۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱
خورشید در دستان یک ایرانی

در سیزدهمین دوره «رقابت‌های بین‌المللی عکاسی نجومی گرینویچ» نام دو تن از هنرمندان ایرانی خوش درخشید. حسن حاتمی، یکی از هنرمندانی است که در این رقابت شرکت کرد. اثر وی با نام «خورشید در طیف فرابنفش» قرار است به زودی در موزه سلطنتی گرینویچ نصب شود.

حسن حاتمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درباره «رقابت‌های بین‌المللی عکاسی نجومی گرینویچ»، گفت: سیزدهمین سالی است که این دوره از مسابقات برگزار می‌شود که در این دوره ۴۵۰۰ نفر از ۷۵ کشور جهان شرکت کردند.

وی افزود: از این رقم، تعداد معدودی برگزیده شدند و نامشان در لیست کوتاه یا به عبارت دیگری "short list " قرار گرفت که من هم جزو این افراد بودم البته در جشن اهدای جوایز این مسابقه که حدود یک ماه دیگر برگزار می‌شود برندگان نهایی این مسابقه اعلام شده و نمایشگاهی از این آثار در موزه گرینویچ برپا شده و نسخه‌ای از هر عکس‌ هم در کتاب عکاسی نجومی سال ۲۰۲۱ چاپ می‌شود.

این هنرمند در خصوص جزئیات اثر اظهار کرد: در این پروژه از دیتای خام تصاویر فرابنفش قوی رصدخانه دینامیکی خورشید” Solar Dynamics Observatory: SDO” ناسا استفاده شده است. کاری که من انجام دادم این بود که جزئیات این تصویر را استخراج و پردازش کرده و به آن رنگ مرئی مصنوعی دادم تا برخی از این جزئیات قابل درک و فهم شود چرا که در تصویر اولیه نامرئی بوده و دیده نمی‌شد.

حاتمی اضافه کرد: نکته قابل توجه در این اثر، رقابت، خلاقیت و نوآوری در پردازش است. این تصویر حاصل ترکیب سه طیف فرابنفش قوی مختلف است که هر کدام از این طیف‌ها اطلاعات کاربردی خاصی را برای حل اسرار فیزیک خورشید در خود نهان کرده‌اند.

وی تصریح کرد: این عکس طیف اطلاعات بهتری درباره مناطق فعال خورشید ارائه می‌دهد، درواقع برای حلقه‌های تاجی و حفره‌های تاجی اطلاعات بهتری دارد. چیزی که اهمیت دارد این است که اطلاعات نهفته در هر طیف کنار هم به خوبی به تصویر کشیده شود. خوشبختانه این پروژه و این اثر نیز با موفقیت رو به رو شد و گزینش در این رقابت هم اثباتی بر این مسئله است.

کد خبر 516644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.