بررسی حمایتی صلاحیت وزرا

مشکلات خصوصی‌سازی در ایران، نشست‌های مجلس بررسی صلاحیت وزرا، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار درباره تورم و حمایت برخی چهره‌های سیاسی از طالبان از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز_ سه شنبه دوم شهریورماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «واقعا خصوصی سازی کنید؛ نه خصوصی بازی» به بررسی مشکلات خصوصی سازی در ایران پرداخت و نوشت: سال‌هاست که موضوع خصوصی‌سازی مطرح‌شده و برابر اصل ۴۴ قانون‌اساسی دولت موظف به واگذاری مسئولیت بنگاه‌های اقتصادی در هر شکلی به بخش‌ خصوصی شده است، اما پروژه خصوصی‌سازی در حداقل یک‌ دهه گذشته نتایج موفقی نداشته است و بیش از اینکه باعث بهبودی وضعیت بنگاه‌های تولید و اقتصادی شود بیشتر باعث نابودی آن شده و نمونه‌های آن در کشور فراوان است. افرادی که مدیریت بخش دولتی را در بخش خصوصی به‌عهده گرفتند اکثراً نه تخصص و نه سواد مدیریتی آن بخش را داشته و نه برای تولید ملی دل سوزاندند و صرفاً به‌ دنبال کسب منافع خود بودند و برای این کار فروش زمین و تجهیزات ماشین‌آلات را در دستور کار خود داشتند، برخی هم به‌ دنبال رانت‌خواری و فسادهای مالی کسب‌وکار اشتغال مردم را به تعطیلی کشاندند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند دلیل این اتفاق عدم توجه به اهلیت به معنای توانمندی واقعی بخش‌خصوصی در واگذاری‌هاست که نهایتاً به پرونده‌های قضائی رؤسای سازمان خصوصی‌سازی هم منجر شد. حالا خصوصی‌سازی یکی از اهداف جدی وزیر پیشنهادی اقتصاد دولت سیزدهم است ولی موانع زیادی بر سر راه این اتفاق وجود دارد که یکی از این موانع خود دولت و قوانین درهم‌ تنیده و دست و پاگیر است که به‌ همراه نبود اهلیت افراد متقاضی بیشترین لطمه را به خصوصی‌سازی کشور وارد کرده است.

بررسی حمایتی صلاحیت وزرا

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بررسی حمایتی صلاحیت وزرا» به بررسی نشست‌های مجلس بررسی صلاحیت وزرا پرداخت و نوشت: دوشنبه یکم شهریور، سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس در حالی سپری شد که طبق روال دو روز قبل حمایت حداکثری و مخالفت‌های ملایم با مردان کابینه آقای رئیسی واضح بود. حتی به نظر نرسید حجت عبدالملکی وزیر پیشنهادی وزرات تعاون کار و رفاه اجتماعی هم که پیش از این صحبت‌هایی در اقبال نداشتن مجلس به او شنیده می‌شد، کار سختی برای جلب اعتماد مجلسیان داشته باشد. این‌طور که پیداست هرچه به روز رأی اعتماد نزدیک می‌شویم از غلظت مخالفت با همان معدود وزرایی که پیش از این در معرض رد شدن بودند، هم کم می‌شود. جدای از این سخنان دیروز نمایندگان در صحن علنی نشان می‌داد که حامیان رئیسی به‌شدت تلاش می‌کنند تا حتی همین مخالفت‌های ملایم نیز از تریبون علنی مجلس علیه وزرای پیشنهادی مطرح نشود. دیروز چند تن از نمایندگان رسماً اعلام کردند که تماس‌های مختلفی با آنان شده که به عنوان مخالف صحبت نکنند.

در نوبت بررسی بهرام عین‌اللهی به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت، بعد از اعلام تأیید ایشان از سوی کمیسیون بهداشت مجلس نوبت به اظهار نظر موافقان و مخالفان رسید.

محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی بهداشت، عین‌اللهی را فردی برنامه‌محور و مدیر خواند و گفت که وزیر پیشنهادی بهداشت یکی از بهترین گزینه‌ها برای شرایط فعلی کشور است.

