تنش‌زدایی از روابط تهران_ریاض در بغداد

اهداف بزرگ الکاظمی از برگزاری اجلاس بغداد، چالش‌های جدید صنعت برق کشور و سخنان رهبر معظم انقلاب در نخستین دیدار هیئت دولت سیزدهم از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز_ یکشنبه هفتم شهریورماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تنش زدایی از روابط تهران - ریاض در بغداد» به بررسی اهداف بزرگ الکاظمی از برگزاری اجلاس بغداد پرداخت و نوشت: نشست بغداد با غایبی بزرگ آغاز به کار خواهد کرد در حالی که نخست وزیر عراق از رهبران کشورهای منطقه و رؤسای جمهور دعوت کرده تا برای شرکت در نشستی منطقه‌ای به پایتخت این کشور بروند، نام بشار اسد را جا انداخته است. این نشست یک مهمان فرامنطقه‌ای هم دارد. امانوئل مکرون از فرانسه به عراق آمده تا حالا که حضور آمریکایی‌ها در خاورمیانه در حال کمرنگ شدن است جای پای خودش را محکم کند.

در یک ماه اخیر بغداد تلاش کرده تا کنفرانسی یک روزه در عراق به راه بیندازد که میزبان مهمترین رهبران منطقه باشد. عراق نیاز دارد تا نقش خود را در خاورمیانه پررنگ‌تر کند. این کشور بعد از دهه‌ها جنگ و درگیری و نابه‌سامانی دنبال احیای روابط خارجی و در پی آن بهبود وضعیت داخلی خود است. الکاظمی که به انتخابات پارلمانی نزدیک شده پیگیر است که نقش عراق به عنوان کشوری مهم و مؤثر در منطقه را ثابت کند اما این مسیر برای او آسان نخواهد بود.

یکی از مهمترین اهداف کشورها برای حضور در عراق و نشست بغداد پیگیری روابط تنش آلود خود با دیگران و بهبود روابط است. فواد حسین وزیر خارجه عراق در سفری که به ایران و عربستان داشت از مقامات ارشد دو کشور دعوت کرد تا به عراق سفر کنند با این حال هر دو کشور در پاسخ به این که کدام‌یک از مقامات خود را به کشور همسایه بفرستند تعلل کردند. هفته گذشته ابتدا عربستان بود که اعلام کرد که نه بن سلمان، ولیعهد و تنظیم کننده سیاست خارجی این کشور بلکه وزیر خارجه به بغداد سفر خواهد کرد. دو روز بعد هم ایران تصمیم مشابهی اتخاذ کرد تا عراق اولین مقصد وزیر خارجه تازه کشورمان باشد.

پیش از این پیش‌بینی می‌شد که عراقی‌ها دنبال آن هستند تا در حاشیه این مراسم بین مقامات ایرانی و عربستانی دیداری برقرار کنند که بتواند زمینه‌ساز آشتی دو کشور شود اما با اعلام اینکه مقامات ارشد ریاض و تهران به این سفر نخواهند رفت، امیدها برای مؤثر واقع شدن این دیدار کاهش یافت.

تنش زدایی از روابط تهران - ریاض در بغداد

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تکرار خاموشی؛ وسط کرونا؟» به بررسی چالش‌های جدید صنعت برق کشور پرداخت و نوشت: وقتی صحبت از افتخار پیشرفت‌های کشور است، مقامات و حتی گزارش‌های رسمی وزارت نیرو از ظرفیت بالای ۸۵ هزار مگاواتی تولید برق کشور خبر می‌دهند اما در عمل تولید برق کشور با کسری ۱۰ هزار مگاواتی مواجه است. موضوعی که به قطعی گسترده برق منجر شده و همچنان برخلاف وعده‌های وزارت نیرو و دولت این قطعی برق به‌صورت پراکنده ادامه دارد. توسعه و پیشرفت هر کشوری وابسته به منابع نیروی پایدار و مداوم است و همه دولت‌ها برای پایدار نگه‌ داشتن میزان این نیرو وظایفی مشخص و روشن دارند و اتفاقاً در همه برنامه‌های توسعه هم وجود داشته است ولی هیچ زمانی برای اجرای آن تلاش نکردند. در کنار این موضوع بخش خصوصی را هم در باتلاق ساخت و مدیریت نیروگاه‌ها فرو بردند و حالا آنها به‌جای ماندن به‌فکر راهی برای فروختن نیروگاه‌ها و خروج از این بخش هستند.

