فراخوان سوگواره عکس عاشورایی در شیراز

نخستین دوره سوگواره ملی عکس عاشورایی «راه دل» در شیراز با هدف استفاده‌ مؤثر از ظرفیت هنر در گسترش فرهنگ غنی عاشورایی و اربعین حسینی همچنین ارزش نهادن به تلاش‌ها و جلوه‌های زیبای عزاداری سرور و سالار شهیدان در شرایط شیوع ویروس کرونا فراخوان داد.

به گزارش ایمنا، دبیر نخستین دوره سوگواره ملی عکس عاشورایی «راه دل» چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: معاونت فرهنگی شهرداری شیراز و سازمان بسیج هنرمندان استان فارس با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز، حوزه هنری استان، بسیج رسانه استان و معاونت فرهنگی نهاد نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه شیراز، نخستین دوره از سوگواره ملی عکس «راه دل» را برگزار می کنند.

امین برنجکار افزود: سوگواره عاشورایی و اربعین حسینی «راه دل» روایتی مصور و عاشقانه است از عزاداری هایی که راه دل را می پیمایند، مسیر عاشقانه پیاده روی و زیارت اباعبدالله الحسین (ع)، که با توجه به گسترش کرونا در سال های گذشته، عاشقان اهل بیت (ع)، این راه عاشقانه را با دل خود طی کردند، سوگواره «راه دل»، یادآور جلوه ها و زیبایی های عزاداری های عاشورایی و اربعینی عاشقان حسینی قبل از گسترش بیماری کرونا و بعد از آن است که علی رغم محرومیت عاشقان حسینی (ع) از پیاده روی و زیارت اربعین، این راه را با دل خود طی می کنند.

برنجکار با اشاره به موضوعات سوگواره عاشورایی و اربعینی «راه دل»، افزود: این سوگواره با هدف نشر و گسترش فرهنگ عاشورایی و گرامیداشت خاطرات دلنشین اربعین و جلوه ها و زیبایی های عزاداری در نقاط مختلف کشور از جمله استان فارس و مسیر پیاده روی اربعین حسینی و حضور میلیونی و پرشور زائران و عاشقان حسینی (ع) در عزاداری های ایام محرم و صفر در پیاده روی اربعین حسینی در سال های گذشته قبل از شیوع کرونا و همچنین عزاداری سرور و سالار شهیدان (ع) و روضه های دلنشین خانگی در نقاط مختلف کشور با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در زمان شیوع کرونا است و در ۲ بخش استانی و بخش ملی برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه فراخوان این سوگواره هم گفت: ارسال آثار برای عموم آزاد است و انتخاب آثار به‌صورت تک عکس است و هر عکاس مجاز به ارسال هفت تک عکس در بخش ملی و هفت تک عکس در بخش استانی (متمرکز بر جغرافیای استان فارس و شهر شیراز) ارسال کند. همچنین عکاسانی که ساکن استان فارس نیستند اما در آرشیو آثار خود دارای عکس‌هایی از عزاداری ایام عاشورا و اربعین از استان فارس و شهر شیراز هستند، امکان ارسال آثار در بخش استانی این سوگواره را دارند.

برنجکار با اشاره به اینکه عکس های بخش استانی (که متعلق به استان فارس و شهر شیراز هستند) می توانند توسط هنرمندان ملی عکاسی شده باشند و حضور هنرمندان ملی در این بخش مغتنم است، افزود: از آنجا که بخش استانی و ملی دارای شباهت موضوعی هستند، تفاوت اصلی در تعداد آثار راه یافته به نمایشگاه محسوب می شود.

وی افزود: برگزار کننده، تمام حقوق چاپ و نشر آثار اعم از دیجیتال یا چاپ ورقی و برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و نمایش در فضای مجازی را برای خود محفوظ می دارد.

