انتقاد به فعالیت‌های فرهنگی مدیریت گذشته شهر تهران

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران امروز در صحن شورا گزارش عملکرد خود را ارائه کرد و اعضای شورا انتقادهای خود را نسبت به این گزارش مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد رضا جوادی یگانه، در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران با ارائه گزارش عملکرد حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی، اظهار کرد: گستردگی حوزه اجتماعی از لحاظ ساختار بسیار زیاد است و گسترده‌ترین سازمان شهرداری تهران است و این فضا در سازمان تقریباً شناخته شده نیست. در گزارش امروز تلاش دارم این گستردگی را نشان دهم.

وی با بیان اینکه نیمی از دوره ۳۰ ماهه مسئولیت در معاونت با بیماری کرونا رو به رو شد. در دوره شیوع بیماری کرونا عملاً امکان فعالیت در حوزه اجتماعی وجود نداشت، ادامه داد: مجموعه برج میلاد و سازمان ورزش تقریباً تمام درآمد خود را از دست دادند. به سازمان ورزش می‌توانستیم کمک کنیم ولی در سال ۹۹ امکان کمک مالی به برج میلاد وجود نداشت چون ردیف بودجه نداشتیم. البته معاونت اجتماعی و فرهنگی تلاش کرد تا خود را با شرایط کرونا سازگار کند.

معاون شهردار تهران گفت: با اشاره به املاک بند شش ماده ۵۵ بیان کرد: در این املاک بیش از ۷۰ ملک شامل مسجد، حسینیه، هیأت و حوزه علمیه است. همچنین حدود ۸۸ ملک وجود دارد که شهرداری تهران واگذار کرده است که این واگذاری در اختیار حوزه اجتماعی است و جز بخشی از اموال حوزه اجتماعی است.

وی افزود: حوزه اجتماعی در کنار حوزه فرهنگی قرار دارد و در این دوره در هر دو بخش کار شد. در حوزه اجتماعی، مقیاس رویدادهای ما از سطح شهر و منطقه به محله و کوچه تغییر پیدا کرد. طبیعتاً رویدادهای محله‌ای و کوچه‌ی رویدادهای بزرگی هستند که حال مردم را بهتر می‌کند این نگاه بهتر شدن حال مردم نگاهی است که در حوزه اجتماعی کار شده است.

جوادی یگانه تصریح کرد: شهرداری تهران خود را رقیب هیأت‌ها و حسینیه‌ها نمی‌دید بلکه تلاش می‌کرد فعالیت‌هایش از طریق آنها باشد. در محرم وقتی قرار شد که ۳۵۰ پوستر بین انصاف توزیع شود از طریق اتاق اصناف و اتاق بازگانی و سازمان تبلیغات این کار انجام شد.

وی افزود: بخش‌های هم در شهر بودند که در میان نگاه درآمدزایی کمتر دیده شدند. ما به محذوفان مانند آسیب دیدگان، مهاجرین و بی خانمان‌ها نگاه ویژه‌تری داشتیم. در سال ۹۶ در نظرسنجی که توسط شهرداری تهران برای مهم‌ترین مشکلاتی که مردم داشتند انجام شد. بعد از ترافیک و آلودگی هوا که بالای ۹۰ درصد بود، فاصله ۸۶ درصدی میان شمال و جنوب مسئله مهم دیگر بود. امسال انجام این نظرسنجی به دلیل کرونا ممکن نبود. شهرداری برای این مسئله برنامه شادستان و نوروزگاه را در جنوب تهران متمرکز کرد. امسال در حریم تهران پیک‌های امید با همکاری کانون‌ها فرستاده شد.

نرگس معدنی‌پور پس از سخنان معاون شهردار تهران گفت: در ابتدا از گزارش معاونت اجتماعی شهرداری تهران که خوب بوده و تلاش کردند در چهار سال گذشته اقداماتی را انجانم دهند تشکر می‌کنم و با توجه به شناخت و رویکرد پژوهشی جوادی یگانه سوالی که مطرح می‌شود این است که شاخص‌های فرهنگی کلانشهر تهران در چهار سال گذشته چه تغییری کرده است؟ اثربخشی برنامه‌های فرهنگی در شهر تهران چگونه بوده است؟ با توجه به اینکه ما در دوران کرونا قرار داشتیم و اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده و شکی در این مسئله نیست اما توقع ما در حوزه فرهنگی بسیار بیشتر از این موارد بود.

