چالش تعیین اثربخشی واکسن‌ها/واکسن‌های معروف مقابل «دلتا» چند درصد تاثیرگذار است؟

جهش‌های جدید ویروس کرونا و کاهش اثربخشی برخی از واکسن‌ها روی سویه‌های اخیر، دانشمندان را بر آن داشته که بررسی‌های بیشتری روی اثربخشی واکسن‌ها بر جهش دلتا داشته باشند، نکته قابل تأمل این است که هنوز نمی‌توان با قطعیت میزان اثربخشی واکسن را اعلام کرد.

به گزارش ایمنا، با توجه به اینکه گونه دلتا ویروس کرونا مسری‌تر است پس با قدرت بیشتری به سلول‌های میزبان ریه متصل می‌شود و تأثیر پاسخ‌های آنتی بادی مونوکلونال را کاهش می‌دهد؛ شیوع این سویه باعث نگرانی محققان و متخصصان شده و از آنجایی که این گونه در چندین کشور شیوع پیدا کرده است از افراد درخواست شده است اقدامات پیشگیرانه را بیش از پیش رعایت کنند؛ از سویی دیگر جهش‌های جدید ویروس کرونا و کاهش اثربخشی برخی از واکسن‌ها روی سویه‌های اخیر، دانشمندان را بر آن داشته که بررسی‌های بیشتری روی اثربخشی واکسن‌ها بر جهش دلتا داشته باشند؛ نکته قابل توجه این گزارش این موضوع هست که واکسن‌های موجود علیه همه‌گیری در بازه‌های زمانی متفاوت اثربخشی‌های مختلف نشان داده و درباره هیچ واکسنی نمی‌توان به قطعیت ایمنی ناشی از دریافت آنها را تخمین زد. با توجه به تحقیقات محدود تا کنون، تلاش برای تعیین اثربخشی هر واکسن در برابر نوع دلتا همچنان یک چالش بزرگ است، بنابراین امکان تغییر داده‌هایی که در این گزارش به آنها پرداخت شده وجود دارد:

افراد آلوده به دلتا ۱۲۶۰ برابر ویروس بیشتری در بینی خود در مقایسه با نسخه اصلی ویروس کرونا دارند

نوع دلتا که اولین بار در هند شناسایی شد همچنان نگران کننده است. در بسیاری از کشورها جمعیت واکسینه نشده قابل توجه است و ثابت شده است که گونه دلتا می‌تواند نسبت بالاتری از افراد واکسینه شده را نسبت به نسل قبلی خود آلوده کند. WHO دلتا را به عنوان یک نوع نگرانی طبقه بندی می‌کند، بدین معنا که ثابت شده است قابلیت انتقال را افزایش داده، باعث بیماری‌های شدیدتر می‌شود یا از مزایای واکسن‌ها و درمان‌ها می‌کاهد. به گفته شین کروتی، ویروس شناس در مؤسسه ایمونولوژی لا ژولا در سن دیگو، ابرقدرت دلتا بسیار قابل انتقال است؛ محققان چینی نیز دریافتند افراد آلوده به دلتا ۱۲۶۰ برابر ویروس بیشتری در بینی خود در مقایسه با نسخه اصلی ویروس کرونا دارند. برخی از تحقیقات ایالات متحده نشان می‌دهد که بار ویروسی در افراد واکسینه شده مبتلا به دلتا با افرادی که واکسینه نشده‌اند برابر است، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

بر اساس اطلاعات موجود، موارد ابتلاء به کووید ۱۹ در ایالات متحده در حال افزایش است و نوع دلتا در هر ۵۰ ایالت شناسایی شده، نوع دلتا در حال حاضر مسئول بیش از ۹۸ درصد از عفونت‌های جدید کروناویروس در ایالات متحده است و در پی شیوع آن شمار افرادی بستری در بیمارستان‌ها به میزان قابل توجهی افزایش یافته؛ مانند انواع جهش‌های قبلی، نوع دلتا در بسیاری از کشورهای جهان گسترش یافته و از مهمترین آنها انگلیس است که در حال حاضر شیوع گونه دلتا در این کشور مسئول حدود ۹۹ درصد موارد جدید است. بر اساس داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، میانگین موارد روزانه کووید ۱۹ در این کشور بیش از ۱۵۰ هزار مورد است.

