از احداث دو گرمخانه ویژه مردان و زنان در مناطق ۵ و ۱۲ تا برگزاری پویش‌ها در تهران

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران در ارائه گزارش عملکرد این معاونت به احداث دو گرمخانه ویژه مردان و زنان در مناطق ۵ و ۱۲ در سال ۹۸ و برگزاری پویش هایی همچون جان تو جان شهر و پویش نور، شهر و امید ویژه اعیاد مذهبی اشاره کرد.

به گزارش ایمنا، محمد رضا جوادی یگانه با حضور در پنجمین جلسه شورای شهر در ارائه گزارش عملکرد حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: گستردگی حوزه اجتماعی از لحاظ ساختار بسیار زیاد است و گسترده‌ترین سازمان شهرداری تهران است و این فضا در سازمان تقریباً شناخته شده نیست در گزارش امروز تلاش دارم این گستردگی را نشان دهم. ما تلاش کردیم که نگاه جامعی به همه حوزه‌های اجتماعی داشته باشیم. معاونت اجتماعی از پیش از انقلاب وجود داشته ولی از سال ۷۱ در ساختار شهرداری تهران شکل گرفته است و در این دوره ۳۰ ساله اقدامات فراوانی در حوزه اجتماعی شکل گرفته است.

وی افزود: در مجموع ۶۵ عدد گزارش تحت عنوان فرهنگ شهر منتشر شد و در حال حاضر در سایت معاونت این گزارش‌ها قابل دسترسی است. در مجموعه گزارش‌هایی که امروز ارائه می‌شود، پیشنهادات و اطلاعاتی نیز وجود دارد و به افرادی که بعد از این در معاونت مسئولیت خواهند داشت کمک خواهد کرد. تقریباً نیمی از دوره ۳۰ ماهه مسئولیت بنده در معاونت با بیماری کرونا رو به رو شد. در دوره شیوع بیماری کرونا عملاً امکان فعالیت در حوزه اجتماعی وجود نداشت. مجموعه برج میلاد و سازمان ورزش تقریباً تمام درآمد خود را از دست دادند. به سازمان ورزش می‌توانستیم کمک کنیم ولی در سال ۹۹ امکان کمک مالی به برج میلاد وجود نداشت چون ردیف بودجه نداشتیم. البته معاونت اجتماعی و فرهنگی تلاش کرد تا خود را با شرایط کرونا سازگار کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران ادامه داد: برای ارزیابی حوزه اجتماعی علاوه بر عملکرد، رویکرد هم مهم است. تجربه‌ای که در معاونت اجتماعی احساس شد حس "کسی بودن و هویت داشتن"است یعنی باید به همه انسان‌ها در شهر توجه شود و به ویژه بخش‌هایی که کمتر دیده شدند. شهرداری تهران ۳۴۳ سرای محله و ۱۹۰ سالن اجتماعات و آمفی‌تئاتر دارد و ۲۰ مددسرا، ۲ سامان‌سرا و ۱۰ مجتمع بهاران نیز در پایتخت دایر است. همچنین ۵۶ مجموعه آبی و ۱۶۳ مجموعه غیرآبی، زیرمجموعه سازمان ورزش است.

جوادی یگانه تاکید کرد: اقدامات رویکردی ما در شهرداری بر مبنای عدالت توزیعی، التیام‌بخشی، مشارکت اجتماعی و نشاط اجتماعی بوده است که برگزاری نوروزگاه، شادستان، کنسرت آنلاین و مسابقات نقاشی شهری که من دوست دارم، همچنین کوچه‌های دوستی از جمله این موارد است. در جهت مقابله با کرونا، ۶ بوستان فرامنطقه‌ای به عنوان مرکز واکسیناسیون خودرویی راه‌اندازی شده و ۲۲ سوله بحران و مجموعه ورزشی در این زمینه فعال است. برای محرم نیز علاوه بر کمک به ۱۴۰۰ مسجد تهران برای سیاه‌پوشی، حمایت از خانه مداحان نیز انجام گرفت و نمایشگاه عطر سیب نیز برگزار شد. همچنین اجرای ۲۸۰ برنامه کوچه‌های حسینی نیز داشتیم و از ۲۰۰ پیرغلام و خادم حسینی نیز تقدیر شد.

