مقایسه گوشی شیائومی Redmi Note 8 Pro و سامسونگ Galaxy A51+ لیست جزئیات

خرید گوشی موبایل برای خیلی از کاربران کار بسیار مشکلی است. مقایسه تلفن‌های همراه از نظر دوربین، سخت افزار، صفحه نمایش، طراحی و باتری می تواند به کاربران کمک کند تا انتخاب خوبی داشته باشند. در این مطلب دو گوشی پرفروش شیائومی Redmi Note 8 Pro و سامسونگ Galaxy A51 مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها گوشی‌های پرچمدار به شدت قیمت بالایی دارند و تقریباً اغلب کاربران تمایل به هزینه‌های چندین میلیون تومانی برای خرید این گوشی‌های هوشمند را ندارند؛ بنابراین خیلی از کاربران به دنبال گوشی‌های میان رده و خوش ساختی هستند که بتوانند کیفیتی نزدیک به گوشی‌های پرچمدار را داشته باشند و در عین حال از قیمت مناسب‌تری هم برخوردار باشد. در ادامه به بیان مشخصات و مقایسه میان رده گوشی شیائومی Redmi Note 8 Pro با گوشی سامسونگ Galaxy A51 پرداخته خواهد شد.

مقایسه Redmi Note 8 Pro و Galaxy A51 از نظر دوربین

Galaxy A51

Xiaomi Redmi Note 8 Pro

دوربین اصلی

۴۸ مگاپیکسل

۶۴ مگاپیکسل

لنز اولتراواید

۱۲ مگاپیکسل

هشت مگاپیکسل

سنسور تشخیص عمق

پنج مگاپیکسل

دو مگاپیکسل

لنز ماکرو

پنج مگاپیکسل

دو مگاپیکسل

دوربین سلفی

۳۲ مگاپیکسل

۲۰ مگاپیکسل

سامسونگ برای Galaxy A51 چهار دوربین با کیفیت در نظر گرفته است. دوربین اصلی این گوشی از حسگر جدید ۴۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند که در پشت لنزی با دیافراگم f/2.0 قرار گرفته است. دوربین فوق عریض هم دچار پیشرفت‌هایی شده و به جای استفاده از حسگر هشت مگاپیکسلی، مجهز به حسگر ۱۲ مگاپیکسلی است که دیافراگم f/2.2 و زاویه دید ۱۲۳ درجه‌ای را در اختیار دارد.

دوربین سنجش عمق بدون تغییر مانده و از سنسور پنج مگاپیکسلی نسل قبلی استفاده کرده که روی آن لنزی با دیافراگم f/2.2 قرار دارد. با این حال مورد اصلی که متمایز کننده Galaxy A51 با نسل قبلی است، دوربین ماکرو است که برای اولین بار بین محصولات سامسونگ استفاده شده است. این دوربین نیز مشابه دوربین سنجش عمق از حسگر پنج مگاپیکسلی استفاده می‌کند که لنزی با دیافراگم f/2.4 دارد و امکان فوکوس روی سوژه‌ها از فاصله سه الی پنج سانتی متر را در اختیار کاربر می‌گذارد. علاوه بر این چهار دوربین سامسونگ برای عکس‌های سلفی از لنز ۳۲ مگاپیکسلی استفاده کرده است.

مقایسه گوشی شیائومی Redmi Note 8 Pro و سامسونگ Galaxy A51+ لیست جزئیات

شیائومی Redmi Note 8 Pro دارای دوربین چهارگانه است. بهترین دوربین این مجموعه دوربین اصلی است که از سنسور ۶۴ مگاپیکسلی سامسونگ ISOCELL Bright GW1 استفاده می‌کند که این سنسور در مقایسه با سنسور ۴۸ مگاپیکسلی به کار رفته در Redmi Note 7 Pro است. حسگر ۱/۱.۷ اینچی Redmi Note 8 Pro دارای پیکسل‌هایی با اندازه ۰.۸ میکرون است که دیافراگم آن f/1.9 است و با استفاده از فیلتر چهار به یک، می‌تواند عکس‌هایی با رزولوشن ۱۶ مگاپیکسل و پیکسل‌های ۱.۶ میکرونی به ثبت برساند.

بعد از دوربین اصلی، دوربین فوق عریض این گوشی مشابه نمونه به کار رفته در Redmi Note 8 است، از حسگر هشت مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱.۱۲ میکرونی با دیافراگم f/2.2 استفاده می‌کند و فاقد فوکوس خودکار است. در نهایت دو دوربین دیگر در ترکیب چهارگانه این گوشی وجود دارد که یکی از آن‌ها برای عکاسی ماکرو کاربرد داشته و دیگری صرفاً برای سنجش عمق به کار گرفته خواهد شد و هر دوی آن‌ها از حسگر دو مگاپیکسلی بهره می‌برند. سنسور دوربین ماکرو، دارای پیکسل‌های بزرگ ۱.۷ میکرونی با دیافراگم لنز آن، f/2.4 است. همچنین Redmi Note 8 Pro برای عکس‌های سلفی از دوربین ۲۰ مگاپیکسلی بهره برده است.