با همه مشکلاتی که گریبان صنعت برق کشور را گرفته، بحث صادرات برق موضوعی است که مورد توجه مسئولان به‌ویژه وزیر جدید نیرو قرار گرفته است. آن‌ هم در شرایطی که مردم و صنایع در خاموشی هستند! تولید برق پایدار شرط اساسی برای توسعه کشور از هر لحاظ است و امروز نمی‌توان توسعه را بدون برق متصور شد. وزیر جدید نیرو دنبال تغییر رویکرد برای صادرات برق نیروگاه‌های برق آبی و مصرف حرارتی‌ها در داخل است و این در شرایطی که تمام برق تولیدی هم کفاف مصرف داخل را نمی‌دهد و اگر قرار باشد در تمام فصول به این شکل باشد پس باید قید روشنایی را زد!

تنش زدایی از روابط تهران - ریاض در بغداد

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سرنوشت FATF همچنان مبهم» به بررسی تغییرات احتمالی در هئیت رئیسه مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت و نوشت: دولت تغییر کرد و با تصمیمات سید ابراهیم رئیسی؛ رئیس جمهوری جدید، تغییرات مهمی هم در ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام به وجود آمد. محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بالاخره بعد از چندین دوره این سمت را ترک کرد و به خواسته دیرین خود یعنی حضور در پاستور رسید. محسن رضایی یکی از مخالفان اصلی و سرسخت مهم لوایح موسوم به اف. ای. تی. اف است. مسئولیت او در مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان دبیر مجمع باعث شده بود تا تصویب این لوایح عملاً به جایی نرسد. طبق گفته متعدد برخی اعضای مجمع مخالفت رضایی باعث شده بود که این لوایح برای بررسی و رأی‌گیری مجدد به صحن مجمع نیاید. برخی هم بارها اعلام کردند که رضایی هر بار رسیدگی به این لوایح را از دستور کار خارج می‌کند.

حالا که رضایی بالاخره از مجمع تشخیص مصلحت نظام کوچ کرده برخی پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است تغییراتی در سرنوشت این لوایح ایجاد شود، اما اینکه چقدر این پیش‌بینی درست است باید برخی شرایط مجمع را در نظر گرفت. از این جهت که در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیروهای مختلف سیاسی حضور دارند، اما بدنه اصلی مجمع تشخیص را نیروهایی تشکیل می‌دهند که معمولاً به سمت جناح اصولگرا گرایش دارند و با هر گونه تصمیماتی که می‌تواند ایران را به سمت همکاری‌های گسترده بین‌المللی سوق دهد مخالف هستند.

همین نیروها در دولت حسن روحانی به‌شدت علیه برجام فعالیت می‌کردند و بارها تلاش کردند تا مانع تصویب نهایی لوایح اف. ای. تی. اف شوند. آن‌ها بیشتر تمرکز خود را بر همکاری با کشورهایی مانند چین و روسیه گذاشته‌اند و حالا که رابطه ایران با این کشورها در وضعیت مناسبی است می‌گویند این روابط برای ایران کافی است و تهران می‌تواند از طریق گسترده کردن روابط خود با این کشورها نیازهای خود را تأمین کند.

تنش زدایی از روابط تهران - ریاض در بغداد

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سرنوشت ملت‌های منطقه به یکدیگر پیوند خورده است‌» به بررسی اظهارات امیر عبداللهیان در اجلاس بغداد پرداخت و نوشت: وزیر خارجه جدید به نمایندگی از ایران در «نشست منطقه‌ای حمایت از عراق» شرکت کرد. روز گذشته حسین امیر عبداللهیان در اولین سفر خارجی خود در سمت جدید در بغداد در نشستی که با حضور مقامات و رهبران و بازیگران منطقه برگزار شد، حضور یافت تا درباره مسائل عراق و فراتر از آن مسائل منطقه و همکاری‌ها و تعاملات لازم در آن، به‌ویژه در حل تنش‌های موجود به گفت‌وگو و رایزنی بنشیند. رئیس‌جمهور مصر، نخست‌وزیر کویت، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، امیر قطر، پادشاه اردن، وزیر خارجه ترکیه، وزیر خارجه عربستان، حاکم دوبی، معاون رئیس و نخست‌وزیر دولت امارات از جمله حاضران در این نشست بودند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، میهمان خاص این نشست از خارج از منطقه بود که درباره تهدید گروه داعش برای کشورهای منطقه تحت‌الشعاع و تسلط طالبان بر افغانستان هشدار داد و گفت: «همه ما می‌دانیم که نباید اقدامات مراقبتی خود را کاهش دهیم، زیرا داعش همچنان با حضور طالبان در منطقه یک تهدید است». رؤسای هیئت‌های شرکت‌کننده در حاشیه این نشست عکس یادگاری هم گرفتند.