فتح الله توسلی از مخالفان ایشان بود که پای دختر و داماد عین‌اللهی را هم وسط کشید. توسلی در نطق مخالفتش ضمن اشاره به فعالیت غیرقانونی عین‌اللهی به طور همزمان در بخش دولتی و مطب خصوصی خطاب به او گفت: «دخترخانم و داماد شما، دکتر رضایی محل خدمتشان در دماوند تعیین شد، ولی یک هفته قبل بعد از ۲.۵ سال به تهران منتقل شدند. ان‌شاءالله رانت و پارتی‌بازی وجود نداشته، ولی چرا همزمان با معرفی شما هر دو این بزرگواران به تهران منتقل شدند.»

عین‌اللهی در دفاعیه خود هرگونه مداخله در تعیین محل خدمت بستگانش را رد کرد و در تبیین برنامه‌هایش در مقابله با کرونا گفت: «جمعیت بالای ۱۸ سال ما حدوداً ۶۰ میلیون نفر است، پس ما ۱۲۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم. ۲۲ میلیون دوز واکسن زدیم و از آنجایی که تولید داخلی توانایی تولید ۹۸ میلیون دوز را ندارد حتماً نیازمند واردات واکسن حتی توسط بخش‌های غیر دولتی هستیم. برنامه ما این است که تا پایان بهمن واکسیناسیون را تمام خواهیم کرد.»

صحبت‌های آقای عین‌اللهی در مورد واکسیناسیون و اجرای دقیق و سفت و سخت قرنطینه برای مردم آشناست. این وعده‌ها و تاریخ‌ها قبلاً هم از زبان وزیر بهداشت فعلی و سایر مسئولان شنیده شد، ولی در عمل اتفاقی نیفتاد.

موضوعی که مهدی عسگری نماینده کرج که جزء مخالفان وزیر پیشنهادی بهداشت بود، هم به آن از زاویه‌ای دیگر اشاره کرد. او با بیان این‌که برنامه‌های عین‌اللهی در زمینه مقابله و مهار کرونا همان برنامه‌ها و سیاست‌های قبلی است، عنوان کرد: «برنامه ایشان همان برنامه‌های سازمان بهداشت جهانی و تقلید از این سازمان است. در بین سی کشور ما در رعایت این دستورات اول شدیم و این میزان ابتلا و مرگ‌ومیر ماست. لذا روش مبارزه و مقابله با کرونا در برنامه ایشان جدید نیست و همان روند قبل است.» ظاهراً از نظر این نماینده مجلس رسیدن به روزانه ۶۰۰ نفر فوتی به علت رعایت دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی است.

بررسی حمایتی صلاحیت وزرا

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یک گام تا قله تورم سی ساله‌» به بررسی تازه‌ترین گزارش مرکز آمار درباره تورم پرداخت و نوشت: تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم سالانه مرداد سال جاری با افزایش یک واحد درصدی به ۴۵.۲ درصد رسید؛ در چند ماه اخیر فاصله تورم سالانه از قله تورمی سال ۷۳ یعنی ۴۹.۵ درصد کم و کمتر شده و به نظر می‌رسد با وضعیتی که قیمت برنج، محصولات لبنی و… در پیش گرفته‌اند، تورم برای ماه‌های آتی بیشتر نیز شود، اما وضعیت از آنجایی نگران‌ کننده‌تر می‌شود که دولت در سال جاری حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد و شرایط فروش نفت نیز تسهیل نشده است، از این‌رو انتظار می‌رود ورود ارز به کشور همچنان طبق روال گذشته و با مشکلاتی همراه باشد. اولین ماه از حضور رسمی ابراهیم رئیسی در کسوت رئیس‌جمهور، تورم کشور به بیش از ۴۵ درصد رسید که این امر نشان از وضعیت بحرانی اقتصاد کشور دارد.

