مرکل: آماده همکاری با ایران و پاکستان در خصوص پناهجویان افغانستانی هستیم

صدر اعظم آلمان از آمادگی برلین برای همکاری با ایران و پاکستان جهت تسهیل در امور پناهجویان افغان خبر داد.

به گزارش ایمنا، صدراعظم آلمان سه شنبه شب به وقت تهران مدعی شد کشورش آماده همکاری با ایران و پاکستان برای کمک به پناهجویان افغانستانی است.

به گزارش خبرگزاری انگلیسی «رویترز» «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان روز سه شنبه گفت که مذاکرات بین سران گروه جی -۷ (هفت کشور صنعتی جهان) در مورد افغانستان منجر به تمدید مهلت تخلیه ۳۱ آگوست (۹ شهریور) برای خروج از کابل نشد.

مرکل پس از این نشست مجازی به خبرنگاران گفت: «رایزنی در این نشست برای تمدید مأموریت تخلیه از کابل نتیجه‌ای به همراه نداشت.»

وی افزود که بین سران شرکت کننده در نشست جی هفت مباحث فشرده‌ای در مورد اینکه آیا می‌توان از فرودگاه‌های غیرنظامی برای انجام عملیات تخلیه اتباع غرب پس از خاتمه این مهلت استفاده کرد، صورت گرفت.

صدر اعظم آلمان گفت که این کشور آماده همکاری با کشورهای همسایه افغانستان مانند پاکستان و ایران برای کمک به پناهندگان افغان است.

این در حالی است که «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان تاکید کرده که این مهلت مقرر تمدید نمی‌شود. وی افزود که زندگی در افغانستان به حالت عادی باز می‌گردد، اما هرج و مرج در فرودگاه بین‌المللی کابل همچنان یک مشکل است.

«بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس هم تأیید کرده که ضرب‌الاجل ۳۱ اوت برای خروج نظامیان خارجی از افغانستان تمدید نخواهد شد.

به گزارش شبکه خبری «اسکای نیوز» «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز با توصیه پنتاگون موافقت کرده تا در ضرب‌الاجل ۳۱ آگوست (۹ شهریور) نیروهای باقی مانده آمریکایی از افغانستان را از این کشورخارج کند.

گروه طالبان یکشنبه (۱۵ اوت/۲۴ مردادماه) بعد از خروج «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان وارد کابل شد. تحلیلگران ورود نیروهای طالبان را به منزله خاتمه تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌دانند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

آمریکا قرار است تا موعد ۳۱ اوت از افغانستان خارج شود. «سهیل شاهین»، سخنگوی دفتر طالبان در قطر روز دوشنبه گفت که تأخیر در خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان برای ایالات متحده پیامدهایی خواهد داشت و تاریخ تعیین شده، خط قرمز طالبان است.

منبع: فارس

کد خبر 516888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.