عوارض واکسن‌های فایزر و مدرنا شناسایی شد

عوارض جدیدی برای واکسن کرونای فایزر و البته مدرنا شناسایی شده است که محققان در رابطه با علل این عوارض در حال بررسی هستند.

به گزارش ایمنا، سویه دلتا شدیدترین نگرانی‌های موجود در جهان سلامت را به وجود آورده است. علاوه بر شیوع گسترده این بیماری نگرانی دیگری که وجود دارد در رابطه با بی اثر شدن واکسن‌ها در برابر این سویه است، اما محققان آمریکایی در تحقیقاتی سه مرحله‌ای بار دیگر تاکید کردند که واکسن‌های کرونا در برابر سویه دلتا مؤثر هستند و آن را بی اثر می‌کنند و یا اینکه حداقل از بروز موارد شدید آن جلوگیری می‌کنند.

به دنبال همه گیری گسترده بیماری ویروس کرونا در کشور سریلانکا و در حالی که دلتا، ویروس غالب در میان بیماران است در سراسر این کشور قرنطینه کامل اعلام شد. آنتی بادی‌های به جای مانده از بیماری سارس در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ به احتمال فراوان منجر به تولید یک واکسن مؤثر علیه ویروس کرونا خواهد شد.

با افزایش شمار تست‌های مثبت کرونا در کشور نیوزلند، مقامات این کشور نیز اعلام کردند نیوزلند در قرنطینه کامل قرار دارد. اریتم مولتی فرم، نوعی واکنش آلرژیک پوستی؛ گلومرولونفریت یا التهاب کلیه سه عارضه جدیدی است که برای واکسن‌های فایزر و مدرنا عنوان شده اند و محققان در حال بررسی ریشه‌های این عوارض است.

این دو واکسن از سوی تنظیم کنندگان دارو در اروپا مورد آزمایشات جدیدی قرار می‌گیرد و قرار است این عوارض جدی بررسی شود. ماه گذشته، تنظیم کنندگان دارو در اروپا ارتباط احتمالی بین التهاب بسیار نادر قلب و واکسن‌های mRNA را پیدا کرد. تنظیم کننده اروپایی و سازمان بهداشت جهانی تأکید کرده اند که مزایای این واکسن‌ها بیشتر از هر خطری است.

سهام شرکت داروسازی مدرنا از ماه ژوئن تا هفته گذشته ۷۵ درصد افزایش یافته بود، اما از هفته پیش سقوط سهام این شرکت بزرگ داروسازی که واکسن کرونا را ساخته بود آغاز شد و ۱۶ درصد افت داشت. اکنون سهام آن ۳۸۴ دلار به فروش می‌رسد.

در آلمان ماجرای تزریق آب نمک به جای واکسن به بسیاری از شهروندان یکی از مباحث اصلی است. مقامات بهداشتی از مردم شمال آلمان تقاضا کرده‌اند که آزمایش آنتی بادی بدهند که اگر لازم بود مجدداً واکسن را بزنند. یک پرستار در شمال این کشور به هزاران نفر به جای واکسن اصلی کرونا، آب نمک تزریق کرده بود.

منبع: بهداشت‌نیوز

کد خبر 516367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.