سرنوشت زباله‌های خانگی کرونا

از آمدن کرونا به ایران تقریباً یک سال و شش ماه می‌گذرد، با وجود موج پنجم خیلی‌هایمان به بودنش عادت کرده‌ایم، ماسک می‌زنیم، فاصله اجتماعی‌مان را با دیگران رعایت می‌کنیم اما همچنان هر نوع زباله‌ را در یک کیسه زباله قرار می دهیم و گره زده یا نزده ساعت ۱۱ سر کوچه‌ها می گذاریم...

به گزارش خبرنگار ایمنا، روزانه بیش از ۶۰۰ هموطن به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست می‌دهند و تولید پسماندهای عفونی روند صعودی پیدا کرده است و مدیریت این پسماندها حائز اهمیت است و نیاز به دفن اصولی و بهداشتی دارد.

در دوره بیماری‌های پاندمیک چاره‌ای جز استفاده از ماسک و دستکش و سایر لوازم بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا و شیوع بیماری نیست اما در این شرایط نباید تفکیک زباله‌های خانگی از مبدا را فراموش کنیم. در این شرایط باید زباله‌های بهداشتی و کرونایی خود را تفکیک کرده تا با رعایت نکات بهداشتی دفن شوند.

محمد حیدری، کارشناس محیط زیست معتقد است: اگر تفکیک پسماند با مشارکت مردم از مبدا صورت بگیرد، می‌تواند از ایجاد مشکلات ناشی از پسماندهای کرونایی جلوگیری کند.

وی با تاکید بر اینکه تفکیک پسماند از مبدا نیاز به آموزش و فرهنگ سازی دارد، ادامه می‌دهد: بخش عمده‌ای از پسماندهای کرونایی در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها تولید می‌شود که در زمان شیوع ویروس کرونا میزان تولید آنها چند برابر شده است و این مسئله معضلی در روند جمع‌آوری پسماندهای خطرناک بیمارستانی است. نکته اساسی درباره پسماندهای اقلام بهداشتی این است که نباید فراموش کرد که افراد با توجه به مسئولیت اجتماعی که در قبال مدیریت پسماندها دارند، نباید آنها را در معابر یا طبیعت رها کنند.

وی تاکید می‌کند: رها کردن ماسک و دستکش در طبیعت، علاوه بر نازیبا کردن محیط زیست، آلودگی‌هایی را هم برای طبیعت ایجاد می‌کند و علاوه بر مخاطراتی که برای سلامت شهروندان دارد، خطراتی را هم برای سایر جانداران دارد.

پسماندهای بیمارستانی وارد پسماندهای شهری نمی‌شود

حمیدرضا پورزمانی، کارشناس مدیریت پسماند عفونی در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: قبل از شیوع کرونا عوامل بیماری‌زایی پسماندهای عفونی را از بین می‌بردند سپس آنها را به محل دفن منتقل می‌کردند و دفن این زباله‌ها توسط شهرداری انجام می‌شد؛ اما اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا تمام پسماندهای بیمارستانی را به عنوان پسماند عفونی در نظر می‌گیرند و هیچ پسماند بیمارستانی وارد پسماند شهری نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد: بعد از بین بردن عوامل بیماری‌زایی پسماند بیمارستانی، دفن می‌شود البته پیش بینی شده که در آینده زباله‌های بیمارستانی، اصولی سوزانده شود.

این کارشناس پسماند عفونی با بیان اینکه دفن پسماندهای بیمارستانی جدای از پسماند شهری است، اظهار می‌کند: روزانه بین ۱۰ الی ۱۵ تن زباله بیمارستانی در شهر اصفهان تولید می‌شود حمل و دفن می‌شود و در این بین تکلیف پسماندهای خانگی بیماران کرونایی که از بیمارستان ترخیص شده‌اند یا آن‌هایی که در خانه قرنطینه شده‌اند چیست؟

توزیع پلاستیک‌های قرمز رنگ برای جمع‌آوری پسماندهای کرونایی

غلامرضا ساکتی، رئیس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان در این زمینه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شهرداری مکانیزم جدا برای جمع آوری زباله‌های کرونایی ندارد، اما پلاستیک‌های قرمز رنگی را تهیه کرده و به بیماران کرونایی که در منزل درمان می‌شوند می‌دهد و سپس آن‌ها را جداگانه از در منازل جمع‌آوری و دفن می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: پلاستیک قرمز رنگ تنها در شهرداری اصفهان برای بیماران کرونایی که در منزل خود را درمان می‌کنند تهیه شده است.

رئیس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه سازمان پسماند زباله‌های عفونی را از زباله‌های شهری تفکیک و دفن می‌کند، تصریح می‌کند: پسماندهای عفونی و پزشکی توسط پیمانکاران دانشگاه علوم پزشکی حمل شده و در سایتی که شهرداری پیش بینی کرده به صورت بهداشتی دفن می‌شود.

ساکتی تاکید می‌کند: با توجه به وجود دانش کم علمی نسبت به ویروس کرونا و احتمال سرایت این بیماری از طریق زباله‌ها، شهرداری اصفهان با پیش بینی پلاستیک‌های قرمز رنگ، برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری تمهیداتی  اندیشیده است.

کد خبر 516349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.