آلودگی پلاستیکی، تهدید جدی برای گونه‌های جانوری مهاجر

سازمان ملل در گزارش جدیدی هشدار داد که زباله‌های پلاستیکی، تهدید جدی‌تری برای گونه‌های جانوری مهاجر در آب‌های آسیا و اقیانوسیه هستند.

به گزارش ایمنا به نقل از ژاپن تایمز، در گزارش سازمان ملل متحد در مورد منطقه آسیا و اقیانوسیه آمده است: از دلفین‌های در حال انقراضِ آب شیرین و گرفتار در تورهای ماهیگیریِ رهاشده گرفته تا فیل هایی که در میان زباله ها به دنبال غذا می‌گردند، تمام این گونه‌های مهاجر جزء آسیب پذیرترین حیوانات در برابر آلودگی‌های پلاستیکی هستند و لازم است برای کاهش زباله و پسماند و حفظ حیات این جانداران، اقدامات بیشتری انجام شود.

مواد پلاستیکی حتی به دورترین و بکرترین نقاط کره زمین نفوذ کرده و ذرات کوچک در بدن ماهی‌ها و در عمیق ترین حفره‌های اقیانوسی مشاهده شده و یخ های دریای قطب شمال را نیز در بر گرفته است.

گزارش کنوانسیون سازمان ملل متحد در زمینه حفاظت از گونه‌های مهاجر حیوانات وحشی (CMS) بر تاثیر مواد پلاستیکی بر گونه‌های آب شیرین در رودخانه‌ها و حیوانات و پرندگان خشکی متمرکز شده است که به گفته محققان، معمولاً قربانیانِ بحران زباله نادیده گرفته می شوند.

گفته می شود که این موجودات با محیط‌های مختلف از جمله مناطق صنعتی و آلوده مواجه می شوند و احتمالاً بیشتر در معرض مواد پلاستیکی و آلاینده‌های مرتبط قرار دارند.

محققان برآورد کرده اند که ۸۰ درصد از مواد پلاستیکی که به اقیانوس‌ها راه پیدا می‌کنند از خشکی منشاء می‌گیرند و رودخانه‌ها نقش مهمی در انتقال زباله به دریا دارد.

منبع: ایسنا

کد خبر 518562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.