وی با اشاره به اینکه آثار باید با فرمت JPEG و سایز ضلع بزرگ حداقل ۲ هزار پیکسل با کیفیت ۳۰۰ dpi با حجم حداقل ۲ مگابایت ارسال شوند، افزود: آثار باید مستند باشند و از هرگونه دستکاری با نرم افزارهای رایانه ای یا حک و اصلاحی که جنبه مستند بودن عکس را مخدوش می‌سازد اجتناب شود.

برنجکار با یادآوری این مطلب که هنرمندان عکاس باید آثار خود را در فرمت عنوان شده به آدرس ایمیل rahedelfest@gmail.com ارسال کنند و به همراه آثار ارسالی یک فایل ورد شامل مشخصات عکاس، توضیحات زمان و مکان تهیه هر عکس قید می شود، در صورت عدم ارسال این فایل ورد مسئولیت حذف آثار هنرمند بر عهده وی خواهد بود، تاکید کرد: به منظور بررسی آثار توسط هیات داوران در جلسه داوری و جلوگیری از تضییع حق هر یک از عکاسان، شایسته است اطلاعات EXIF همراه تصاویر حذف نشود و فایل Word توضیحات حتماً ارسال شده باشد.

وی گفت: عکاسانی که آثارشان برای نمایشگاه انتخاب می شود و باید فایل اصلی اثر را با بالاترین کیفیت در مدت زمان اعلام شده به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند.

برنجکار تاکید کرد: نفرات اول تا سوم به ترتیب مبلغ ۳۰، ۲۰ و ۱۵ میلیون ریال به همراه لوح سوگواره دریافت می کنند و به هر اثر راه یافته سه میلیون ریال حق التالیف به همراه گواهینامه معتبر تعلق می گیرد.

دبیر سوگواره گفت: هیئت داوران از مجتبی حیدری، امیر سبوکی، امیر حسامی نژاد، میلاد پناهی و عادل عزیزی تشکیل شده است و محسن تورع، شیواالسادات عطاران، محمدهادی خسروی، محمدهادی حدادی نژاد، امین ملک زاده، ایمان دهداری و حمیدرضا سوداگر به عنوان هیات اجرایی و اطلاع رسانی این سوگواره فعالیت دارند.

برنجکار با اشاره به تقویم زمانی سوگواره، گفت: آخرین مهلت ارسال آثار ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۰ است و داوری آثار تا ۲۹ شهریورماه انجام می شود و روز سی ام شهریور ماه هم نتایج اعلام انجام می شود و ۲ مهرماه هم در آستانه اربعین حسینی، نمایشگاه افتتاح خواهد شد.

وی گفت: علاقمندان برای اطلاع از فراخوان به آدرس صفحه اینستاگرام سوگواره «راه دل» به آدرس Soogvare_rahedel مراجعه کنند؛ به سوالات از طریق پیام مستقیم در صفحه اینستاگرامی سوگواره صورت می‌گیرد.

برنجکار اظهار کرد: در ایام فراخوان این سوگواره کارگروه‌ها و وبینارهای ملی تخصصی آموزشی با موضوع عکاسی مستند آیینی بصورت رایگان برای عموم علاقمندان با تمرکز بر بررسی آثار عکاسان برتر این حوزه و با ارائه اساتید و داوران تخصصی این سوگواره برگزار خواهد شد که این وبینارهای تخصصی در جهت اهداف سوگواره و کمک به عکاسان و هنرمندان در انتخاب بهتر آثار جهت ارسال و همچنین آموزش و ارتقاء سطح هنری عکاسان ارائه خواهد شد.

وی اضافه کرد: نمایش آثار این سوگواره با اجرای جدید بصورت گالری محیطی در سنگ‌فرش گذر عفیف آباد شیراز خواهد بود و نحوه اجرای نمایشگاه با توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی و جلوگیری از ازدحام در محیط بسته، در فضا و محیط باز خواهد بود.

کد خبر 518908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.