بر اساس آنچه مرکز آمار اعلام کرده نرخ تورم نقطه‌ای در مرداد ماه به ۴۳.۲ درصد رسیده است بدین معنا که برای خرید یک سبد مشخصی از کالاها و خدمات، ۴۳.۲ درصد هزینه بیشتری نسبت به مرداد ۹۹ پرداخت می‌شود. اگرچه که تورم نقطه‌ای مردادماه نسبت به تیرماه حدود ۰.۴ واحد درصد کاهش داشته است، اما مانند ماه‌های گذشته آنچه باعث نگرانی است، افزایش نرخ تورم نقطه‌ای گروه کالایی «خوراکی و آشامیدنی» به اندازه ۱.۵ واحد درصد است به گونه‌ای که به ۵۸.۴ درصد رسید. در سوی دیگر تورم نقطه‌ای کالاهای غیرخوراکی و خدمات کاهش ۱.۳ واحد درصدی داشت و ۳۶.۱ درصد اعلام شد. نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری و روستایی در ماه مورد بررسی نیز به ترتیب ۴۲.۴ و ۴۷.۷ درصد بود که تنها تورم نقطه‌ای خانوارهای شهری افزایش ۰.۵ واحد درصدی داشت. در بخش دیگری از گزارش مرکز آمار، نرخ تورم ماهانه برای مرداد ۳.۲ درصد برآورد شده که نسبت به تیرماه کاهش ۰.۳ واحد درصدی داشت.

تورم ماهانه برای کالاهای خوراکی و غیرخوراکی و خدمات نیز ۴.۶ و ۲.۴ درصد بود. خانوارهای شهری در مرداد ماه با تورم ۳.۲ درصدی روبه‌رو بودند که کاهش ۰.۴ واحد درصدی را نسبت به تیر نشان می‌دهد. تورم ماهانه خانوارهای روستایی نیز ۳.۲ درصد بود. در بخش دیگری از این گزارش نرخ تورم سالانه در مرداد به ۴۵.۲ درصد رسید؛ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی نیز به ترتیب ۴۴.۵ و ۴۸.۷ درصد اعلام شده که هر دو رقم نسبت به تیرماه افزایش داشته است. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که برخلاف نرخ تورم نقطه‌ای و ماهانه، تورم سالانه بر مدار افزایشی است و در قله چند سال اخیر قرار دارد و فاصله‌اش نیز با تورم ۴۹.۵ درصدی سال ۷۳ کم و کمتر شده است. از سوی دیگر با مقایسه اعداد و ارقام منتشره توسط مرکز آمار می‌توان به این نکته پی برد که خانوارهای روستایی همچنان بار تورمی بیشتری را تحمل می‌کنند. یک روز پیش از انتشار گزارش مرکز آمار، معاونت اقتصادی اتاق بازرگانی تهران نیز در گزارشی به محرومیت و فقر پرداخت که استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و هرمزگان بیشترین نرخ محرومیت را با اعداد ۶۴، ۴۶ و ۴۴ درصد داشته‌اند. افزایش تورم در ماه‌های پیش‌رو، می‌تواند نرخ محرومیت در این استان‌ها را بالا ببرد.

بررسی حمایتی صلاحیت وزرا

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازگشت اصولگرایان به تنظیمات کارخانه» به بررسی تطهیر دوباره طالبان پرداخت و نوشت: اصولگرایان اگرچه پیش از تسخیر کابل به دست طالبان از مواضع حامیانه خود در تطهیر این جریان تا حدی عقب‌نشینی کرده بودند، اما بعد از خروج غنی از افغانستان و قطعی‌شدن قدرت‌گرفتن طالبان به نظر می‌رسد به تنظیمات کارخانه بازگشته‌اند. آنها از یک سو به پیشواز روابط حسنه و دیپلماتیک با طالبان رفته‌اند و از سوی دیگر حضور احمد مسعود فرزند احمدشاه مسعود در دره پنجشیر و تشکیل جبهه مقاومت از سوی او غافلگیرشان کرده است چرا که نمی‌دانند در برابر فرزند کسی که لقب شیر دره پنجشیر به او داده بودند و سال‌ها از خانواده‌اش در ایران حمایت کرده‌اند چطور موضع‌گیری کنند.

