برنامه ضرغامی برای نجات بخش خصوصی صنعت گردشگری در وضعیت کرونایی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تهیه برنامه ای برای نجات بخش خصوصی صنعت گردشگری از ویروس کرونا خبرداد.

به‌گزارش ایمنا میراث‌آریا، سید عزت‌الله ضرغامی در مراسم تکریم و معارف وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: شیوع کرونا موجب شد تا بخش خصوصی ضرر و زیان‌های زیادی ببیند و این بخش با دوران سختی روبه‌رو است. به این منظور برنامه‌ای در این خصوص نوشته شده است و پس از نشست کارشناسی با کارشناسان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام خواهم کرد تا بتوانیم بخش خصوصی را نجات دهیم.

وی افزود: یکی از کارهای ما برنامه‌ریزی برای استفاده از بدنه عظیم بخش خصوصی، کارشناسان و نظرات دلسوزانه در سراسر کشور است. گنجینه‌ای از زیبایی‌ها در کشورمان وجود دارد که با هماهنگی جدی با سازمان محیط‌زیست بتوانیم امکان بازدید مناطق بکر را برای مردم فراهم کنیم. در این سه حوزه تا کنون اقدامات خوبی انجام شده و ما ادامه راه این برنامه‌ها خواهیم بود و در جایی که اقتضا پیش آید، کارهای جدید را با روش‌های متعدد انجام می‌دهیم.

ضرغامی با تجلیل از خدمات علی اصغر مونسان گفت: این وزارتخانه بدنه کارشناسی قوی و خوبی دارد و این یک مزیت نسبی برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است. سطح توانمندی مدیران او بالاست. این وزارتخانه سه حوزه تخصصی دارد که نگاه من به هر سه بخش مساوی و متعادل است. در تمام این حوزه‌ها در سراسر کشور گنجینه‌ای از کارشناسان، نخبگان و فعالان بخش خصوصی وجود دارد. وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی وزارتخانه‌ای کم‌نظیر است که سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی جدی دارد.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت جهش در کارهای اقتصادی تاکید کرد: یکی از جاهایی که می‌توان این جهش را انجام داد، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است. با تغییر نگاه و هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف می‌توان این جهش را محقق کرد.

ضرغامی با بیان اینکه امروز وزیر بهداشت در جلسه هیئت دولت در خصوص توسعه گردشگری سلامت اعلام آمادگی کرده، افزود: زمانی‌که وزارت بهداشت با تمام توان خود پای کار بیاید و سایر بخش‌ها کمک کنند، می‌توانیم به توسعه گردشگری سلامت کمک کنیم. این حوزه هم از لحاظ اقتصادی و هم فرهنگی و نیز صدور انقلاب بسیار با اهمیت است و همین سه حوزه در این وزارتخانه برای ایده‌های صدور انقلاب کافی است؛ به شرطی که همه دست‌اندرکاران متوجه شوند که این حوزه بسیار مهم است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: باید به نیازهای مردم و آنچه دوست دارند توجه کنیم. اگر امروز خرابه‌های تخت جمشید برای ما مانده به نفع ماست و نباید ما این‌ها را به دو قطبی تبدیل کنیم. مثلاً در روزی که منتسب به روز کوروش است، نباید این موضوع به دلیل برخی اشتباهات به جای یک روز وفاق ملی، به دوقطبی‌های بد تبدیل شود.

علی‌اصغر مونسان وزیر سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ضرغامی به عنوان یک چهره ملی، مدیر شناخته شده و با سابقه مدیر یتی خوب یاد کرد و گفت: روزی که این مجموعه را تحویل گرفتم، سازمان نحیفی بود و ثبات مدیریتی نداشت. تغییر مدیریتی بسیاری طی دوره‌های قبل انجام شده است و به این منظور به درستی به درون وزارتخانه پرداخته نشده بود.

علیرضا ایزدی مدیرکل حوزه وزارت گفت: چهارسال زحمات مونسان ماندگار خواهد بود و انشاالله مهندس ضرغامی با سابقه‌ای که در ذهن همه ما هست در مسیر پیش رو موفق باشند.

محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت و منابع این وزارت خانه ضمن گرامی داشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر گفت: امروز شاهدیم که این وزارتخانه دارای جایگاه مناسبی در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است. زیرساخت‌های مناسبی در طول فعالیت‌های مونسان و تیم همراهشان ایجاد شد.

او به ارتقای جایگاه ایران در حوزه میراث فرهنگی از هجدهم به نهم اشاره کرد و گفت: اخیراً منطقه اورامانات و خط راه آهن سراسری به ثبت جهانی رسید که موجب ارتقای جایگاه ایران در سطح بین‌المللی شد. این ارتقا از دستاوردهای مهم این دوران است.

۱۶۰ هزار میلیارد تومان در بخش خصوصی سرمایه گذاری شد

خیاطیان درباره حوزه صنایع‌دستی گفت: بیمه فعالان صنایع‌دستی، توجه به رشته‌های در حال فراموشی و تنوع در محصولات نیز در این دوران اتفاق افتاد. امروز صنایع دستی وارد خانه‌های مردم شده که جای بسی خوشحالی دارد.

وی به تهیه سند راهبردی گردشگری کشور و تایید آن توسط هیئت دولت اشاره کرد و گفت: امروز تکلیف گردشگری برای تمام دستگاه‌های مرتبط روشن است. در بحث زیرساخت‌ها نیز اقدامات خوبی انجام شد. ۱۶۰ هزار میلیاد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه انجام شده است و بعد از پاندمی کرونا مشکل زیرساختی در این حوزه نخواهیم داشت.

خیاطیان در خصوص حوزه اداری نیز به افزایش دو و نیم برابری اعتبارات و آرامش فکری همکاران اشاره کرد و افزود: در این دوره ضمن استفاده از پرسنل داخلی و اضافه نکردن مدیران از خارج، هیچکدام از انتصابات، رنگ سیاسی نداشت. ملاک ما در انتخاب تنها شایسته سالاری و شایسته‌گزینی بود.

محمدرضا دشتی اردکانی رئیس فراکسیون گردشگری، زیارت و میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد کشور به زودی در این وزارتخانه رقم خواهد خورد و سنگ بنای آن را دکتر مونسان گذاشتند. مهندس ضرغامی یکی از کسانی است که می‌تواند در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی موجب ایجاد گفت‌وگو با هئیت دولت و مجلس شود و شک ندارم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را جزو پنج وزارتخانه اول دولت خواهد کرد.

کد خبر 517339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    0 0
    دوران مونسان تاریک ترین دوران این سازمان یا وزارتخانه بود حداقل برای ما کارمندان