هزاران زندانی داعش خراسان آزاد شده‌اند

سخنگوی پنتاگون امروز (جمعه) اعلام کرد که هزاران تن از زندانیان داعش خراسان پس از آنکه طالبان کابل را تصرف کرد، آزاد شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، داعش در افغانستان که به نام «ولایت خراسان» شناخته می‌شود، مسئولیت دو انفجار خون باری که خارج فرودگاه کابل به وقوع پیوست را برعهده گرفت؛ انفجارهایی که ۱۳ سرباز آمریکایی در آن کشته شدند و جان دست‌کم ۶۰ شهروند افغان را گرفت و ده‌ها تن را زخمی کرد.

این گروه تروریستی در سال ۲۰۱۵ میلادی در افغانستان تأسیس و جنایت‌های وحشتناکی را در این کشور مرتکب شده است. این گروه سال ۲۰۲۰ دو نوزاد شیرخواره را در یک بیمارستان پزشکان بدون مرز در کابل سر برید و همان سال به دانشگاه کابل نیز حمله کردند که منجر به کشته شدن ۲۲ دانش آموز شد.

در شرایطی که افغانستان با طالبان روزگار می‌گذراند، برخی رسانه‌های محلی روز پنج شنبه بیانیه تأیید نشده‌ای را منتشر کردند که داعش خراسان در آن، جنبش طالبان را به شریک ارتش آمریکا و کمک به آن برای تخلیه جاسوس‌هایش از افغانستان متهم کرده بود. در گذشته‌ای نه چندان دور، طالبان و داعش خراسان حملات مرگباری را علیه یکدیگر انجام داده بودند.

بایدن رئیس جمهور ایالات متحده، پس از حادثه فرودگاه کابل به فرماندهان نیروهای مسلح ایالات متحده گفته است که طرح‌های عملیاتی برای حمله به مراکز و تأسیسات و رهبری داعش خراسان را تهیه کنند و افزود: ما در زمان و مکانی که خودمان انتخاب می‌کنیم با قدرت پاسخ خواهیم داد.

همچنین امروز جان کربی، سخنگوی پنتاگون در مصاحبه‌ای امروز اعلام کرد، هزاران تن از اعضای داعش خراسان پس از سقوط کابل به دست طالبان در ۱۵ اوت سال جاری میلادی از زندان آزاد شده‌اند.

وی ادامه داد: تعداد دقیق زندانیان را نمی‌دانم اما آنچه مشخص است این است که هزاران تن از آنها از دو زندان کابل آزاد شده‌اند و این اتفاق پس از آن رخ داده است که طالبان کابل را تصرف و این افراد را از زندان آزاد کرده است.

براساس آنچه ایسنا به نوشته بیزنس اینسایدر نقل کرده، کربی ادامه داد، ارتش آمریکا تمامی تأسیسات امنیتی را به نیروهای امنیتی افغان تحویل داده و آنها مقصر عدم مقاومت، همزمان با پیشرفت طالبان در افغانستان هستند.

کد خبر 517513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.