وی به احداث دو گرمخانه ویژه مردان و زنان در مناطق ۵ و ۱۲ در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: باشگاه داوطلبان اجتماعی شهر تهران و مجمع خیرین مناطق ۲۲ گانه نیز راه‌اندازی شده است و پویش چهارراه کودک را داشته‌ایم. همچنین خدمات در گرمخانه‌ها شبانه‌روزی شده است. رویکرد اجتماعی و فرهنگی به همه مسائل مدیریت شهری و وجود برنامه‌های شفاف و انگیزشی برای آحاد مردم از رویکردهای تهران ۱۴۰۰ بوده و افزایش زیست‌پذیری شهری، همچنین نگاه به سیر تاریخی یکصد ساله شهر و تحقق عدالت اجتماعی در خدمات‌دهی از اهداف کلی رویکرد تهران ۱۴۰۰ است. بر همین مبنا، دو پویش اصلی جان تو جان شهر و پویش نور، شهر و امید ویژه اعیاد مذهبی برگزار شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران‌تاکید کرد: نخستین و تنها انتخابات الکترونیک شهر تهران توسط شهرداری برای شورایاری‌ها در سال ۱۳۹۸ به همراه سامانه جامع محلات برگزار شد.

جوادی یگانه درباره اهم اقدامات صورت گرفته در حوزه نشاط اجتماعی، بیان کرد: این حوزه با همه برنامه‌های مفصل شهرداری اعم از شادستان، جشنواره نشاط سالمندی، کنسرت آنلاین و … تهران انجام شد.

وی درباره کاهش آسیب‌های اجتماعی ملموس در شهر تهران نیز توضیح داد: حوزه آسیب‌های اجتماعی حوزه بسیار مهمی است. اما آن چیزی که به شهرداری تهران مربوط می‌شود آسیب اجتماعی ملموس است البته تمامی این حوزه هم مربوط به شهرداری نیست. کودکان کار و دست‌فروشان در حوزه شهرداری تهران نیستند و کودکان کار به بهزیستی مربوط می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران افزود: اقداماتی که شهرداری در این حوزه انجام داده شامل شبانه روزی کردن گرمخانه‌ها، کاهش آسیب‌های اجتماعی در خلازیر، گفت‌وگوی اجتماعی و بهبود تدریجی در آسیب‌ها، راه اندازی نخستین مرکز بهاران برای بانوان و اجرای طرح ارتقا احساس امنیت زنان و خانواده در مناطق ۲۲ گانه بود. گرمخانه‌ها در گذشته تا ۷ صبح باز بود و افراد مجبور بودند که به بیرون بروند و این باعث ناامن شدن شهر می‌شد. حدود یک سال و نیم است که گرمخانه‌ها شبانه روزی هستند. همچنین تلاش کردیم که زباله گردی کودکان در شهر تهران کاهش یابد.

به گفته جوادی یگانه، شهرداری تهران در حوزه نقش آفرینی در رویدادها، رویدادهایی نظیر محرم، اعیاد مذهبی، مراسم سردار شهید قاسم سلیمانی و … را برگزار کرده است.