مقایسه Redmi Note 8 Pro و Galaxy A51 از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

Galaxy A51

Xiaomi Redmi Note 8 Pro

چیپست

Exynos 9611

Mediatek Helio G90T

پردازنده گرافیکی

Mali-G72 MP3 GPU

Mali-G76 MC4 GPU

سیستم عامل

اندروید ۱۰

اندروید ۱۰

رابط کاربری

One UI 2.5

MIUI 11

تنوع حافظه

۶۴/۴، ۱۲۸/۴و ۱۲۸/۶

۶۴/۶، ۱۲۸/۶ ،۱۲۸/۸ و ۲۵۶/۸

تراشه‌ای که در قلب گوشی شیائومی Redmi Note 8 Pro به کار رفته است، تراشه Helio G90T شرکت Mediatek است که در ساخت آن از فرآیند ۱۲ نانومتری استفاده شده است و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. شش هسته آن از نوع Cortex-A55 با فرکانس کاری دو گیگاهرتزی است و دو هسته آن از نوع Cortex-A76 با فرکانس کاری ۲.۰۵ گیگاهرتزی است. پردازنده گرافیکی به کار رفته در این گوشی Mali-G76 MC4 است که در این تراشه به عنوان واحد پردازشگر گرافیکی در نظر گرفته شده است. Redmi Note 8 Pro در دو نسخه رم شش و هشت گیگابایتی عرضه شده است، که دارای حافظه داخلی ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی است و برای ارتقا حافظه از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند که اسلات مشترک با سیم کارت دارد.

در سمت مقابل تراشه Exynos 9611 در گوشی Galaxy A51 به کار رفته که با فرآیند ۱۰ نانومتری تولید شده است و از تراشه‌های اختصاصی شرکت سامسونگ است. پردازنده مرکزی این تراشه هشت هسته‌ای بوده و از چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A73 با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز تشکیل شده است. پردازنده گرافیکی به کار رفته در این تراشه Mali-G72 MP3 است که وظیفه تجزیه و تحلیل داده‌های گرافیکی را بر عهده دارد همچنین این گوشی از نظر رم شامل نسخه‌های چهار، شش و هشت گیگابایتی است که حافظه داخلی با ظرفیت‌های ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی را ارائه می‌دهد. علاوه بر این از اتصال حافظه جانبی نیز پشتیبانی می‌کند.

مقایسه گوشی شیائومی Redmi Note 8 Pro و سامسونگ Galaxy A51+ لیست جزئیات

هر دوی این گوشی‌ها از نظر نرم افزاری از نسخه اندروید ۱۰ پشتیبانی می‌کنند، هر کدام از گوشی‌ها با رابط کاربری مخصوص به شرکت تولید کننده خود به بازار عرضه شده است به این ترتیب Galaxy A51 از رابط کاربری One UI 2.5 و Redmi Note 8 Pro از رابط کاربری MIUI 11 استفاده می‌کند.

مقایسه Redmi Note 8 Pro و Galaxy A51 از نظر صفحه نمایش

Galaxy A51

Xiaomi Redmi Note 8 Pro

نوع نمایشگر

Super AMOLED

IPS

سایز

۶.۵ اینچ

۶.۵۳ اینچ

رزولوشن

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰

تراکم پیکسلی

۴۰۷ پیکسل در هر اینچ

۳۹۵ پیکسل در هر اینچ

سامسونگ برای گوشی Galaxy A51 صفحه نمایش Super AMOLED با وضوح تصویر ۲۴۰۰×۱۰۸۰ و اندازه ۶.۵ اینچی را در نظر گرفته است. این صفحه نمایش امکان پخش فیلم و تجربه بازی‌های(+full HD) +FHD را به کاربران می‌دهد و تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود ۴۰۵ پیکسل در هر اینچ می‌رسد که مقدار تراکم پیکسلی عالی برای نمایشگری ۶.۵ اینچی خواهد بود.

Redmi Note 8 Pro دارای صفحه نمایش ۶.۵۳ اینچی و وضوح تصویر ۲۳۴۰×۱۰۸۰ از نوع IPS LCD است و تراکم پیکسلی آن چیزی حدود ۳۹۵ پیکسل در هر اینچ است، همچنین صفحه نمایش این گوشی به اندازه کافی روشن و درخشان است و طیف وسیعی از رنگ‌ها را به نمایش می‌گذارد.