ایمنی فایزر در برابر دلتا به ۴۲ درصد نزول می‌کند

طبق پژوهش جدیدی که اخیراً منتشر شده، واکسن کرونا فایزر به اندازه کافی در برابر سویه دلتا بدن فرد را ایمن نمی‌کند. این تحقیق اثربخشی واکسن‌های mRNA را از دی ۹۹ تا تیر ۱۴۰۰ را بررسی کرده که نشان می‌دهد تمام واکسن‌ها می‌توانند از علائم شدید کووید ۱۹ جلوگیری کنند، اما اثربخشی آن‌ها روی دلتا کمتر از گونه‌های قبلی است. در این مطالعه از تست پی‌سی‌آر برای بررسی ابتلای افراد به کووید ۱۹ در چندین ایالت آمریکا استفاده شد. در این بین، ۳۵,۹۰۲ نفر دو دوز واکسن مدرنا و ۳۷,۵۷۳ نفر دو دوز واکسن فایزر تزریق کرده بودند و نتایج حاصل از بررسی آنها نشان داد که واکسن مدرنا ۸۶ درصد و فایزر ۷۶ درصد از ابتلاء به این بیماری جلوگیری کرده؛ همچنین واکسن مدرنا ۹۱.۶ درصد از بستری شدن بیمار، ۹۳.۳ درصد از انتقال به آی‌سی‌یو و ۱۰۰ درصد از مرگ جلوگیری کرده است. با این حال داده‌های مربوط به تیرماه ۱۴۰۰ همزمان با شیوع چشمگیر سویه دلتا در ایالات متحده، محققان را نگران کرده؛ محققان در پژوهش‌های اخیر خود در این ماه دریافتند، اثربخشی فایزر تا ۴۲ درصد و مدرنا تا ۷۶ درصد کاهش یافته، با توجه به شیوع دوباره ویروس کرونا در ایالات متحده و در شرایطی که تقریباً ۴۳۰ میلیون دوز واکسن در این کشور تزریق شده و بیش از ۱۷۱ میلیون نفر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، به خوبی می‌توان کاهش اثربخشی واکسن‌ها را درک کرد؛ نوع دلتا در حال حاضر مسئول بیش از ۹۸ درصد از عفونت‌های جدید کروناویروس در ایالات متحده است و افزایش شمار بستری‌ها در بیمارستان حاکی از آن است که ایمنی واکسن‌ها در برابر گونه دلتا افت می‌کند. وبسایت هلث‌لاین به تازگی در گزارشی نوشته اثربخشی واکسن فایزر از ۴۲ درصد تا ۹۶ درصد متغیر است؛ با این حال مطالعات دیگری برای تعیین اثربخشی واکسن فایزر صورت گرفته:

اثربخشی واکسن فایزر از ۴۲ درصد تا ۹۶ درصد متغیر است.

مطالعه یک:

بر اساس تحلیلی که توسط «Public Health England» انجام شد، دو دوز واکسن فایزر به نظر می‌رسد حدود ۸۸ درصد در برابر بیماری‌های علامتی ایمنی ایجاد می‌کند و تا ۹۶ درصد مانع بستری شدن در اثر ابتلاء به گونه دلتا می‌شود. همین مطالعه نشان داد که واکسن تقریباً ۸۰ درصد در پیشگیری از عفونت از نوع دلتا مؤثر است. دانشمندان پس از تجزیه و تحلیل ۱۴ هزار فرد مبتلا به عفونت کرونا که ۱۶۶ نفر از آنها در بیمارستان بستری بودند به این نتیجه رسیدند. بر اساس این مطالعه، واکسن‌ها در برابر عفونت دلتا اثر محافظتی داشتند و موارد بستری در بیمارستان به علت دریافت واکسن به صورت خفیف‌تری دچار گونه دلتا شده بودند. بهداشت عمومی انگلیس همچنین داده‌های دنیای واقعی را در ماه مه به اشتراک گذاشت که اهمیت دوز دوم واکسن را به خوبی نشان می‌داد تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد، یک دوز واحد واکسن فایزر تنها حدود ۳۳ درصد محافظت در برابر بیماری‌های علامتی را ارائه می‌دهد.

مطالعه ۲

بر اساس داده‌های یک منبع معتبر که در مجله نیچر منتشر شده بیانگر آن است که تزریق یک دوز از واکسن‌های دو دوزی مانند فایزر و آسترازنکا به سختی محافظت ایجاد می‌کند. با این حال، محققان همچنین اعلام کردند افرادی که دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند، حفاظت بیشتری در برابر عفونت با نوع دلتا داشته‌اند، به طوری که محققان میزان اثربخشی آنها را ۹۵ درصد تخمین زده‌اند. این مطالعه همچنین نشان داد افرادی که قبلاً دچار کرونا شده‌اند ممکن است مجدد به نوع دلتا آلوده شوند.