وی افزود: ما می‌توانستیم در ارتباط با مواجهه با ویروس کرونا از ظرفیت زنان استفاده کنیم همچنان انتقادی که معاونت فرهنگی وجود دارد این است که در گرامیداشت چهار ساله انقلاب اسلامی در سال ۹۷ و همچنین چهلمین سال دفاع مقدس در سال ۹۹ کوتاهی صورت گرفت و برنامه‌های در خور این دو مناسبت انجام نشد.

عضو شورای شهر تهران گفت: متأسفانه در دوره مدیریت شهری گذشته شاهد رفتن بسیاری نیروهای با تجربه و متخصص در حوزه فرهنگی در سطح ستاد مناطق و نواحی بودیم.

مهدی پیرهادی عضو شورای شهر تهران نیز در این جلسه اظهار کرد: متأسفانه بودجه معاونت فرهنگی در شهرداری تهران به‌شدت کاهش پیدا کرده و علی‌رغم اینکه بودجه شهرداری در سنوات گذشته افزایش پیدا کرده است اما بودجه فرهنگی روند کاهشی خود را حفظ کرده است و سوالی که مطرح می‌شود این است که شما (یگانه) برای افزایش این بودجه چه کرده‌اید.

وی ادامه داد: متأسفانه طی آمار و گزارشی که به ما رسیده است سرای محلات در منطقه ۳ و حتی در بسیاری از محلات به فروش رسیده است و سوالی که مطرح می‌شود آیا شما برای ممانعت از فروش این سراها اقداماتی را انجام داده‌اید را خیر؟

مهدی اقراریان نیز پس از استماع گزارش معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اظهار کرد: تأسف می‌خورم بابت گزارشی که توسط معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران آقای یگانه ارائه شد. البته از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ارتباط با سپاه‌پوش محرم ۱۴۰۰ در تهران قدردانی می‌کنم.

عضو شورای شهر تهران ضمن انتقاد از عملکرد یگانه در معاونت فرهنگی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: پیوست فرهنگی در شهر کجاست؟ چه پیوند فرهنگی درباره سازه‌ها و پروژه‌ها در دوره قبل انجام شده است. شما چه تعریفی از کار جبهه‌ای دارید، و در این مسئله توضیح فرمائید که در دوره مسئولیت شما از جنس جبهه فرهنگی چه کاری را انجام داده‌اید؟

وی در پایان گزارش عملکرد معاونت فرهنگی اجتماعی شورا را در شأن شورا ندانست و گفت: متأسفانه این گزارش شأن شورا را رعایت نکرد و باید در این حوزه تأسف خورد.

سید احمد علوی نیز با اشاره به برون سپاری اماکن مهم ورزشی و دستور سازمان بازرسی گفت: برون سپاری ۶۰ فقره از اماکن مهم شهرداری تهران هنوز متوقف نشده و گویا نامه سازمان بازرسی که در تاریخ ۲۸ فروردین ‏۱۴۰۰‬ و با حکم مأموریت شماره ۷۰۰/۱۹۷۶۵ به این موضوع ورود کرده در این زمینه کفایت نکرده و همچنان این واگذاری‌ها با وجود اعلام ابطال از سوی سازمان بازرسی در حال انجام است.

وی با ذکر دلایلی در خصوص ابطال این معاملات گفت: به چه علت و با استناد به کدام مصوبه قراردادهایی را با مدت زمان بعضاً ۹ ساله منعقد می‌کنید که نه تنها دست این شورا، بلکه دست شورای آتی را نیز در بهره برداری می‌بندد می‌بندد؟

عضو شورای شهر تهران یادآور شد: گزارش سازمان بازرسی نشان می‌دهد که موضوع سود و اجاره بها در این قراردادها دارای اشکالاتی است که عملاً موجب موجب ضرر شهرداری و در نهایت شهروندان می‌شود.

