چگونه از کودکان در برابر کرونا دلتا محافظت کنیم؟

سویه‌های جدید ویروس کرونا از جمله دلتا، به گفته پزشکان همه گروه‌های جمعیتی از جمله کودکان و نوجوانان را نیز درگیر می‌کنند، اما چگونه باید از آنها در برابر این سویه ها محافظت کرد؟

‌به گزارش ایمنا، کرونا دلتا که از خرداد سال جاری در کشور شیوع یافت، بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، نخستین بار در هند شناسایی شد.

این جهش که به گفته برخی متخصصین علوم پزشکی با افزایش قدرت عفونی‌زایی، درصدد بقا و سازگاری با سیستم بدن انسان است، برخلاف سویه چینی، انگلیسی و آفریقایی، می‌تواند همه گروه‌های جمعیتی از جمله کودکان را درگیر و در برابر برخی واکسن‌ها نیز مقاومت کند.

این سویه به طور معمول با گیجی و خواب آلودگی، فشار و درد در قفسه سینه، اسهال و استفراغ، دردهای شکمی، تنگی نفس و کاهش سطح هوشیاری همراه شده و در کودکان و نوجوانان باعث تب شدید و سرفه‌های پی در پی می‌شود.

مهرداد روانشاد دکتری ویروس‌شناسی پزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره این سویه گفت: ویروس کرونا با گذشت زمان و تکثر در جوامع انسانی دچار موتاسیون (جهش) و تغییر می‌شود. این تغییرات در قسمت اتصال ویروس به سلول میزبان بیشتر است، زیرا ویروس کرونا در صدد سازگار شدن با بدن انسان است.

وی افزود: در واقع ویروس کرونا با تغییر ساختار به دنبال تشدید قدرت عفونی‌زایی بوده و به دنبال این هدف در کشورها با اقوام و ملل متعدد تغییر شکل می‌دهد.

وی توضیح داد: سویه جدید دلتا هم با افزایش قدرت بیماری‌زایی همه گروه‌های جمعیتی از جمله کودکان و نوجوانان را درگیر می‌کند. پیش از این جهش، کودکان به عنوان ناقل بی‌علامت، صرفاً بیماری را منتقل می‌کردند، اما ویروس کرونا دلتا علاوه بر بزرگسالان، کودکان و نوجوانان را نیز همراه با علائم بالینی بیماری درگیر خواهد کرد.

قدرت انتقال کرونا دلتا ۱۲ برابر بیشتر از کرونای چینی است

مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در خصوص سویه جدید دلتا و ابتلای کودکان و نوجوانان تصریح کرد: ویروس کرونا دلتا برخلاف سویه چینی وانگلیسی، علاوه بر بزرگسالان، کودکان و نوجوانان را نیز درگیر می‌کند و علائم آن نیز عمدتاً در این گروه جمعیتی شدیدتر است.

وی توضیح داد: علائم این ویروس تقریباً مشابه علائم متعارف کرونا نظیر آب‌ریزش بینی، تب، گلودرد و سردرد است که در این سویه با شدت بیشتری بروز می‌کند.

مردانی ادامه داد: قدرت انتقال و سرایت این ویروس نیز ۱۲ برابر بیشتر از سویه چینی بوده و بنابراین به سرعت انتقال می‌یابد.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص بهبودیافتگان کرونا نیز یادآور شد: بهبودیافتگان کووید ۱۹ به دلیل وجود آنتی‌بادی در بدن، در مقابل این ویروس نیز ایمن و در صورت ابتلاء نیز موارد خفیف بیماری را تجربه خواهند کرد.

چگونه باید از کودکان و نوجوانان در برابر کرونا دلتا محافظت کرد؟

در حال حاضر با گذشت بیش از ۱۸ ماه از شیوع این بیماری، هیچ واکسن تأیید شده‌ای برای کودکان و نوجوانان در زمینه کووید ۱۹ ساخته نشده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عنوان راهکار اصلی پیشگیری از ابتلاء به این بیماری برای تمامی گروه‌های سنی مطرح می‌شود، اما به اعتقاد کارشناسان اجتماعی و روانشناختی رعایت این ضوابط بهداشتی توسط کودکان مستلزم آموزش‌های عملی است.

فربد فدایی عضو انجمن علمی روان‌پزشکان ایران گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا برای کودکان و نوجوانان مستلزم تعیین پاداش برای رفتار صحیح، تنبیه رفتار غلط و همچنین آموزش‌های عملی است.

افزود: در حال حاضر کرونا باید به عنوان یکی از مخاطرات زندگی روزمره انسان به کودکان و نوجوانان به آموزش داده شود؛ به عنوان مثال برای عبور از خیابان کودکان برخی از ضوابط همچون توجه به چراغ زرد و قرمز را آموزش می‌بینند، رعایت اصول بهداشتی مقابله با کرونا نیز باید همانند این اصول آموزش داده شود.

وی تصریح کرد: گاه یک کودک بازیگوش بدون رعایت اصول ایمنی از خیابان گذر می‌کند. این امر حاکی از عدم آموزش مخاطرات این مساله توسط خانواده از طریق تشویق و ارائه پاداش برای رفتار صحیح و همچنین تنبیه و توبیخ رفتار غلط است.

عضو انجمن علمی روان‌پزشکان ایران ادامه داد: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی نیز باید توسط پدر و مادر به صورت عملی نشان داده شود.

چگونه از کودکان در برابر کرونا دلتا محافظت کنیم؟

مقابله با کرونا توسط والدین و الگوبرداری فرزندان

وی تاکید کرد: در واقع اصول بهداشتی مقابله با کرونا باید توسط والدین رعایت شود، زیرا کودکان و نوجوانان از رفتار بیش از گفتار الگوبرداری می‌کنند. همچنین رعایت این ضوابط باید از طریق اعطای پاداش مادی و معنوی نظیر تشویق لفظی، ثبت در دفتر، اهدا هدیه و جایزه تقویت شود.

این متخصص اعصاب و روان با تاکید بر عدم انجام تنبیه بدنی ادامه داد: عدم رعایت این ضوابط نیز می‌تواند با اخراج از جمع خانواده و تحمل تنهایی همراه باشد.

منبع: ایرنا

کد خبر 518158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.