صالحی: پیشرفت‌های حوزه کوانتوم نویدبخش آینده‌ای بسیار روشن است

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: پیشرفت‌های حاصل‌شده در حوزه کوانتوم طی پنج سال اخیر بسیار ارزنده و قابل تحسین بوده و نویدبخش آینده‌ای بسیار روشن و امیدوارکننده در این زمینه در کشور است.

به گزارش ایمنا، از سازمان انرژی اتمی، مدیران مؤسسات فعال در زمینه فناوری‌های کوانتومی، طی نشستی با حضور در «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی و «جواد کریمی ثابت» رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای به ارائه گزارش عملکرد و پیشرفت فعالیت‌های خود در حوزه فناوری کوانتومی پرداختند.

در این جلسه، آخرین وضعیت حوزه فناوری کوانتوم، برنامه‌های پیش رو و اقدامات حمایتی سازمان در این زمینه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی در این نشست، ضمن تاکید ویژه بر حمایت در خصوص توسعه فناوری‌های کوانتومی در کشور گفت: پیشرفت‌های حاصل‌شده در حوزه کوانتوم طی پنج سال اخیر بسیار ارزنده و قابل تحسین بوده و نویدبخش آینده‌ای بسیار روشن و امیدوارکننده در این زمینه در کشور است.

صالحی ادامه داد: فقدان زیرساخت‌های لازم در حوزه فناوری‌های کوانتومی، نتوانست مانع حرکت پژوهشگران ما در جهت توسعه این بخش شود و این عزیزان با تکیه بر دانش تئوری موجود در این زمینه توانسته‌اند دستاوردهای خوبی داشته باشند.

وی در این نشست، پیشنهادی مبنی بر راه‌اندازی مجله تخصصی علمی بین‌المللی کوانتوم به زبان انگلیسی با حمایت مالی سازمان انرژی اتمی به منظور انعکاس فعالیت‌های مؤسسات کوانتومی کشور مطرح کرد و اظهار داشت: با توسعه هرچه بیشتر فعالیت‌های کوانتومی در کشور، امکان ارتباط مؤسسات کوانتومی و دانشگاه‌ها با مرکز کوانتوم با شرایط بهتری فراهم خواهد شد.

صالحی خواستار تهیه و تدوین آئین‌نامه داخلی جهت هم‌افزایی فعالیت مراکز کوانتومی موجود شد و تصریح کرد: لازم است امکانات و زیرساخت‌های موجود شناسایی و هماهنگی لازم جهت استفاده و بهره‌مندی مناسب دانشجویان سراسر کشور از این امکانات فراهم شود.

در ادامه این جلسه، کریمی ثابت، رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در خصوص آخرین وضعیت و اقدامات انجام شده در حوزه فناوری کوانتوم توضیحاتی ارائه کرد و با اشاره به میزان پایین تعاملات علمی با دانشگاه‌ها که ناشی از فرهنگ رایج در زمینه همکاری و همیاری در کشور است، ابراز داشت: به اشتراک‌گذاری و تعاملات علمی بین جامعه دانشگاهی در کشور بسیار کم است و همین میزان کم نیز به صورت جزیره‌ای بوده و کارآمدی زیادی ندارد.

وی ضمن تقدیر از کمک‌ها و حمایت‌های رئیس سازمان انرژی اتمی برای توسعه فعالیت‌های کوانتومی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۵ به دنبال دستور دکتر صالحی مبنی بر گردهم‌آوری پتانسیل‌های موجود در زمینه فناوری‌های کوانتومی از سراسر کشور، پیگیری جهت جذب و بکارگیری توانمندی‌های موجود در دانشگاه‌ها را شروع کردیم و توانستیم دو مؤسسه در دانشگاه‌های شریف و تهران در حوزه فناوری‌های کوانتومی راه‌اندازی کنیم.

رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای افزود: در ابتدای این مسیر موانع زیادی بر سر راه توسعه فعالیت‌های کوانتومی متصور بودیم ولی ما با تمام توان و با اعتقاد به اهمیت و ضرورت این فناوری جهت افزایش امنیت، افزایش سرعت محاسبات و افزایش دقت به راه خود ادامه دادیم و یک آزمایشگاه مرکزی برای این امر راه‌اندازی و روی تجهیزات موجود سرمایه‌گذاری کرده و به این ترتیب مرکز فناوری کوانتومی ایران متولد شد و امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که گام‌های بسیار خوبی برای جذب مشارکت دانشگاهیان اعم از اساتید مطرح و دانشجویان برگزیده برای فعالیت در حوزه فناوری‌های کوانتومی برداشته‌ایم و این روند با سرعت و کیفیت بسیار مطلوبی در حال پیشرفت روزافزون است.

کریمی ثابت با بیان اینکه پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای با اجرای سیاست درهای باز طی دو سال گذشته توانسته است گام‌های بسیار ارزنده‌ای بردارد و بخش زیادی از امور را برون‌سپاری کند، اظهار کرد: اگر این سیاست در همه زمینه‌ها به‌طور سخاوتمندانه در کشور به اجرا درآید قطعاً آورده خوبی به دنبال داشته و مشوق خوبی برای جذب سرمایه‌گذاران خواهد بود. در این راستا این حوزه طی پنج سال با سرعت و کیفیت خوبی در حال پیشرفت بوده به‌طوری‌که اکنون یک مرکز فناوری کوانتومی در دانشگاه تهران، یک مرکز در دانشگاه شریف و یک مرکز نیز در سازمان انرژی اتمی در حال فعالیت گسترده در این زمینه هستند که این روند بسیار خوب و امیدوارکننده است و چشم‌انداز آینده ما جلب مشارکت سایر دانشگاه‌های کشور در این زمینه است.

در پایان این نشست، مدیرعامل شرکت توسعه و کاربرد فناوری‌های نو، «یاسر عبدی» رئیس مؤسسه علوم و فناوری کوانتومی دانشگاه تهران و «جواد صالحی» رئیس مرکز کوانتوم شریف طی سخنانی به ارائه گزارش عملکرد فعالیت‌های مراکز تحت مدیریت خود پرداخته و توضیحاتی در خصوص اقدامات و پروژه‌های این مؤسسات و فعالیت‌های انجام‌شده در زمینه‌های معرفی فناوری‌های کوانتومی و اثرات و نتایج آن در سلامت، ارتباطات کوانتومی، محاسبات کوانتومی، زیست‌شناسی کوانتومی، شبیه‌سازی کوانتومی، فراخوان‌های جذب پژوهشگر پسادکتری، راه‌اندازی آزمایشگاه‌های کوانتوم، تخصیص بودجه و حمایت پژوهشگران پسادکتری و دکتری، انعقاد تفاهم‌نامه و قراردادهای همکاری با مراکز علمی و سازمان‌ها، همکاری‌های بین‌المللی، انتشار مقالات در مجلات معتبر بین‌المللی و انتشار کتاب‌های کوانتومی و… ارائه کردند.

کد خبر 517634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.