بورس امروز شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شاخص کل تا محدوده یک میلیون و ۶۵۰ هزار واحد مقاومت سنگینی را در پیش روی خود ندارد و به نظر بتواند محدوده مقاومتی یک میلیون ۶۰۰ هزار واحد که مقاومت روانی است به راحتی رد کند، رشد قیمت دلار به بالای ۲۸ هزار تومان محرک رشد شاخص کل خواهد بود.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ شنبه ششم شهریورماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد ۲۵ هزار و ۵۵۵ واحدی به سطح یک میلیون و ۵۷۵ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد ۱۱ هزار و ۱۴۹ واحدی در سطح ۴۶۷ هزار و ۵۰۷ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار رشد ۱.۶۵ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۲.۴۵ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۴۱۰ واحدی به سطح ۲۲ هزار و ۷۲۸ واحد رسید.

بورس امروز شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۱۱۴ هزار و ۴۰۷ و ۸۱ هزار و ۱۸۱ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب چهار میلیارد و ۴۸۷ میلیون و چهار میلیارد و ۴۸۷ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تحلیل تکنیکال شاخص کل

شاخص کل تا محدوده یک میلیون و ۶۵۰ هزار واحد مقاومت سنگینی را در پیش روی خود ندارد و به نظر بتواند محدوده مقاومتی یک میلیون ۶۰۰ هزار واحد که مقاومت روانی است به راحتی رد کند، رشد قیمت دلار به بالای ۲۸ هزار تومان محرک رشد شاخص کل خواهد بود.

بورس امروز شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار مهم

خبر فروش سهام عدالت در هفته جاری تکذیب شد

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با رد خبر منتشر شده مبنی بر آغاز فروش سهام عدالت از روز شنبه اعلام کرد که این موضوع با توجه به شرایط حاکم بر بازار به صورت بلوکی انجام خواهد شد.

سید مهدی پارچینی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: همانگونه که طی مصاحبه قبلی عنوان شد در طی مدت اخیر با ارائه گزارش‌های جذاب توسط شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت، شاهد افزایش تقاضای خرید در این دسته از شرکت‌ها بودیم، از طرفی برخی از دارندگان سهام عدالت اقدام به ثبت تقاضای فروش در سامانه مربوطه کرده بودند.

وی افزود: با توجه به شفاف شدن وضعیت حاکم بر اقتصاد و فضای سیاسی کشور مقرر شد، تا در صورتی که سهامداران قصد بهره‌مندی بیشتر از منافع آتی دارایی‌های خود دارند جهت حفظ منافع این دسته از سهامداران فرصتی به منظور بازنگری درخواست‌های فوق داده شود.

پارچینی در ادامه اظهار کرد: پس از اتمام فرصت اعلامی، در آینده و بسته به شرایط حاکم بر بازار اقدام به واگذاری سهام‌های فوق به صورت بلوکی خواهد شد.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ضمن رد خبر منتشر شده مبنی بر آغاز فروش سهام عدالت از روز شنبه اعلام می‌شود که این موضوع با توجه به شرایط حاکم بر بازار و به صورت بلوکی انجام خواهد شد. وی در پایان افزود: در پایان از فعالین محترم تقاضا می‌شود اخبار مربوط به بازار سرمایه را فقط از مراجع رسمی و متولی امر پیگیری کنند و توجهی به اخبار غیر موثق نداشته باشند.

پس از ۱۲ سال؛ انحصار مجوز کارگزاری هم شکسته شد

هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار پس از ۱۲ سال مجوز تأسیس یک شرکت کارگزاری جدید را صادر کرد و با این اقدام انحصار از تمامی مجوزهایی که از سوی سازمان اعطا می‌شد به طور کامل برداشته شد و دیگر استفاده از واژه انحصار در حوزه صدور مجوزها در بازار سرمایه معنی نمی‌دهد.

حجم صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی به حدود ۵۳۰ «همت» رسید

فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با بیان مطلب بالا، گفت: از این میزان، ۳۷۰ هزار میلیارد تومان به صندوق‌های با درآمد ثابت تعلق دارد. صندوق‌های سهامی نیز ۶۲ هزار میلیارد تومان از این حجم را به خود اختصاص داده‌اند.

اخبار شرکت‌ها

بررسی گزارش ماهانه کمنگنز

در حالی متوسط تولید سال گذشته شرکت هر ماه هفت هزار و ۸۰۰ بوده که در سال جاری برابر هفت هزار و ۳۰۰ تن ثبت شده و رقم تولید مرداد شرکت بر هشت هزار و ۵۰۰ تن استوار است.

شرکت در چهار ماهه فروش ۳۰ هزار تن محصول فروخته بود و در مرداد هم هشت هزار و ۶۰۰ تن فروش گزارش کرده است.

مبلغ فروش شرکت در فروردین ۱۵ میلیارد بوده و در سه ماه بعدی هر ماه ۲۱ میلیارد گزارش شده است. در مرداد فروش عالی ۲۹ میلیاردی را دارد. فروش پنج ماهه شرکت رشد ۸۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ دارد.