امیر عبداللهیان که روز گذشته با استقبال همتای عراقی خود، فواد حسین وارد این کشور شد، پیش از عزیمت به سمت بغداد درباره این نشست که با تلاش عراق شکل گرفته بود، گفت: «ما از هرگونه ابتکار عمل منطقه‌ای مقامات جمهوری عراق که با مشارکت اهل منطقه باشد، استقبال می‌کنیم». وزیر خارجه ایران البته به غایب مهم نشست دیروز هم اشاره کرد: «ما معتقدیم لازم بود از سوریه نیز به‌عنوان همسایه مهم عراق در این اجلاس دعوت به عمل می‌آمد. البته در خصوص امنیت و توسعه پایدار منطقه با رهبری سوریه در تماس و مشورت هستیم و درباره اجلاس بغداد و تأکید بر نقش مهم کشورهای منطقه در هرگونه ابتکار منطقه‌ای با دمشق مشورت مستقیم خواهیم داشت».

فواد حسین پیش‌تر دراین‌باره توضیح داده بود: «مسئله سوریه مسئله‌ای دارای اختلاف است و دست ما نیست، ما روابط خوبی با سوریه داریم و هیچ‌وقت روابط دیپلماتیک خود را با دمشق قطع نکرده‌ایم».

تنش زدایی از روابط تهران - ریاض در بغداد

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نقشه راه دولت مردمی‌» به بررسی سخنان رهبر انقلاب در نخستین دیدار هیئت دولت سیزدهم پرداخت و نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح شنبه در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای دولت جدید، با تأکید بر لزوم استفاده کامل دولت از هر ساعت فرصت گذران خدمت به مردم، تمرکز دولت بر بازسازی «انقلابی، عقلانی و خردمندانه» در همه عرصه‌های مدیریتی کشور را ضروری خواندند و با اشاره به اولویت مسائل اقتصادی، نکات و توصیه‌های مهمی را درباره «مردمی بودن»، «عدالت ورزی»، فساد ستیزی»، «احیای امید و اعتماد مردم» و «انسجام و اقتدار و اشراف دولت» بیان کردند.

ایشان همچنین آمریکا را در صحنه دیپلماسی، گرگی درنده و وحشی خواندند و با اشاره به اوضاع به شدت متأثر کننده افغانستان گفتند: جمهوری اسلامی در همه احوال طرفدار ملت مظلوم و مسلمان افغانستان است و روابط ما با دولت‌ها، به روابط و رفتار آنها با ایران بستگی دارد.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در آغاز سخنانشان همه اعضای دولت را به قدردانی عمیق از توفیق خدمت توصیه کردند و با تشکر از اقدام سریع و به‌موقع مجلس در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ابراز امیدواری کردند تشکیل دولت جدید، سرآغاز مبارکی برای ملت و کشور باشد.

ایشان با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر گفتند: مدت خدمت آن دو بزرگوار کم بود اما در همین مدت نشان دادند که با اخلاص و قصد خدمت به میدان آمده‌اند و از روش‌های مردمی و مجاهدت آمیز استفاده می‌کنند که این برای همه مسئولان درس بزرگی است.

رهبر انقلاب شرایط کشور را دشوار خواندند اما تأکید کردند: اگر تلاش شبانه‌روزی، مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر را همراه توکل و توسل به پروردگار سرمایه خود قرار دهید، قطعاً بر مشکلات فائق خواهید آمد.

رهبر انقلاب افزودند: همان‌گونه که به همه مسئولان گذشته گفته‌ام فرصت چهار سال خدمت به سرعت تمام می‌شود و نباید گذاشت حتی یک ساعت از این فرصت که متعلق به مردم و اسلام است، هدر برود. البته ضمن پرکاری و پشتکار مدام، نباید به خانواده بی‌توجهی شود.

ایشان، حرکت بر ریل انقلاب و ایجاد تحرک انقلابی در همه بخش‌های «مدیریت اقتصادی، سازندگی، خدمت‌رسانی، سیاست خارجی، فرهنگ، آموزش و دیگر بخش‌ها» را ضروری خواندند و در عین حال تأکید کردند: انقلابی بودن حتماً باید با عقلانیت و اندیشه‌ورزی و خردمندی همراه باشد و این شیوه جمهوری اسلامی از آغاز بوده است.
رهبر انقلاب در تبیین نخستین توصیه مهم خود به دولتمردان، به جلوه‌های مختلف «مردمی بودن» اشاره کردند و افزودند: رفتن به میان مردم و گفت‌وگوی بی‌واسطه با آنها از ابعاد بسیار خوب مردمی بودن است که آقای رئیسی دیروز با سفر به خوزستان آن را نشان داد.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای اتخاذ سبک زندگی مردمی، رفتار بی‌تکلف، دوری از اشرافی‌گری و پرهیز از نگاه از بالا به مردم را از دیگر جلوه‌های مردمی بودن برشمردند و گفتند: باید مشکلات و راه‌حل‌ها را با مردم در میان گذاشت و ضمن پرهیز از بیان حرف‌های غیر واقعی و ناامید کردن مردم، از آنها کمک فکری و عملی خواست.

تنش زدایی از روابط تهران - ریاض در بغداد

کد خبر 517877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.