نگاهی به آخرین وضعیت انتخاب شهرداران در سوادکوه

شهرهای سوادکوه و سوادکوه شمالی با وجود همه مشکلات در انتظار تغییر و یا معرفی شهرداران جدید ‏هستند. ‏

به گزارش خبرنگار ایمنا، انتخاب شهردار به‌عنوان مهم‌ترین ابزار و اهرم اعضای شورای اسلامی شهرهاست تا بتوانند بر مدیریت شهری نظارت بیشتری داشته باشند. شهرهای سوادکوه و سوادکوه شمالی در دوره ششم شورای اسلامی شهرها، نیاز به توجهی ویژه دارد. با برگزاری مراسم تحلیف شورای اسلامی شهرها، افکار عمومی و مردم انتظار تغییرات و تحولات بنیادینی را در این مناطق دارند.

شهردار زیراب ابقاء شد

شهر زیراب به‌عنوان پرجمعیت‌ترین شهر سوادکوه در دوره پنجم شورای اسلامی شهر به شهردار شدن «سعید قلی‌نژاد» رأی داد. وی از تاریخ ۱۵ مرداد ۹۸ به عنوان شهردار انتخاب و در این دوره هم قلی‌نژاد با سه رأی از پنج رأی ابقاء شد. وی عضو و رئیس سابق شورای شهر زیراب بوده است.

شهرداری زیراب از سال ۱۳۳۸ تاکنون ۲۴ شهردار و سرپرست سکان‌دار بوده‌اند.

مشکلات کارگران خدمات شهری که به‌دلیل اختلاف شهرداری و پیمانکار حقوق کامل دریافت نکردند، پرداخت نشدن حقوق پرسنل و کارگران شرکتی، مشکلات مالی، محرومیت، مشکلات مربوط به زباله تنها بخش کوچکی از مشکلات شهرداری زیراب بود. اما مشکل اصلی بعد از سال ۹۴ بود که با وقوع سیل یکباره چندین منزل مسکونی فرو ریخت و چند خانواده بی‌خانمان شدند، شاید در آن روزها کسی فکرش را نمی‌کرد که آن بحران سال‌ها گریبانگیر شهرداری زیرآب شود و کلاف سردرگم راه حل‌ها، هر روز پیچیده‌تر از قبل شود.

گفته شده محکومیت شهرداری در مورد این حادثه در آن سال ۱۵ درصد اعلام شده بود و آب‌منطقه‌ای، اداره منابع طبیعی و اداره گاز سایر مقصران شناخته شده بودند که با آن حساب پرداخت خسارت شش میلیارد تومانی تنها مربوط به شهرداری نبود. اما به یکباره ورق علیه شهرداری برگشت و در سایه ابهامات و ناباورانه، محکومیت ۱۰۰ درصدی نصیب شهرداری زیرآب شد. این ارثیه ناخوشایند در حالی از شورای دوره چهارم به دوره پنجم رسید که در سال ۹۵ حکم قطعی صادر شده بود.

شهردار زیراب بخشی از این بدهی را با پرداخت‌های ماهانه و بخشی دیگر را از محل فروش اموال در توقیف شهرداری به حساب سیل زدگان واریز کرد و در آخرین اقدام که باپیگیری‌های نماینده منطقه‌ای مجلس مبلغ چهار میلیارد تومان که برای شهرداری زیراب تأمین مالی شده بود به حساب دادگستری واریز شد.

تبعات مشکلات بدهی شش میلیارد تومانی شهرداری در سیل ۹۴ تا سال ۱۴۰۰ ادامه دارد و مشکلاتی نظیر توقیف چندباره املاک شهرداری و فروش آنان مشکلاتی را برای شهرداری زیراب به وجود آورده بود.

شیرگاه سرپرست‌دار شد

در شیرگاه در دوره پنجم «کامران احمدی کمرپشتی» حدود سه سال شهردار شیرگاه بود و در این دوره اعضای شورای اسلامی شهر شیرگاه پس از مراسم تحلیف «اسفندیار گوران» را به عنوان سرپرست شهرداری شیرگاه انتخاب کردند.

شیرگاه شهری کوهستانی و جنگلی، مورد استقبال خوش نشین‌ها، گردشگرپذیر و توریستی است که دفن زباله در این شهر به معضلی رفع نشدنی تبدیل شده است، شهرداری شیرگاه مانند شهرداری‌های شهرهای همجوار از فقدان بودجه کافی رنج برده و با مشکلات ریز و درشتی دیگری دست و پنجه نرم می‌کند و برای توسعه پایدار نیازمند اعتبارات دولتی و همراهی شهروندان است،

این شهر در برخی بخش‌ها مشکلات زیرساختی دارد و نیازمند تعامل بیشتر مسئولان با هم است، در این شهر متأسفانه مدیریت مداوم و یکپارچه‌ای وجود نداشته و مشکلات و نیازمندی‌های شهری آسیب شناسی و اولویت بندی نشده‌اند و دورنمایی از توسعه و مدیریت در نظر گرفته نشده است.

پل سفید در انتظار انتصاب شهردار جدید

در پل سفید در دوره پنجم «حسن یحیی‌پور» به‌عنوان بیست و هشتمین شهردار انتخاب شد. وی سابقه حضور در شهرداری‌های ایزدشهر و دابودشت را به عنوان شهردار در کارنامه خود داشت و جایگزین «رمضان پاریاو» شد؛ وی به‌عنوان معاون فرماندار سوادکوه‌شمالی مشغول فعالیت شده بود. یحیی پور ۲۴ ماه شهردار پل سفید بود. در دوره ششم شورای شهر «محبوب خلیلی» با اکثریت آرا چهار رأی موافق به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شد و هنوز شورای این شهر به گزینه‌ای درباره انتخاب شهردار نرسیده‌اند.

در شهر پل سفید نبود فضای مناسب برای ساخت و سازها و وجود بافت‌های قدیمی و فرسوده مهمترین مشکل شهر در بخش توسعه شهری است، بدهی شهرداری به سایر بخش‌ها، مشکل زباله، ناکافی بودن بودجه، رانش زمین از سایر مشکلات این شهر است.

در شهر آلاشت نیز پهلوان پس از یک دهه فعالیت در شهرداری این شهر، با تغییر تمامی اعضای شورا، در شورای ششم شهردار جدیدی را تجربه خواهند کرد.

کد خبر 517287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.