مزایای اقتصادی شهرهایی با بیشترین قابلیت پیاده‌روی

افزایش پیاده‌راه‌ها مزایای بسیاری برای شهر و شهروندان دارد با این حال به نظر می‌رسد که اخیرا بعد رونق اقتصادی آن بیش از همه، مدیران را به ایجاد چنین فضاهایی در مناطق شهری سوق داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه برنامه‌ریزان شهری در تلاش هستند هر چه بیشتر از قبل مالکیت فضاهای عمومی را از وسایل حمل و نقل عمومی بازستانند و در اختیار مردم قرار دهند. این اقدام به شیوه‌های مختلفی صورت می‌گیرد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش پیاده‌راه‌های شهری اشاره کرد. در پیاده‌راه‌ها تنها عبور و مرور مردم یا دوچرخه‌سواران مجاز است و هیچ گونه وسیله نقلیه موتوری حق تردد از طریق آن‌ها را ندارد. وجود چنین فضاهایی ضمن افزایش نشاط شهروندی، بهبود سلامت جسمی و روانی مردم و کاهش انتشار گازهای آلاینده و به تبع اثرات اقلیمی و آلودگی هوا می‌تواند به رشد اقتصاد در شهرها کمک کند. در ادامه به برسی بعد اقتصادی افزایش پیاده‌راه‌ها در شهرها پرداخته می‌شود.

مزایای اقتصادی شهرهایی با بیشترین قابلیت پیاده‌روی

افزایش پیاده‌راه‌ها و رونق مراکز تجاری

بدون شک زمانی که مردم به صورت پیاده در مناطق شهری به عبور و مرور بپردازند فرصت بیشتری برای بازدید از مراکز تجاری خواهند داشت که این امر به سهم خود می‌تواند آن‌ها را به خرید از این فروشگاه‌ها سوق دهد و به رونق قابل توجه اقتصاد در آن‌ها منجر شود. گزارشات حاکی است که در پورتلند، بزرگ‌ترین شهر ایالت اورگن در ایالات متحده آمریکا، مردم ۲۰ درصد کمتر از سایر شهرهای آمریکایی به تردد از طریق وسایل نقلیه موتوری می‌پردازند که همین امر باعث شده است رونق اقتصاد محلی تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در سال افزایش یابد.

مزایای اقتصادی شهرهایی با بیشترین قابلیت پیاده‌روی

بسیاری از محققان بر این باور هستند که هر چه یک شهر از پیاده‌راه‌های بیشتر و متراکم‌تری برخوردار باشد فروشگاه‌ها و بازارهای کوچک بیشتری در آن گسترش می‌یابد که این امر افزایش تنوع محصولات و خدمات، خرید و فروش مستقل، اشتغال محلی و فعالیت بیشتر شرکت‌های نوپا را در پی دارد و به رونق بیشتر اقتصاد محلی نیز منجر می‌شود علاوه بر این از بعد روانی مردم در مکان‌هایی تمایل به خرید بیشتر دارند که تعداد بیشتری از افراد در آن منطقه حضور دارند و پیاده‌راه کردن خیابان‌ها یکی از راهکارهایی است که می‌توان با افزایش تردد عابران پیاده، میزان خرید را افزایش داد.

بالا رفتن ارزش املاک در نزدیکی پیاده‌راه‌ها

بدیهی است که مسیرهای پیاده‌روی نه تنها در ارتقای سلامت جسمی و روحی ساکنان یک منطقه کمک می‌کند، بلکه در افزایش ارزش املاک آن نیز نقش مهمی بر عهده دارد در واقع هر چه تعداد پیاده‌راه‌های یک منطقه شهری بیشتر باشد، خرید و فروش نیز در آن بیشتر انجام می‌شود، خدمات محلی و ارائه محصولات با کیفیت بیشتری صورت می‌گیرد فرصت‌های شغلی افزایش می‌یابد که همه این مولفه‌ها در افزایش ارزش املاک سهیم است به عنوان مثال در لان کاستر کالیفرنیا، افزایش پیاده‌راه‌ها در مرکز شهر منجر به سرمایه‌گذاری ۱۳۰ میلیون دلاری در بخش خصوصی و بازده اقتصادی ۲۷۳ میلیون دلاری در شهر شده است.