وی همچنین با اشاره به تعرفه‌های ارائه خدمات در این اماکن متذکر شد: چگونه شعار عدالت سر می‌دهیم اما با واگذاری و برون سپاری مهمترین اماکن ورزشی، شهروندان را از خدمات با قیمت مصوب محروم می‌کنیم؟ آیا فکر می‌کنید ضمانت اجرای ۵۰۰ هزار تومانی برای عدم رعایت نرخ‌های مصوب راهکار مناسبی است؟

علوی همچنین با اشاره به بیکار شدن پرسنل فعلی بعد از برون سپاری گفت: برای پرسنلی که قرار است با برون سپاری کار خود را از دست بدهند چه فکری شده است؟ آیا در شرایط اقتصادی فعلی قصد دارید به تعداد بیکاران اضافه کنید و یا نیروی کار مضاعف را به شهرداری تهران تحمیل کنید؟ در برخی قراردادها اجاره ماهانه دریافتی حتی حقوق ۲ نفر از این کارمندان نیز نمی‌شود؟

وی همچنین به تفاوت قیمت اجاره اماکن ورزشی و تجاری اشاره کرد و افزود: چطور اماکن ورزشی را با قیمت‌های بسیار اندک اجاره داده‌اید و در مقابل اجازه بهره برداری تجاری از فضاهای موجود در این اماکن را صادر کرده‌اید؟ من میدانم که افرادی که قراردادها را تنظیم کردند حتماً آگاهی داشته‌اند.

عضو شورای شهر تهران خواستار توقف اجرای این معاملات شد و افزود: پیشنهاد می‌کنم با توجه به بی توجهی صورت گرفته به نامه سازمان بازرسی، تدبیری اندیشیده شود تا مدامی که مدیریت شهری جدید بر سرکار نیامده و عیوب قراردادها مرتفع نگردیده است، جلوی ثبت این قراردادها گرفته شود. نباید اجازه دهیم اقدامی اشتباه که از ابتدای سال کلید خورده در نهایت به مدیریت شهری جدید تحمیل شود.

علیرضا نادعلی هم در واکنش به گزارش ارائه شده توسط یگانه گفت: فکر می‌کنم شورای ششم چندان بر آن نبوده که اوقات خود و شورای قبلی و مردم تهران را تلخ کند، اما این شورا در حوزه فرهنگی و اجتماعی بسیار فعال است.

وی افزود: در بحث سیاه‎پوشی تهران صحبت شد که البته صدها سال است که توسط مردم تهران صورت می‌گیرد. سال گذشته با امسال قابل مقایسه نبود چون مردم عزادار عزیزان خود بودند و فضای محرم کمک کرد تا مردم آلامشان التیام یابد.

نادعلی در خصوص معتادان متجاهر نیز گفت: با بررسی که در خلأ زیر صورت گرفت و با هرندی مقایسه شد، شاید در خصوص مناطقی که درگیر آسیب‌های اجتماعی هستند صدق کند، اما آنچه که در شهر تهران می‌بینیم، در میان گاردریل‌ها و پل‌های تهران، سمپوزیوم مصرف مواد مخدر برپاست. لطفاً بفرمائید که چرا آنچه که گزارش دادید در تصویر واقعی شهر دیده نمی‌شود؟

زهرا شمس احسان هم پس از استماع گزارش عملکرد معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران گفت: طی ۴ سال گذشته مدیران این حوزه مکرراً به نقد مدیریت جهادی در حوزه فرهنگی پرداختند اما سوال بنده این است که معاونت اجتماعی پس از تعطیلی کالبدی فرهنگی اجتماعی چه اقدامی را انجام داده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: بودجه مصوب حوزه فرهنگی_ اجتماعی از سال ۹۷ تا سال ۱۴۰۰ برابر با بیش از هشت میلیارد تومان بوده است و این منابع صرف چه اموری شده است.

شمس احسان افزود: رویداد تهران ۱۴۰۰ حدود پنج ماه بدون مصوبه آغاز به کار کرد و توضیح دهید که با این رویداد چه تحولی در شهر مدنظر بود و چه نتیجه‌ای داشت. پویش «جان تو جان شهر» که با هزینه‌های فراوان راه اندازی شد به کجا رسید.

کد خبر 516322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.