نرخ فروش متوسط سال گذشته شرکت هزار و ۱۵۰ تومان برای هر کیلو بوده که در چهار ماه ابتدای سال حوالی دو هزار و ۶۰۰ تومان نوسان داشته و در مرداد سه هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

کمنگنز در مرداد فروش ۲۸.۷ میلیارد تومانی را ثبت کرد که نسبت به فروش ۲۱.۱ میلیارد تومانی در تیر ماه، ۳۶ درصد رشد داشته و رکورد فروش ماهانه شرکت است.

مقدار فروش شرکت هشت هزار و ۲۰۵ تن در تیر و با افزایش پنج درصدی به هشت هزار و ۵۹۲ تن رسیده است. مقدار تولیدات شرکت نیز ۱۶ درصد نسبت به تیر افزایش داشته و به هشت هزار و ۴۵۰ تن رسیده است. نرخ فروش سنگ منگنز دانه بندی شده با ۳۰ درصد افزایش نسبت به تیر، به سه هزار و ۳۴۹ تومان در ازای هر کیلوگرم رسیده است. مجموع فروش شرکت از ابتدای سال مالی تاکنون ۱۱۰.۹ میلیارد تومان رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۸ درصد رشد داشته است. مقدار فروش شرکت در سطح ۳۸ هزار تن ثابت مانده اما تولیدات شرکت ۴.۵ درصد کاهش داشته است.

بررسی گزارش ماهانه چکاپا

شرکت گروه صنایع کاغذ پارس مرداد ماه ۸۱ میلیارد تومان فروش داشت که نسبت به ماه گذشته ۱۳ درصد رشد داشته است.

سال مالی شرکت منتهی به آبان ماه می‌باشد و در مجموع در ۹ ماهه نخست سال مالی جاری ۷۴۱ میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال مالی گذشته ۱۵۱ درصد رشد داشته است. شرکت در مجموع در این ماه ۵۲۴۸ تن محصول به فروش رسانده که نسبت به تیر ماه ۲۴ درصد رشد داشته است.

نرخ فروش محصول کاغذ رول سفید برابر با ۱۸.۵ هزار تومان به ازای هر کیلو بوده است که نسبت به ماه گذشته چهار درصد کاهش یافته است.

بررسی گزارش ماهانه دالبر

دالبر در مرداد فروش ۹۳.۷ میلیارد تومانی را ثبت کرد که نشان از افت ۱۹ درصدی نسبت به تیر دارد. مقدار فروش مرداد شرکت سه هزار و ۱۶۹ هزار عدد از محصولات بود که نسبت به فروش دو هزار و ۸۶۴ هزار عددی تیر، ۱۰ درصد افزایش داشته است.

نرخ فروش میانگین محصولات شرکت ۲۷ درصد و نرخ فروش فرآورده‌های تزریقی ۳۲ درصد نسبت به تیر افت داشته است، مجموع فروش شرکت از ابتدای سال مالی تاکنون به ۴۹۴.۱ میلیارد تومان می‌رسد که نسبت به فروش ۳۲۳.۴ میلیارد تومانی مدت مشابه سال گذشته ۵۳ درصد افزایش داشته است. مقدار فروش شرکت در این مدت ۱۵ هزار و ۱۷۵ هزار از محصولات بوده که این مقدار ۳۵ درصد کمتر از فروش ۲۳ هزار و ۴۰۳ هزار عدد از محصولات در مدت مشابه سال گذشته است. مقدار فروش فراورده‌های تزریقی در این مدت ۴۱ درصد افزایش داشته است.

بازارهای جهانی

در هفته‌ای که گذشت دلار آمریکا تضعیف شد و در معاملات روز جمعه در واکنش به صحبت‌های پاول در گردهمایی جکسون هول، افت شدیدتری را رقم زد. شاخص دلار در هفته گذشته با ۰.۸۷ درصد کاهش به ۹۲.۶۷ واحد رسید که زمینه رشد قیمت کالاها نیز فراهم شد. در حالی که سرمایه گذاران منتظر بودند تا رئیس فدرال رزرو در رابطه با چشم‌انداز سیاست‌های پول صحبت کند اما پاول در رابطه با کاهش حجم خرید اوراق قرضه، سیگنالی به بازار ارائه نداد که همین امر منجر به تضعیف دلار و تقویت طلا شد.

قیمت طلا در ساعات پایانی معاملات در روز گذشته با رشد ۳۵ دلاری به هزار و ۸۱۸ دلار رسید. شاخص تورم PCE آمریکا مطابق با انتظارات ۰.۳ درصد منتشر شد اما شاخص اولیه تولید ناخالص داخلی آمریکا اندکی بدتر از انتظارات و به ۶.۶ درصد رسید. بازار سهام آمریکا با توجه به ادامه دار شدن سیاست‌های انبساطی فدرال رزرو، همچنان در مسیر صعود خود در حال حرکت است.

نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا نیز با رشد همراه شد. نوسانات بازارهای جهانی در هفته گذشته به گونه‌ای بود که به نظر می‌رسید ریسک کرونای دلتا، چندان هم جدی نیست. قیمت نفت تمام افت هفته منتهی به ۲۰ آگوست خود را پس گرفت و با یک صعود قوی به ۷۵.۵۷ دلار رسید. فلزات پایه نیز با رشد قیمتی همراه شدند. سنگ آهن نیز بعد از افت سنگین، رشد ۱۱ درصدی را در هفته گذشته ثبت کرد.

نقشه بازار بورس

بورس امروز شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 517703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.