مزایای اقتصادی شهرهایی با بیشترین قابلیت پیاده‌روی

رونق صنعت گردشگری در شهرهای دوستدار عابر پیاده

منتقدان شهری چنین استدلال کرده‌اند که گردشگری یک شهر تا حد زیادی تحت تأثیر زیرساخت‌های آن قرار می‌گیرد به طوری که هر چه رفت و آمد برای مسافران راحت‌تر و ایمن‌تر باشد، جهانگردان بیشتری برای بازدید از جاذبه‌ها راهی آن می‌شوند. علاوه بر این، در شهرهای دوستدار عابر پیاده، مسیرهای پیاده‌روی اغلب در نزدیکی جاذبه‌های شهر و بناهای تاریخی آن احداث می‌شود که همین امر به سهم خود در افزایش گرایش مسافران به بازدید از این مکان‌ها نقش مهمی بر عهده دارد.

توسعه اقتصادی در مناطق اطراف پیاده‌راه‌ها

بسیاری از فعالان جوان نسل‌های امروزی نگرش‌هایی متفاوت با نسل‌های گذشته در زمینه مسکن دارند به عنوان مثال بسیاری از آن‌ها بر این باور هستند که اجاره کردن خانه بسیار معقول‌تر از خرید آن است یا اینکه سکونت در شهرهای کوچک‌تر با امکان پیاده‌روی و چرخه‌سواری می‌تواند فرصت‌های اقتصادی بیشتری در اختیار آن‌ها قرار دهد تا اینکه بخواهند در مناطقی با تراکم جمعیت بالا، خیابان‌های وسیع اما مملو از خودروها و ترافیک‌های سنگین و فضاهای عمومی با ایجاد کمترین فرصت تفریحی سکونت گزینند. امروزه صرف نظر از سن یا نسل، اغلب مردم تمایل دارند در مناطقی سکونت گزینند که امکان فعالیت‌های بیرون از منزل را برای آنان فراهم آمده است و پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری شیوه غالب تردد در آن‌ها محسوب می‌شود چرا که به توسعه اقتصادی در این مکان‌ها منجر می‌شود.

مزایای اقتصادی شهرهایی با بیشترین قابلیت پیاده‌روی

شواهد حاکی است که جوامع استراتژیک در جستجوی یافتن فرصت‌هایی جهت افزایش امکان پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری میان شهروندان هستند چرا که می‌دانند وجود چنین مسیرهایی تمام ساکنان را صرف نظر از سن و توانایی جسمی به سمت فضاهای عمومی و بازارها روانه می‌کند که این امر به سهم خود می‌تواند در بهبود وضعیت اقتصادی شهر مؤثر واقع شود.

افزایش سرمایه‌گذاری در شهرها

کمپانی‌های خصوصی اغلب مایل هستند در مناطقی با بیشترین پیاده‌راه سرمایه‌گذاری کنند چرا که از گرایش مردم به اشتغال و خرید و فروش در این مناطق آگاه هستند. برنامه‌ریزان محلی منهتن در آمریکا، تنها با صرفه بودجه‌ای حدود ۱۱۵ میلیون دلار یکی از مسیرهای راه‌آهن قدیمی را به یک پارک خطی تبدیل کردند که به عنوان پیاده‌راهی محبوب مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد. احداث این فضای سبز زیبا هر ساله بیش از پنج میلیون گردشگر را راهی نیویورک می‌کند، به اشتغال ۱۲ هزار نفر منجر شده، هر ساله کسب درآمدی بیش از دو میلیارد دلاری در بخش‌های خصوصی اطراف را در پی داشته و در نهایت، ارزش املاک اطراف را به بیش از دو برابر افزایش داده است.

مزایای اقتصادی شهرهایی با بیشترین قابلیت پیاده‌روی

کد خبر 518385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.