صفحه نمایش هر دو گوشی کیفیت بسیار خوبی در تولید روشنایی دارد و کاربر به راحتی با تنظیم شدت روشنایی آن‌ها بر روی ۹۰ درصد در محیط‌های کاملاً باز و تحت تابش نور می‌تواند محتوای روی صفحه نمایش را مشاهده کند. در مجموع بدون شک بهره‌مندی از صفحه نمایش خوب یکی از ویژگی‌های اصلی و مثبت هر دو گوشی A51 و Note 8 Pro است. بر روی صفحه نمایش گوشی Note 8 Pro یک لایه شیشه محافظ گوریلا گلس پنج نصب شده است در حالی که صفحه نمایش Galaxy A51 از گوریلا گلس سه استفاده می‌کند. علاوه بر این صفحه نمایش Galaxy A51 حدود ۸۷.۴ درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته است و صفحه نمایش Redmi Note 8 Pro هم حدود ۸۴.۹ درصد از کل مساحت پنل جلوی گوشی را در بر می‌گیرد.

مقایسه گوشی شیائومی Redmi Note 8 Pro و سامسونگ Galaxy A51+ لیست جزئیات

مقایسه Redmi Note 8 Pro و Galaxy A51 از نظر طراحی ظاهری

Galaxy A51

Xiaomi Redmi Note 8 Pro

ابعاد

158.5x73.6x7.9 میلی‌متر

161.4x76.4x8.8 میلی‌متر

وزن

۱۷۲ گرم

۲۰۰ گرم

صدای استریو

ندارد

ندارد

هر دو گوشی Galaxy A51 و Redmi Note 8 Pro از ظاهر زیبا و چشم نوازی برخوردار است، اما سبک طراحی آنها خیلی مشابه و یکسان نیست. نماینده سامسونگ بدنه‌ای با ابعاد 158.5x73.6x7.9 میلی متری دارد و وزن آن به چیزی در حدود ۱۷۲ گرم می‌رسد، اما نماینده شیائومی بدنه‌ای با ابعاد 161.4x76.4x8.8 میلی متر و وزنی معادل ۲۰۰ عرضه شده است؛ بنابراین گوشی ردمی Note 8 Pro بزرگ‌تر و سنگین‌تر از Galaxy A51 است. از نمای رو به رو دو گوشی تقریباً زبان طراحی یکسانی دارد، اما سبک طراحی قاب پشت آنها متفاوت است.

قاب پشت گوشی Galaxy A51 از جنس پلاستیک ساخته شده است و این مسئله منجر به افزایش حساسیت قاب پشت آن در برابر تماس با اشیای نوک تیز و خراشیدگی است، اما شیائومی نیز برای ساخت Redmi Note 8 Pro از پلاستیک استفاده کرده است و قاب پشتی را با یک لایه شیشه گوریلاگلس پنج پوشانده و بدین ترتیب مقاومت آن در برابر خراشیدگی را تقویت کرده است. این موضوع برتری محسوسی برای نماینده شیائومی خواهد بود.

مقایسه گوشی شیائومی Redmi Note 8 Pro و سامسونگ Galaxy A51+ لیست جزئیات

مقایسه Redmi Note 8 Pro و Galaxy A51 از نظر باتری

Galaxy A51

Xiaomi Redmi Note 8 Pro

ظرفیت

چهار هزار میلی‌آمپر

چهار هزار ۵۰۰ میلی‌آمپر

فست شارژ

۱۵ وات

۱۸ وات

باتری که سامسونگ برای تأمین انرژی Galaxy A51 در نظر گرفته است از نوع لیتیوم پلیمری بوده و ظرفیت آن چهار هزار میلی آمپر ساعتی است. با توجه به اندازه نمایشگر این محصول و سایر ویژگی‌های آن، ظرفیت چهار هزار میلی‌آمپر این باتری بازده عالی دارد، همچنین دارای قابلیت پشتیبانی از شارژ سریع ۱۵ واتی است که باعث شده گوشی با سرعت بهتری شارژ شود.

با استفاده معمولی از این گوشی حدود یک روز این باتری دوام می‌آورد. شیائومی نیز برای گوشی Redmi Note 8 Pro باتری از نوع لیتیوم پلیمری با ظرفیت چهار هزار ۵۰۰ میلی آمپر ساعتی در نظر گرفته شده است، این باتری می‌تواند حدود یک روز و نیم دوام بیاورد. یکی از امتیازهای این گوشی شارژ ۱۸ واتی است که باعث شده باتری آن را به صورت سریع شارژ شود.

جمع‌بندی کلی از تفاوت شیائومی Redmi Note 8 Pro و سامسونگ Galaxy A51

تا اینجا به مقایسه Redmi Note 8 Pro با Galaxy A51 از نظر کیفیت دوربین، هر کدام از این دو گوشی دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود است. Galaxy A51 دارای سرعت بیشتر و دوربین بهتر است در حالی که Redmi Note 8 Proدارای، صفحه نمایش بزرگ‌تر، حافظه رم بیشتر و باتری قدرتمند تراست، اما در نهایت این شما هستید که با توجه به مزایا و معایبی که از دو گوشی در این مقایسه به آن‌ها اشاره شد باید تصمیم خود را برای انتخاب یکی از آن‌ها با توجه به نیازتان بگیرید.

کد خبر 518821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.