وی درباره اقدامات فرهنگی اجتماعی در دوره کرونا، گفت: در دوره کرونا تلاش کردیم که از فرصت فضای خالی اجتماعی برای بازسازی فضاهای ورزشی و مناسب سازی سرای محلات استفاده کنیم. نوروزگاه در سال ۱۳۹۸ به طرح مجازی نوروزخانه تبدیل شد و میزان بازدید فراوان بود. همچنین حمایت از زنان سرپرست خانوار، برگزاری کارگاه‌های آنلاین نظیر مدرسه تابستانی و کنسرت آنلاین، ورزش در خانه، مسابقه‌های تعاملی و اجرای پویش‌هایی مانند در خانه ماندن از جمله این اقدامات است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران با تأکید بر اینکه نقش شهرداری تهران در کاهش و مقابله با کرونا کمتر مورد توجه قرار گرفته است، افزود: اداره کل سلامت از ابتدای کرونا در ستاد ملی کرونا شهر تهران حضور داشت. ۵۸ دستورالعمل و پروتکل در عرصه سیاستی و مدیریتی برای کل کشور طراحی کردیم و توسط وزارت بهداشت ابلاغ شد. ۱۰ موج نظرسنجی شهرداری تهران متناسب با نیاز ستاد کرونا انجام و منتشر شد. همچنین طرحی تحت عنوان تجربه نگار (ثبت و تحلیل مضامین تجارب خانه‌های سلامت) نیز اجرا شد. در اجرای طرح غربالگری شهروندان ۲۰۱ خانه سلامت شهرداری تهران درگیر بود. در اجرای طرح شهید سلیمانی، ۵۵ خانه سلامت نیز درگیر بود.

جوادی یگانه درباره اقدامات صورت گرفته در حوزه مشارکت با ستاد کرونا، گفت: اجرای طرح سپاس در ۲۲ بیمارستان، مشارکت در مراکز تجمیعی واکسیناسیون در ۲۲ سوله بحران و مجموعه ورزشی، واکسیناسیون خودرویی در شش بوستان فرامنطقه‌ای، مشارکت در اجرای طرح شهید سلیمانی توسط ۸۵ خانه سلامت و همچنین مشارکت در اجرای طرح غربالگری شهروندان توسط ۲۴۱ خانه سلامت انجام شد.

وی تاکید کرد: اقدامات مقابله با کرونا در سه حوزه جذب افراد داوطلب و مسئولیت پذیری اجتماعی، مداخلات روانی-اجتماعی ویژه خانواده‌های داغدار و ترویجی-آموزشی و اطلاع رسانی بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران ادامه داد: جذب افراد داوطلب متخصص برای گروه‌های سلامت را در دستور کار داشتیم، سال گذشته سوگ آنلاین ۲۵۲ مراسم با بهره‌مندی بیش از ۱۴ هزار نفر برگزار شد که در سه ماهه نخست سال خیلی از این مراسم استقبال نکردند.

جوادی یگانه درباره حوزه اطلاع رسانی و آموزشی، گفت: برگزاری کارگاه آموزشی ویژه شهروندان، برگزاری کارگاه آموزشی ویژه کارگران، اسکان کارگری و نیروهای خدماتی شهرداری تهران، آموزش نانوایی‌های سنتی، تولید محتوای تخصصی و اکران عمومی ویژه و تولید و اجرای ۶ کمپین تبلیغاتی در تهران و … از جمله اقدامات این حوزه بود.

وی درباره اقدامات اداره کل فرهنگی این معاونت خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ نوروزگاه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برگزار شد. ۴۸۰ جشن در مراکز فرهنگی و مذهبی، مراسم وداع و تشییع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، ۳۰ ایستگاه صلواتی در مسیر تشییع، ۱۴۵۰ مجلس یادبود در مراکز فرهنگی مناطق، ۴۸ جشن میلاد حضرت مهدی (عج) در مناطق، ویژه برنامه‌های بزرگداشت نیمه شعبان، چهار هزار و ۱۰۰ مجلس عزاداری اهل بیت، ۳۲۰ مراسم سوگواره حسینی، برگزاری نمایشگاه عطر سیب، برگزاری جشنواره تابستانی شادستان، ۵۲۲ جشن در بوستان‌های مناطق ۲۲ گانه و … از جمله اقدامات این حوزه است.

منبع: ایسنا

کد خبر 516310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.