استراتژی‌هایی کارآمد برای احیای فضاهای عمومی

فضاسازی یکی از مهم‌ترین جنبش‌های چند دهه اخیر بوده که منجر به احیا و طراحی دوباره بسیاری از خیابان‌ها در سراسر شهرهای جهان شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که شیوه‌های متعددی برای افزایش نشاط فضاهای عمومی و کارآمدی هر چه بیشتر آن‌ها وجود دارد که در این بین می‌توان به رنگ‌آمیزی، دیوارنگاری، نصب مبلمان شهری و پارکلت‌ها اشاره کرد. ایجاد چنین فضاهایی می‌تواند به گرد هم آمدن بیشتر ساکنان یک شهر کمک کند، اتحاد بین آن‌ها را افزایش دهد و شور دوباره‌ای برای مناطق شهری به ارمغان آورد. امروزه بسیاری از مدیران شهری در گوشه و کنار دنیا تلاش می‌کنند به فضاسازی در شهرها بپردازند تا از این طریق نه تنها در افزایش ارتباطات اجتماعی بین شهروندان کمک کنند بلکه فضاهای کمتر استفاده شده شهرها را احیا کنند و بیشترین استفاده را از آن‌ها به ویژه در عصر افزایش جمعیت و کمبود فضا ببرند. پرسشی که در اینجا ممکن است ذهن افراد بسیاری را درگیر کند اینکه چگونه می‌توان فضاهای عمومی را به بهترین شکل ممکن احیا کرد؟

استراتژی‌هایی کارآمد برای احیای فضاهای عمومی

در پرداختن به این امر مهم، توجه به نیازهای ساکنان هر منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که بدون شک از یک شهر به دیگری تفاوت زیادی دارد به عنوان مثال در یک منطقه ممکن است مردم به فضاهای سبز بیشتری نیاز داشته باشند حال آنکه برای مردم ساکن در محله‌های دیگر، ایجاد زمین‌های بازی برای کودکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. توجه به این واقعیت همراه با اعمال استراتژی‌هایی که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته می‌شود به احیای فضاهای عمومی در بهترین شکل ممکن منجر خواهد شد.

نقش خلاقیت در احیای فضاهای عمومی

مدیران شهری و حتی ساکنان هر منطقه می‌توانند تنها از طریق خلاقیت و با صرف کمترین بودجه ممکن، بیشترین تغییرات را در یک محله یا خیابان به وجود آورند به عنوان مثال استفاده از رنگ یا چسب‌های نواری رنگی یکی از بهترین شیوه‌ها برای جداسازی مسیرهای دوچرخه‌سواری و محل تردد وسایل نقلیه موتوری در خیابان‌ها به حساب می‌آید که امروزه در بسیاری از نقاط دنیا ترویج یافته است. از سوی دیگر، افزایش آثار هنری نظیر دیوارنگاری‌ها می‌تواند به جذب مردم در یک منطقه و گرد هم آمدن آن‌ها کمک کند و به افزایش نشاط شهروندی منجر شود.

استراتژی‌هایی کارآمد برای احیای فضاهای عمومی

افزودن امکانات بیشتر به فضاهای عمومی

امکاناتی نظیر مبلمان یکی از مهم‌ترین انگیزه‌ها برای جذب مردم به گرد هم آمدن در فضاهای عمومی و تماشای چشم‌اندازهای اطراف به شمار می‌رود به عنوان مثال در کلانشهر بنگلور هندوستان پارکی به نام Cubbon وجود دارد که طی چند سال اخیر دستخوش تغییرات زیادی شده و در آن، فضاسازی به بهترین شکل ممکن انجام گرفته است. در واقع پارک Cubbon نیازهای مختلف مردم را برآورده می‌کند به این صورت که بخش‌هایی از آن به نشستن مردم روی نیمکت‌ها اختصاص یافته و این در حالی است که در قسمت‌هایی از این فضای سبز اعجاب‌انگیز نیز بازدیدکنندگان می‌توانند زیراندازهای خود را پهن کنند و در زیر سایه درختان گرد هم‌آیند.

استراتژی‌هایی کارآمد برای احیای فضاهای عمومی

بهره‌گیری بیشتر از پوشش‌های سبز

شکی نیست که ساکنان هر شهر، مناطقی با بیشترین فضاهای سبز و در عین حال کمترین آلودگی را برای بازدید برمی‌گزینند. چنانچه مدیران شهر به ایجاد فضاهای سبز هر چند کوچک در شهرها بپردازند آنگاه، شور مردم برای حضور در آن‌ها بیشتر می‌شود که این امر به سهم خود می‌تواند مزایای بسیاری نیز برای شهر داشته باشد. مردم سراسر دنیا اغلب مایل هستند در مسیرهایی با بیشترین درخت، پوشش گیاهی و هوای پاک قدم بزنند و از تنفس هوای سالم در آنجا نهایت استفاده را ببرند. در واقع پوشش سبز و کاشت درختان یکی از امکانات ویژه شهری به حساب می‌آید که می‌تواند در افزایش نشاط شهروندی مؤثر واقع شود و ارتباطات بین آن‌ها را محکم‌تر کند ضمن اینکه ایجاد آن‌ها، نسبت به سایر امکانات عمومی شهری کمترین هزینه و زحمت را دارد.

استراتژی‌هایی کارآمد برای احیای فضاهای عمومی

جذب هنرمندان به بهبود فضاسازی شهری

بشر ذاتاً به سمت هنر و هنرمند گرایش پیدا می‌کند بنابراین پیاده‌سازی ایده‌های هنری در فضاهای عمومی می‌تواند در گرد هم آوردن ساکنان در آن‌ها نقش مهمی ایفا کند. مدیران شهری در بسیاری نقاط دنیا از هنرمندان دعوت می‌کنند به دیوارنگاری یا اجرای هنر خود به شیوه‌های متعدد در فضاهای عمومی بپردازند و از این طریق، مردم را به حضور در این مکان‌ها سوق دهند. این یکی از بهترین شیوه‌های فضاسازی شهری محسوب می‌شود که می‌تواند حتی مؤثرتر از سایر استراتژی‌های مذکور به افزایش نشاط شهروندی منجر شود.

استراتژی‌هایی کارآمد برای احیای فضاهای عمومی

کد خبر 518430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.