مطالعه ۳

در همین حال، یک مطالعه در کانادا نشان داد که دو دوز واکسن کووید ۱۹ به همان خوبی اه در برابر گونه انگلیسی محفاظت ایجاد کرد، در برابر گونه دلتا نیز عمل می‌کند. این مطالعه که هنوز دقیقاً مورد بررسی قرار نگرفته همچنین نشان داد، واکسن فایزر پس از ۱۴ روز ۸۷ درصد ایمنی ایجاد می‌کند.

این مطالعه نشان داد که واکسن Pfizer-BioNTech حدود ۸۷ درصد مؤثر است ۱۴ روز پس از دوز مصرفی.

مطالعه ۴

یک مطالعه در «ScotlandTrusted Source» نیز نتایج مشابهی پیدا کرد. به گفته محققان، واکسن فایزر محافظت خوبی در برابر نوع دلتا ارائه می‌دهد و ۱۴ روز پس از دریافت دوز دوم، ۷۹ درصد اثربخشی را نشان می‌دهد.

مطالعه ۵

یک مطالعه در رژیم صهیونیستی نشان داد، واکسن فایزر محافظت بالایی ندارد، همانطور که قبلاً تخمین زده شده بود؛ رژیم صهیونیستی با جمعیت کم بیشترین میزان تزریق واکسن فایزر را داشته است.

مطالعه ۶

مطالعه‌ای که اثربخشی واکسن را در هند تجزیه و تحلیل کرد، نشان داد که واکسن فایزر پس از دو دوز ۸۸ درصد در برابر نوع دلتا مؤثر بوده است. با این حال، اثربخشی پس از یک دوز واکسن به میزان قابل توجهی پایین‌تر و تقریباً ۳۶ درصد بود.

مطالعه ۷

یک مطالعه در ایالات متحده که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته، نشان می‌دهد اثربخشی واکسن فایزر در برابر نوع دلتا کاهش یافته است. داده‌ها نشان می‌دهد که واکسن در ماه ژوئیه ۴۲ درصد در برابر عفونت علامتی با نوع دلتا محافظت می‌کند، در حالی که در اثربخشی واکسن در ژانویه بیش از ۷۶ درصد بود.

مطالعه ۸

یک مطالعه دانشگاه آکسفورد در مورد تأثیر نوع دلتا بر اثربخشی واکسن کووید ۱۹ نشان داد، دو دوز واکسن فایزر یا آسترازنکا هنوز در برابر عفونت فعلی محافظت خوبی ایجاد می‌کند، اما این محافظت ظرف سه ماه کاهش می‌یابد. این مطالعه نشان داد که اثربخشی واکسن واکسن فایزر پس از ۹۰ روز از دوز دوم به ۷۵ درصد کاهش می‌یابد، در حالی که دو هفته پس از دوز دوم ۸۵ درصد بوده و این رویه بیشتر در افراد بالای ۳۵ سال مشهود بود. این مطالعه هنوز مورد بازبینی قرار نگرفته است.

مطالعه ۹

یک منبع معتبر که به عنوان «HEROES-RECOVER» شناخته می‌شود، نشان داد اثر واکسن در جلوگیری از عفونت علامت‌دار و بدون علامت با نوع دلتا از بیش از ۹۰ درصد به ۶۶ درصد کاهش یافته است. این مطالعه در دنیای واقعی بیش از چهار هزار نفز ار نیروی کادر درمان ایالات متحده را آزمایش کرد.


گسترده‌ترین جامعه آماری؛ رژیم صهیونیستی اعلام کرد اثربخشی فایزر با شیوع دلتا تنها ۳۹ درصد است

از بین همه مطالعاتی که بر روی اثربخشی فایزر صورت گرفته، گسترده‌ترین جامعه آماری به اسرائیل تعلق داشته است. رژیم صهیونیستی اواخر ماه میلادی گذشته (ژوئیه) اعلام کرد: واکسن کووید ۱۹ فایزر با شیوع دلتا فقط ۳۹ درصد مؤثر است؛ بر اساس گزارش جدید وزارت بهداشت اسرائیل، واکسن فایزر / بایون‌تک در اسرائیل که نوع دلتا سویه غالب است، فقط ۳۹ درصد مؤثر بوده است.

منبع: فارس

کد خبر 518776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.