اصولگرایان غافلگیر شده‌اند برای همین در حال بازگشت به مواضع پیشین خود با این پیش‌فرض دوباره‌اند که طالبان تغییر کرده‌اند. از یک سو سایت مشرق عکس نشست خبری طالبان را با تیتر حضور گسترده رسانه‌ها منتشر می‌کند و از سوی دیگر خبرنگار صدا و سیما از اقدامات مثبت طالبان گزارش می‌دهد! گزارشگر صدا و سیما در گزارش ارسالی خود دولت غنی را گروه خوانده و گفته بود: طالبان کوچه‌هایی که به خاطر زندگی مقامات در آنها بسته شده بود باز کرده است. اقدامات آنها مثبت بوده است. او در گزارش خود آورده که تاکنون گزارشی از اذیت و آزار مردم و تعرضی به نهادهای دیپلماتیک دیده نشده است.

بانک‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس و بزرگ‌ترین بازار صرافان فعلاً تعطیل است. خدماتی مانند برق، اینترنت و تلفن مانند روزهای گذشته است. گزارشگر صدا و سیما هیچ اشاره‌ای به معلق‌بودن حضور زنان در محل کار و اخبار و تصاویر جسته‌وگریخته از برخوردهای طالبان با مخالفانشان مخابره نکرده است. رسانه ملی در حالی به فرزند احمد مسعود تریبون نمی‌دهد و تمایلی به پخش اخبار دره پنجشیر ندارد که به سخنگوی طالبان تریبون می‌دهد. محمد نعمیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان قبلاً با یک سایت اصولگرا مصاحبه کرده بود و اخیراً هم با صدا و سیما.

نتیجه تریبون‌ دادن به سخنگوی طالبان نه زیر سوال بردن اقدامات این جریان بلکه مجادله او با مجری صدا و سیما می‌شود. سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در گفت‌وگو با مجری صدا و سیما گفته است: در هر کشور جهان اگر اعلام شود که شما را می‌بریم آمریکا، مردم نمی‌روند؟ مجری صدا و سیما هم در واکنش به اظهارات وی گفته است: در ایران نه! علی‌اکبر رائفی‌پور، تئوریسین جبهه پایداری هم از مردم افغانستان خواست تا در مقابل طالبان مقاومت نکنند. او اخیراً گفته بود که طالبان کسی را با این عنوان که شیعه است مطلقاً نمی‌کشد و تا به حال یک پرچم امام حسین آتش نزده‌اند. در حالی که قبلاً گفته بود طالبان آرزویش است دستش برسد به شما (شیعیان) که اگر هفت تا از شما بکشند به بهشت می‌روند. او درباره حمله طالبان به مردم افغانستان هم در توئیتر نوشته بود: «شیعیان افغانستان نباید جان خودشان را برای دفاع از دولت آمریکایی اشرف غنی هدر بدهند.

بررسی حمایتی صلاحیت وزرا

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اسرائیل اگر جرأت دارد به شرکت‌های نفتی ایران چپ نگاه کند» نوشت: سید «حسن نصرالله»، دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان، پیشتر در سخنرانی روز عاشورای خود گفته بود: «دوست دارم اعلام کنم کشتی نخست ما که از مبدأ ایران حرکت خواهد کرد، تمام رویه‌ها را طی کرده و به برکت وجودی امام حسین (ع) به سمت لبنان خواهد آمد…» او سپس صریحاً «کشتی» را به مثابه «خاک لبنان» معرفی کرد و بدون نام بردن از رژیم صهیونیستی افزود: «کسی مرتکب اشتباه به چالش کشیدن ما نشود.» سخنان او موجی از واکنش‌ها را در سراسر جهان برانگیخت تا جایی که کارشناس روابط خارجی شبکه فرانس ۲۴ از هوش نصرالله گفت و از یک طوفان ژئوپلتیکی در منطقه که محتمل است.

