنها نیز باید برداشته شوند اما امریکایی‌ها بر این عقیده‌اند که این تحریم‌ها ربطی به مفاد برجام ندارد. برای مثال ایران خواستار لغو کلیه تحریم‌های اعمال شده از سوی امریکا از جمله تحریم‌ها علیه سپاه و گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت ایران در منطقه و تحریم‌های اعمال شده علیه برنامه موشکی شده است.

پروژه ناکام رجایی‌سازی

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پروژه ناکام رجایی‌سازی» به بررسی انتقاد به تشابه سازی از شخیصت های سیاسی پرداخت و نوشت: زمانی که محمود احمدی‎‌نژاد، در سال ۸۴ کاندیدای ریاست‌جمهوری شد، ستاد انتخاباتی او برای معرفی این کاندیدای گمنام که تا قبل از شهرداری‌اش در تهران، کمتر کسی اسمش را شنیده بود، از یک نام بزرگ و ملی استفاده کرد: «شهید رجایی…» و بدین‌سان احمدی‌نژاد در تبلیغات رسمی، «رجایی زمانه» و «رجایی دوم» معرفی شد! در تبلیغات انتخاباتی‌اش هم حامیانش شعار می‌دادند: «احمدی رجایی دیگر است!». اصولگرایان گویا از عاقبت رابطه خود با احمدی‌نژاد و سرانجام این رفتار خود درس نگرفته‌اند که دوباره شروع به تشابه‌سازی کرده‌اند. همان زمان صدای عاتقه صدیقی، همسر شهید رجایی، بابت این سوءاستفاده از نام همسرش درآمده و گفته بود کارهای احمدی‌نژاد هیچ شباهتی به همسرش ندارد اما گوش شنوایی وجود نداشت. حالا روزنامه کیهان رئیسی را به مالک اشتر و حداد عادل او را به شهید رجایی تشبیه کرده است. این درحالی است که به‌لحاظ پیش‌بینی تشابه عملکردی و نه تقدس‌سازی، برخی از منتقدان معتقدند که از قضا رئیسی می‌تواند حکم دولت سوم احمدی‌نژاد را داشته باشد!

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، در واکنش به توصیفات و تشبیهات شکل‌ گرفته پیرامون رئیس دولت سیزدهم گفت: در حقیقت اعتقاد من این است امکان دارد افرادی که دولت فعلی را به این و آن تشبیه می‌کنند، متملق و چاپلوس باشند و برای اینکه بخواهند برای خودشان جایگاه پیدا کنند، یک حرف‌هایی بزنند که نه مصلحت آقای رئیسی در آن است و نه مصلحت جامعه».

ابراهیمی ضمن اشاره به سابقه تشابه رؤسای دولت‌ها به شهید رجایی گفته است: «بنابراین باید با واقعیت‌ها برخورد کرد. در مورد احمدی‌نژاد هم یک عده‌ای از همین افراد شایعه کردند که چه می‌بینیم و چه می‌بینیم و نظایر این حرف‌ها. اینها یا افرادی متملق و چاپلوس هستند یا افرادی هستند که خلاصه اهل تخیل و این صحبت‌ها هستند، در غیر این صورت کسی که واقع‌بین باشد، چنین صحبت‌هایی را نمی‌گوید. ضمن اینکه آقای رئیسی هم از این مقدس‌بازی یا تقدس ایجاد کردن بیزار است. … من معتقدم این افراد قطعاً متملق و چاپلوس هستند و چنین افرادی همیشه در جامعه بوده‌اند و قداست‌هایی را ایجاد می‌کردند که واقعیت ندارد.... لذا نظر بنده این است که این بافندگی‌ها نه به مصلحت جامعه و نه مصلحت مردم است. درواقع خوب نیست مرتب مردم را به دنبال مواردی بیندازند که واقعیت ندارد».

پروژه ناکام رجایی‌سازی

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مهار غول گرانی با انضباط مالی در بودجه‌نویسی و اجرا» نوشت: بررسی قیمت برخی کالاهای اساسی و مهم نشان می‌دهد که قیمت اغلب کالاهای اساسی از تیرماه ۱۳۹۹ تا تیرماه ۱۴۰۰ رشد قابل توجهی داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، برنج پاکستانی باسماتی از تیرماه ۱۳۹۹ تا تیر ماه ۱۴۰۰ در مجموع ۲۷.۴ درصد افزایش قیمت داشته است و از هر کیلوگرم ۱۹۳ هزار و ۷۹۴ ریال در تیرماه ۹۹ به هر کیلوگرم ۲۴۶ هزار و ۹۳۸ ریال در تیرماه ۱۴۰۰ رسیده است. برنج تایلندی نیز ۷۹.۳ درصد افزایش قیمت داشته است و از هر کیلوگرم ۸۸ هزار و ۷۵۴ ریال در تیرماه ۹۹ به ۱۵۹ هزار و ۱۳۳ ریال در تیرماه ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، برنج طارم اعلا در بازه زمانی تیرماه ۹۹ تا تیرماه ۱۴۰۰ در مجموع ۳۹.۴ درصد و برنج داخلی هاشمی درجه یک در همان بازه زمانی ۳۹ درصد افزایش قیمت یافته است. شکر سفید که در تیرماه ۹۹ هر کیلوگرم آن به قیمت ۸۳ هزار و ۳۱ ریال بوده در تیرماه ۱۴۰۰ به ۱۳۴ هزار و ۱۵۴ ریال افزایش یافته است و به این ترتیب قیمت این محصول ۶۱.۶ درصد افزایش داشته است.

هر کیلوگرم گوشت گوساله و گوشت گوسفندی نیز در بازه زمانی یاد شده به ترتیب ۴۹.۹ درصد و ۳۴.۴ درصد افزایش قیمت داشته است.
گوشت مرغ تازه نیز از هر کیلوگرم ۱۶۷ هزار و ۸۰۴ ریال در تیرماه ۱۳۹۹ با ۵۷.۶ درصد افزایش در تیرماه ۱۴۰۰ به ۲۶۴ هزار و ۴۷۷ ریال رسیده است.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی هم اظهار کرد که در دو هفته گذشته قیمت پنیر ۴۰۰ گرمی ۳۸ درصد افزایش یافته است. به گفته قاسم‌علی حسنی، پیش از این قیمت مصرف‌کننده پنیر در بسته‌بندی ۴۰۰ گرمی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود که اکنون با افزایش ۳۸ درصدی، قیمت این محصول خوراکی به ۲۰ هزار تومان افزایش یافته است. براین اساس هر کیلو گرم پنیر ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان افزایش یافته است.

پروژه ناکام رجایی‌سازی

کد خبر 518968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.