حالا سید مقاومت، بعد از ظهر روز یکشنبه و به مناسبت مراسم یادبود شهادت «حاج عباس الیتامی» از فرماندهان مقاومت، گفته: «هر گاه زمانی بیاید که شرکت‌های استخراج‌کننده نفت و گاز حضور نداشته باشند، ما آماده‌ایم از شرکت ایرانی کمک بگیریم که تجربه زیادی دارد. اگر شرکت‌های جهانی از ترس اسرائیل می‌ترسند نفت لبنان را استخراج کنند، آماده‌ایم از شرکت‌های ایرانی بخواهیم نفت ما را استخراج کنند. آن وقت اگر اسرائیلی‌ها جرأت دارند به این‌ها نگاه چپ کنند».

وی در بخش دیگر این سخنرانی به ارسال محموله سوخت ایران به لبنان پرداخت و گفت: «دومین کشتی ما تا چند روز دیگر [از ایران] حرکت خواهد کرد و به کشتی‌های دیگر ملحق خواهد شد… موضوع یک کشتی یا دو کشتی نیست. این مسیری است که تا زمان نیاز لبنان به آن ادامه خواهیم داد. هدف کمک به همه مردم لبنان و کاهش مشکلات آنان است».

دبیرکل حزب‌الله خاطر نشان کرد: «دوباره گفتیم اگر مجبور شویم، از ایران سوخت می‌خریم کمک می‌گیریم، فرآورده‌های نفتی، موارد غذایی یا دارو می‌گیریم… جنجال کردند و مثل همیشه به مسخره گرفتند که مگر ایران بنزین دارد مگر دارو دارد، معلوم نیست کجا زندگی می‌کنند و هیچ اطلاعی ندارند. به هر حال سفارت آمریکا اینجا دچار اشتباه شده.. مگر می‌شود بنزین و گازوئیل از ایران بیاورند؟!» به گفته دبیرکل حزب‌الله او از دولت لبنان خواسته بود تا پول این سوخت‌ها را با «لیره» لبنان به ایران پرداخت کند اما دولت از ترس آمریکا حاضر نشد چنین کند لذا او از تاجران شیعه این کشور کمک مالی گرفته است.

گفتنی است، این خرید و فروش نفت بسیار مهم است چرا که هم خریدار و هم فروشنده تحت سخت‌ترین تحریم‌های آمریکایی هستند. باید توجه کرد آمریکا با تحریم‌های گسترده علیه لبنان و ایران قصد مهار آنها و به طور کلی سرکوبِ جبهه مقاومت را داشت، اما حالا با این اتفاق بخش قابل توجهی از تأثیرگذاری تحریم‌های آمریکا زیر سوال رفته است. ضمن اینکه این حرکت می‌تواند برای ایران آورده اقتصادی داشته و دبیرکل حزب‌الله روی این نکته هم تاکید کرد که این جنبش، جایگزین دولت نیست و هدف صرفاً کمک به مردم لبنان است: «این‌ها [آمریکایی‌ها] می‌خواهند که لبنان در کنترل آنان باشد و هیچ‌گونه تهدیدی برای اسرائیل نباشد… از طرح گاز مصر، برق اردن و هر چیزی که بتواند به لبنان کمک کند استقبال می‌کنیم…آنچه برای ما اهمیت دارد، ملت ما و مشکلات آن‌ها –به دور از دستاوردهای سیاسی- است. بسیاری از کشورها می‌توانند به ما کمک زیادی کنند، ولی آمریکا مانع می‌شود».

دبیرکل حزب‌الله در ادامه با بیان اینکه تمام اقدامات سفارت آمریکا، با شکست مواجه شده است، تأکید کرد: «سفارت آمریکا در لبنان، مسئول هدف قراردادن زندگی و معیشت مردم لبنان است و در هر چیزی مداخله می‌کند… سفارت‌های آمریکا و عربستان سعودی طی سال‌های گذشته در راستای ایجاد جنگ داخلی [در لبنان] تلاش کردند».

بررسی حمایتی صلاحیت وزرا

کد خبر 516618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.